Jostein S Startet 10.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2017 Skal skifte ut gammel plate på vår pioner junior. Det ser ut til å være to plater som er limt eller skrudd sammen. Jeg lurer på hva slag plate det er lurt å bruke til motorfester? Vannfast finer, eller annet? Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 10.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2017 Ser det er vannfast kryssfiner på min Pioner 14 fot. Sitér dette innlegget Link to post
petti Svart 11.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2017 Hei. jeg hadde flere av disse i ungdommen..kul båt! mener å huske jeg brukte 2 stk 12 mm vannfaste kryssfinerplater som ble skrudd sammen med to gjennomgående bolter litt høyt oppe i tillegg til de to boltene som fester platen i båten. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2017 Tror all finer du kjøper i Norge i dag er vannfast. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ask Svart 11.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2017 Hei Eg har brukt kapp frå baderomspanel på vår River 350, og på ein gamal Steady me har. Det har halde i 12-14 år, og båtane har vore ute heile tida. Det er ikkje noko som tyder på råte. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Jostein S Svart 11.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2017 Takk for gode svar ! Da skrider vi til verket : ) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2017 (redigert) Såvidt jeg har skjønt, så betyr "vannfast kryssfiner" at det er limt med vannfast lim. Treverket er ikke mer vannfast for det (kommer jo selvfølgelig an på hvilken type treverk som er brukt da) . Og alle endeflater vil suge til seg vann i større eller mindre grad. Så jeg ville iallefall mettet disse med f.eks epoxy Har også sett noen har brukt plast type "skjærefjøl" til slikt Redigert 11.Mai.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
petti Svart 11.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2017 vannfast er den møøørk brune som brukes på tilhengere o.l. vanlig finer er den lyse som en kan se kvister på(ikke overflatebehandlet). men det kan nok fint gå med den vanlige i mange år Sitér dette innlegget Link to post
oyster Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 NilsPils skrev On 11.5.2017 at 7.00: Tror all finer du kjøper i Norge i dag er vannfast. Vis hele sitatet Nei. Kryssfiner fås i mange kvaliteter, og noen er limt med interiørlim. Sjekk at platene du bruker i det minste er limt med fenollim, de skal ha betegnelsen WBP. Til ditt bruk, om jeg forstår deg rett skal ikke fineren innglasses, er det best på bruke "tilhengerfiner", som nevnt ovenfor. Om platene skal limes, vil limet hefte dårlig på glatte laminerte plater. Under enhver omstendighet ville jeg ha forseglet endene (der du har saget) med epoxy, eller satt de inn med boracol eller noe i den stilen. Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Støp deg ei glassfiber plate i riktig tykkelse ? Sitér dette innlegget Link to post
Jostein S Svart 23.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 Veldig bra med utfyllende innlegg, setter pris på det. Saken er satt i bero, til nå i høst. Den gamle er brukt foreløpig og ny vil etter planen bli montert ila høsten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.