Jump to content

Kart/ekkolodd/gps, osv via PC?


Anonym

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er relativt fersk når det gjelder denne typen systemer, og har foreløpig ikke egen båt.. (håper å endre på dette i løpet av et par uker)

 

Som den notoriske PC-freak jeg er har jeg selvsagt lyst til å ha kartverk, ekkolodd, osv på PC, og GPS for å vise nøyaktig posisjon..

Finnes det jeg trenger? Og får man et program som håndterer alt, samtidig?

 

Hva slags hardware trenger jeg?

(Jeg regner med å satse på en stasjonær PC, men det er ikke endelig avgjort)

 

Planen er å ha en PC som fikser alt dette, og en skjerm på navigasjonsplassen..

I tillegg vil man selvsagt ha en skjerm i cockpit (vanntett med touchbetjening), og en TV med VGA inngang i salongen.

 

Alt jeg må ha snøring på er altså aktuell programvare, kartverk, og hardwaren for ekkolodd og gps..

 

Systemet bør forøvrig også ha tilkobling for vindmåler, og selvsagt vise kompasskurs.. (det siste er vel ganske basic så)

 

Noen som har peil?

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du erfaring med noen av disse selv?

For min del er det en seilbåt det skal i.

Vil jeg ha utbytte av en permanent internettilknytning i forbindelse med noen av disse?

(Skal uansett ha 3G abb med fri dataoverføring i båten, kult å kunne være på nett midt i fjorden)

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Spesial PC for båt

PCen har ingen harddisk med lagrer data på Flash minne. Flash minne er teknologi som også brukes i digitalkamera. Denne typen minne koster mer, men bruker mye mindre strøm. Det er også mer solid, og har ingen bevegelige deler. Prisen faller også raskt for tiden

 

PCen har USB og FireWire utgang slik at du kan koble til eksterne harddisker, kamera og video. Den har også tradisjonell RS232 utgang for NMEA signaler som gjør at du kan plugge inn maritime instrumenter.

Her er fremtiden ombord ..... ingen bevegelige deler :wflag:

Link til artikkelen

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke være dyrt med slike løsninger heller. Får kjøpt overganger som gjør at du kan bruke flashminne som harddisk på en hvilken som helst pc. Vi har også en bitteliten bærbar som heter Asus EEE med 7 tommer skjerm og flashdisk som koster ca 2800 + mva kjøpt fra ebay. Tror dette kommer for fullt fremover. Klart det koster veldig skal man kjøpe proffe løsninger. Jeg har nå hatt hjemmemekkede pcløsninger i båt siden 2001 og aldri opplevd at HW har gått i stykker. Dette har derimot skjedd med flere marine-instrumenter jeg har hatt. Muligheten til en god og skjermet montering er selvsagt helt avgjørende men ha man mulighet for dette mener jeg man kommer langt med en pc til 1000 kr + en flatskjerm til 1500 kr. Kart kommer jo da i tillegg. En grei ting er å holde seg til pc og standard nmea løsninger. Da er man ikke bundet av et eller annet "nettverk" eller teknologi som en produsent sitter på.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Eller SeaClear.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Også får man jo USB brikker på 8GB (stigende raskt) for en billig penge. God plass til det meste av systemer og kart mm. I tillegg til et mini hovedkort med flere interne USB porter og strømforsyning (putt dette inn i en passende boks) + skjerm så er en i gang. Har man flere USB brikker så kan en jo putte inn uendelig mye.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke satset på innscannede kart i hvertfall. Synes dette blir for mye arbeid og mere usikkert.
Det er jeg absolutt enig i men samtidig kan det være en grei måte å starte på for å få kartplotter inn i fingrene uten at det koster stort.

 

Jeg begynte selv med innskannede kart og brukte både OziExplorer og SeaClear og synes det er en grei måte å starte på. At jeg ikke kunne tenke meg å gå fra vektorkart til raster er nå min erfaring og det er ikke slik at denne erfaringen er riktig for alle...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder kart til søndre del av Norge og videre sørover, har Maptech rasterkart. Det er kart som ser lik ut som papirkartene. Det følger også med et gratisprogram man kan installere på pc for å bruke kartene.

 

Ellers har TIKI et flott program som bruker de samme kartene og den har muligheter for å koble flere instrumenter til. Nautisk forlag selger disse programmene. Syns selv at disse kartene er helt flott.

Link to post
Share on other sites

... har flashminnebasert harddisk.

 

Min tanke med USB-brikken er at en kan ta denne med hjem og forberede neste tur. Plugg inn i hjemmemaskinen, boot på USB og systemet - USB - er oppe å går. Samme som i båten. En kan jo for så vidt anvende hvilken som helst PC med USB tilgang. Boot vil variere i dette tilfelle. Men fult mulig. Her finner Linux gutta sikkert en løsning. Bortsett fra at GPS programmet under Linux ikke er så mye å skrive hjem om. Men utviklingen fortsetter der også.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ville tatt en titt her http://www.tikinavigator.no/no/index.htm

Mener det dekker dine ønsker , untatt skanna kart da må du over til SeaClear.

Har brukt SeaClear i 10 år og Tiki i siden det kom må inn rømme at Tiki er favotitten.

Ville kjøpt TIKI her http://www.shareit.com/programs.html?produ...anguage=English er penger å spare.

 

Skal en utenlans kommer det nye kart i mai. verlag.de/elektronische_see_serien_serie5.htm

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder BSB kartene og pris er det en viss utviklingt. Se her: http://www.nv-verlag.de/

Velg deretter NV. Kartenkoffer, her kan vi få fire kartserier med papirkart og CD plater for 198 euro, og med god avtale for senere innbytteordning.

 

Det spennende er å se hva som skjer med http://www.nv-verlag.de/elektronische_see_serien_serie5.htm

 

Kankje kommer det neste år en koffert med alle 5 kartseriene til en pris av tre?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ordna meg digitalt kart over storsjøen:

 

storsjokart__Small_.jpg

 

Kartet er scannet og redigert.

 

Jeg bruker så PDA (Qtek9100) og GPS-tuner.

 

Jeg kalibrerer kartet første gang, og vips så har jeg sjøkart over storsjøen på min PDA. Har også maptech pocet navigator, samt tom-tom på denne saken. Bytter minnekort ettersom hvilket prog jeg bruker.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...