Jump to content

Får ikke opp turtall på motoren.


saga

Recommended Posts

Har en AQAD 31A. Skulle ut en tur i helga og fikk da ikke opp turtallet på motoren. Fra 2500 rpm øker motoren veldig sakte til 3400 rpm, samtidig som motoren svartryker noe vedlig. Maks turtall noen dager tidligere var 4000 rpm. Dieselfilter og luftfilter er nettopp skiftet. Sjekket innsugsdelen på turboen når jeg skiftet luftfilter og den gikk greit irundt og så helt grei ut.

 

Har en mistanke om at eksosspjellet kan ha løsnet og kanskje ligger å blokkerer eksosen. Synes imidlertid at motoren mangler såpass mye fart at det kanskje kan være noe annet - turbo? Og hvis spjellet skulle stenge for eksosen så skulle den vel også ryke mindre, spesielt ved oppstart, men den ryker like mye som før.

 

Er det noen som har noen gode råd? Tenkte jeg skulle ta opp båten å sjekke i eksosbelgen/drevet om deler av eksosspjellet kan ligge der.

 

Er det noen som har erfart noe lignende og kan gi meg tips om hvor jeg skal starte feilsøkingen?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville starte med å sjekke trykksiden på turboen fram til innsugsmanifoldet. Er alle klammer, pakninger og O-ringer på plass?  Hvis du nylig har hatt av intercooler, dobbeltsjekk pakningsleiet mot innsug og O-ring i rør fra turbo. Sjekk også for vannlekasje på undersiden av intercoolerhuset når motoren har stoppet etter en tur. Du skal ikke få vann/fuktighet på fingertuppene når du føler på undersiden av huset.

 

Ta med en kompis og få han til å sjekke trykksiden på turboen under belastning. Her holder det ikke å kun ruse motoren, da turboen da ikke vil gi særlig trykk. Lytt og føl med fingerne etter lekasjepunktet helt fram til innsug.

 

Sjekk også det nye luftfilteret ditt. Er det like rent som da du monterte det? En lekkasje vil raskt vise seg på filteret i form av svart carbonbelegg.

 

Sjekk også dieseltilførsel og tenk tilbake på hva du gjorde i forbindelse med filterskiftet ditt. Er tanken ren?  Åpne og rengjør vannutskilleren, det holder ikke å kun tappe.

 

La oss høre hvordan det går

Mvh

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei REM.

 

Vi har utvekslet innlegg og erfaringer tidligere både på dette forum og på et annet forum.

 

Nå viser det seg at bunnen i godset på ladeluftskjøleren var så ræret at hele stykket (4x6cm) med avtappingsflensen på undersiden var blåst ut, og turbotrykket kom ut den veien. Har sikkert vært en lekkasje over lang tid som har forårsaket dette. Har nå demontet alt og lagt det i en balje med kaustik soda. Skal si det boblet og freste nedi baljen. Må ha nytt hus til varmeveksleren og fikk en gladmelding når jeg ringte min lokale volvoforhandler. Kr. 1400,- +mva for huset til ladeluftskjøleren. Måtte spørre flere ganger for å forsikre meg at han ikke hadde glemt en nulle i beløpet. Må også få trykktestet registeret (innmaten) og fikset dette. Avtappingsskruen i registeret gikk tvært av når jeg skulle skru den ut så den må vel borres ut.

 

Kommer tilbake etterhvert som ting blir gjort.

Link to post
Share on other sites

Må nok dessverre til med ny innmat/register da den buler ut i nerkant og i følge en lokal ekspert ikke er verdt å gjøre noe med. Da var ikke prisen noe å hoppe i taker for lenger. Kr. 11000,- for ny innsats. Vet ikke hvordan det er med andre motormerker men jeg synes det var en uhørt pris.

Link to post
Share on other sites

Må nok dessverre til med ny innmat/register da den buler ut i nerkant og i følge en lokal ekspert ikke er verdt å gjøre noe med.

Vet ikke hvem den lokale eksperten din er, men om det ikke er et bilradiatorveksted så forsøk det (om det finnes i rimelig nærhet). Treffer du den rette er det utrolig hva som kan fikses.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Høres ut som en frostskade. Lite å gjøre noe med er jeg redd.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...