Jomes Startet 10.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2017 (redigert) Noen som erfaringer med Mobitronic 925-012-D landstrømslader? Gode samt dårlige, og om noen har en installasjonsguide til denne ? Jeg har to batteribanker. 4 batterier forbruk + 2 batterier til start. Redigert 10.Mai.2017 av Jomes (see edit history) "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Code0 Svart 11.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2017 Jeg har denne i min Bavaria seilbåt, trolig fra båten var ny, dvs 2004. Kjøpte båten i fjor, har nettopp satt inn nye forbruksbatterier, 2x140 Ah. Synes laderen gir dårlig ladespenning. Ladespenningen er bare ca 0,1 V over batterispenningen med avslått lader... Leser at ladespenning på 'tomme' batterier generelt kan kigge på 14,4 V, ser aldri 14,4 V på voltmeteret. Fant innlegget ditt nåt jeg googlet etter denne modellen, vurderer å kjøpe ny lader. Men når man ligger i gjestehavn så ryker jo sikringen på land om den drar for mye... Full-ladede batterier med min lader blir 12,9 V... Det er kanskje der det bør ligge...? Link to post
Dreuf Svart 11.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2017 @Code0 Tror jeg har samme lader selv, du har sjekket at den ikke står i nattfunksjon? Mener den har en nattfunksjon som gjør at den ikke blir varm så viften starter, da er også ladekapasiteten skrudd godt ned. Eller at den er stilt på noe annet en bly/syre? Tror den kan stilles til andre batteri også (AGM, GEL) og da vil den ha en annen ladespenning enn til bly/syre. Mener min lader starter på 14,4 og går over i til 13.75 etterhvert som batteriet nærmer seg fullt. Jeg har bare 1x140ah (bly/syre). Link to post
Lars H. Svart 11.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2017 Code0 skrev 51 minutes ago: . . . Men når man ligger i gjestehavn så ryker jo sikringen på land om den drar for mye... Vel, med 10A sikring på 230V stolpen på bryggen, ryker nok ikke den sikringen før laderen din lader med 170 - 180A! Selv en 50A lader belaster ikke sikringen på land med mer enn rundt 3A. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
StorStas Svart 11.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2017 @Code0, Du bør kanskje få sjekket voltmeteret for sikkerhets skyld, hvis du ikke allerede har målt med et annet og kommet til samme resultat. Sjekk at kabler og kontakter mellom lader og batteri er ok. Code0 skrev 1 time siden: ... Full-ladede batterier med min lader blir 12,9 V... Det er kanskje der det bør ligge...? Nei. Gitt at du har sjekket at spenningen du nevner, faktisk stemmer, så blir ikke batteriene dine fulladet noensinne med den spenningen der. Batteriene dine kommer ikke til å få et langt og godt liv om du ikke får opp ladespenningen, så dette er det verdt å få fikset . (beklager Jomes, har dessverre ingen erfaring med den laderen) Link to post
Code0 Svart 11.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2017 Nattstilling...., det skal jeg sjekke , takk for tips, godt mulig, har aldri hørt vifta gå... Link to post
Code0 Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 ...oppdatering: denne laderen er fri for bryter / vendere og alternativer... men jeg målte utgående spenning på laderen, og den var 1 V høyere enn det som gikk videre fra en 'multi battery isolator' hvor pluss fra laderen er koplet, og det går to ledninger videre, til pluss på start og pluss på forbruk. Koplet fra denne boksen (startbatteri får ikke lading), og da jobber batteriladeren med grei spenning frem til batteriene. Jeg får finne meg en ny 'splitter'..., noen som kan anbefale noe? Bor i Oslo, så tenker å spørre Triconor på mandag... Link to post
blueline Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Har hatt Mobitronic lader i to båter og hatt god lading. Ikke hatt strømproblemer med disse. Trenger du et skillerele som ikke gir spenningstap kan dette fungere for en billig penge. http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-12V/Skillerele-2000024038/ Hadde dette montert i en skjærgårdsjeep for å få ladet både forbruk og startbatteri. Link to post
Code0 Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 For kr 249 er det verd et forsøk. Takk for all bistand!! Link to post
Code0 Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Setter også inn et døgnur på 230V stikket, så vedlikeholdslading i havn kun får 1 time i døgnet når kjøleboksen står på mellom turene... Link to post
StorStas Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Code0, VSR blir helt sikkert bra, men du kan også bare flytte ladekabelen fra inngangen på batteri-isolator til utgang forbruk på batteri-isolator, i første omgang. Hvis du bare bruker startbatteriet til start, og har normal ladespenning på starbatteriet når motoren går (mer enn 14V), så vil startbatteriet få nok lading av dynamoen alene. Som på en bil, egentlig. Link to post
-Luna- Svart 13.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 Har to Mobitronic 925-12D ladere i båten. Min erfaring er at dette er gode ladere. De har mange instillinger som gir mange muligheter. Laderene har tatt godt vare på blybatteriene i båten vår og laderene står med landstrøm hele tiden. Laderen står på vedlikehold selv om kjøleskap og andre forbrukere blir benyttet. Har manualen om du trenger den. Send meg en IM med mail adressen din :-) Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Seladon Svart 22.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2022 Hei, jeg har og problemer med ladespenninglurte på den manualen, kan du sende den til flere? einmat@online.no Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn