chrisrik Posted May 11, 2017 Share Posted May 11, 2017 Hei! Er det noen som har hatt trøbbel med kjølingen på sin Suzuki? Etter vinterstille kom alarmen etter en liten stunds drift. Kjølestråle kom, men forsvant. Nå motoren fikk temperatur kunne det se ut som. Det er nå skiftet impeller og konplett pakningssett, med det resultat av at nå kommer ikke kontrollstrålen i det hele tatt. Termostat er kontrollert og fungerer tilsynelatende, selv om denne nok ikke er problemet da kontrollstrålen skal fungere uansett. Det er ingen åpenbare spor etter lekkasjer. Motor virker ikke å få alarm dersom den kjøres på klokker. Er det noen som har gode forslag å komme med, for nå begynner forslagsboksen å bli tom. En svært hissig vriompeis av en kar forlangte båten bort fra parkeringsplassen (til noen andre..), så båten måtte kastes på havet i hu og hast.. Håper derfor på en løsning som innebærer at båten ligge på vannet. Håper forøvrig ikke andre båthavner er plaget med sure gubber... Quote Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
is_620 Posted May 11, 2017 Share Posted May 11, 2017 dersom alt fortoner seg normalt med temperaturer etc, kan det være så enkelt at den tynne slangen ev dysa for kontrollstrålen er blokkert av salt-avleiring eller noe rusk. har opplevd dette selv og brukte 0,80mm fiskesene for å stake opp og alle bekymringer forsvant Quote Link to post
chrisrik Posted May 11, 2017 Author Share Posted May 11, 2017 (edited) Takk for svar. Fikk du temperaturalarm når den forsvant? leste nå bedre - men vi får alarm, så tror dessverre ikke det er tett.. Edited May 11, 2017 by chrisrik (see edit history) Quote Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Dr Nelson Posted May 11, 2017 Share Posted May 11, 2017 Prøvd å resette oljeskift alarmen? Vet ikke hva slags alarms du får. Står i instruksjonsboka dersom du ikke får nok kjøling så går motoren i sikkerhetsmodus og sperrer turtallet for alt over 2000r/min. Quote Link to post
chrisrik Posted May 11, 2017 Author Share Posted May 11, 2017 Piper bare for temperaturalarm etter en liten periode med gange. Så det virker ikke som at det er en "gammel alarm" Quote Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Lars K Posted May 11, 2017 Share Posted May 11, 2017 Har du kjent fysisk på motorblokka om den er for varm når alarmen kommer? Den skal vel holde rundt 70-80 grader,brenner du deg på fingrene er den for varm. Var den gamle impelleren ødelagt? Sikker på at impellerhuset er tett og at stigrøret treffer der den skal oppi blokka? Quote Link to post
chrisrik Posted May 11, 2017 Author Share Posted May 11, 2017 blokka blir varm.. vanskelig å si om den er varmere enn 80 grader. Impellerhuset så fint ut, og det var ingen synlige skader på impelleren, eller pakninger rundt. Stigrøret, og koblingen mellom impellerhus og rør opp i blokka kunne virke litt "slapp i fisken". Såpass at vi reagerte på det, men vanskelig å vite hvor tight den faktisk skal være. Krevde ikke mye energi å slide den inn (eller ut). Quote Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.