wpk Startet 10.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2017 Hei. Har 2 x VP 5.0 GI (bensininnsprøyting TBI). Den ene motoren er med opp til 3500-4000 rpm en kort stund og så mister den effekten. Ved rusing fra 4200 rpm så stiger turtallet til 5000+ og pulserer mellom 4200 og 5000+ uten at jeg rører gasshendelen. Fra 600 til 4200 rpm går den jevnt og fint uten pulsering, dette kommer når jeg passerer 4200. Bensintank, vannutskillere, filtere, plugger, pluggledninger er renset/skiftet, tenning justert og motoren er ellers i god strekk. Noen som har tips til hva dette kan være? Har sjekket diverse forum, et tips er bensinpumpe. Før jeg begyner å skru er jeg takknemlig for tips. Motoren er en 1998 PYBC på 250 hk Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 11.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2017 Jeg antar at du mener en PBYC motor, altså en "BY", som helt korrekt er 98 modellen, og mangelen på en "F" foran indikerer at det er en GM305 motor, ikke en Ford. Det høres jo ut som om motoren ikke får nok bensin ettersom den ikke når fullt turtall og pulserer på høye turtall, men det kan være andre ting som gir samme symptomer. Du har sjekket luftingen til tanken? Hvordan har du justert tenningen? Motoren har vel enten Delco eller DI tenning, som begge krever at fortenningen kobles ut før tenningen justeres osv. Du har gjort dette? En sjekk rundt innsuget, bensinfilter og slikt for å se at det ikke er luftlekkasje noe sted, kan være en god ide. Luftlekkasje oppdages gjerne ved at bensinpumpen gir fra seg litt ulyder, men kan være vanskelig å oppdage, å vil gi omtrent samme symptomer. Den motoren har vel VST (vapor seperator), en liten tank, som oftest ved siden av filteret, som ofte blir full av dritt, har du sjekket den? Det enkleste å begynne med når det kommer til pumpen, er å sjekke at du har skikkelig med strøm. Koble fra tenningen til motoren slik at det ikke er gnist, dersom du har Delco EST tenning tar du ut strømpluggen til coilen. Sjekk den gule/grønne ledningen til bensinpumpen mens du vrir på starteren, det bør være 12-13 volt. Sjekk så den svarte ledningen til bensinpumpen mot jording med et ohm-meter. Det neste er vanligvis å forsøke med en slange rett ned i en løs bensinkanne e.l. for å se om det endrer noe, og om det er mellom tanken og pumpen problemet er. Pass på at det kommer til luft, å pass alltid på når man roter med bensin, startgass og den slags at det er godt ventilert, å ikke noe i nærheten som kan avgi gnister. Dersom strømmen er bra, og det ikke hjelper med en annen bensintilførsel, så er vanligvis neste skritt å sjekke bensintrykket ved å sette på et manometer å kontrollere trykket under belastning, altså med båten ute på vannet. Det står en del om sjekking av trykk her, og EFI manualen har et eget kapittel for TBI. Sitér dette innlegget Link to post
wpk Svart 11.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2017 Takk for fyldig svar. Da har jeg en del å sjekke ut skjønner jeg. Får bruke helgen i motorrommet.... Sitér dette innlegget Link to post
wpk Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Sitat Da har jeg feilsøkt og det eneste jeg fant var at bolten som sitter i enden av høytrykkspumpen virket dårlig tiltrukket. (Høytrykkspumpen sitter bak på motoren, oppå noe som jeg tror er et mellomkammer for bensin?) Hadde begge pumpene ute, fikk ikke åpnet dem så lite å få gjort, har nå satt alt sammen igjen. Har ikke trykktestet. Forsøkte å starte men plundrer med å få bensin frem til innsuget. Har satt på tenningen 8-10 ganger med 10 sek mellomrom for å pumpe bensinen frem. Får start men kun et øyeblikk så stopper det. Tips? Skal kjøpe nye o-ringer til nevnte bolt i morgen, de virket slitte. Bildet er tatt inn mot hp-pumpen etter at nevnte bolt er fjernet men før demontering. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Antar at du har fått luft i et system som ikke nødvendigvis lufter seg selv. På høyre siden på bildet er lufteventilen. Se @DieselDahl sitt svar i denne tråden. Forøvrig samme maskin som din - men med litt færre sylindre. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
wpk Svart 16.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Staus i dag: Åpnet og gjort ren VST (som var gullende ren), byttet o- ringer på nevnte hule bolt bak på høytrykkspumpa samt pakning på VST. Fylte opp ca 3 cm med bensin i VST og skrudde sammen alt sammen igjen. Satte på tenning en 3-4 ganger til lavtrykkspumpen helt tydelig fikk mottrykk og startet deretter opp uten problem. Ruset opp mot 5000 rpm, jevn og fin gange i hele turtallsregisteret. Da virker det som alt er i orden igjen og sesongen kan begynne, det var nok utett rundt den omtalte bolten som gjorde at den trakk inn falsk luft som forårsaket det hele. Liten tue osv. . Takk til adeno og Napoli for gode tips. God båtsommer! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.