Goodspeed Startet 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2017 Som beskrevet i går så hadde jeg altså det kjedelige møtet med vann i knutebelgen. Etter alt å dømme er det ikke kommet noe som helst vann inn i svinghjulskåpa da tuppen på akslingen fra knuten ikke hadde spor av rust. DEt var det imidlertid på selve knuten, og jeg antar at når jeg skal skifte olje nå etter demontering at det vil være litt vann i oljen (burde i etterpåklokskapen skiftet olje før jeg tok av drevet selvsagt..). Bør drevet da renses med diesel eller white spirit, som det er foreslått flere plasser, eller holder det med å la det renne godt ut, og fylle på ny? Jeg vil ta opp båten igjen i høst for å skifte kryssene, og vil i den anledning foreta ett nytt oljeskift. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
adeneo Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Nå skriver du ikke hva slags drev det gjelder, men generelt er det slik at dersom du har vann i oljen på drevet ditt etter lekkasje i knutebelgen, så har du sannsynligvis lekkasje i drevet, og bør bytte o-ringer på dobbeltlagerboksen. Disse tetningene er ikke beregnet for å holde vann ute, men å holde olje inne, og dersom vann finner veien forbi, så er tetningene svekket. Dersom du har vann i drevet, så bør det renses med noe. Både diesel og white spirit fungerer greit til det formålet, men det bør jo også skylles ut med litt olje i etterkant før drevet fylles med ny olje. Husk å bytte tetninger på alle plugger. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 12.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Det er et dpe-drev. Og det viste seg, ikke overraskende, at det hadde sivet inn vann som bildet viser. Som du sier, så holder de ikke vann ute men oljen inne, så det må jo ikke nødvendigvis være lekkasje da, det var for eksempel ikke antydning til lekkasje andre veien (altså ikke olje i belg), eller blir det feil å tenke slik? Men det jeg nå gjør er å fylle på olje, så kjører jeg den noen timer. Tar deretter den opp igjen og skifter olje på ny. Da får jeg renset ut litt gamle vannrester, og så kan jeg samtidig sjekke om det er kommet inn mer vann ved at oljen er grå igjen. Da er det i alle fall klart at det er lekkasje og skal sende på trykktest og få skiftet nødvendige pakninger. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
pipe Svart 13.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 (redigert) Når man vet att skikklig drev olje tåler intil 20% innblanding av vann hadde ikke jeg vært så veldig begymret. Hadde nok kjørt drevet litt på land med en billig bil olje av riktig type for så tatt ett nytt oljeskift. Det høresr mere skummelt ut å ha diesel eller lignende på drevet for tettningene sin del enn å ha litt kremet olje rester. Redigert 13.Mai.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.