Jump to content

Mercruiser 2.8 ES 200 diesel mangler trekkraft

JLE

Recommended Posts

Heisann,

Har ett problem med min Mercruiser 2.8 ES 200 (diesel), håper noen har tips til sannsynlig årsak.

Motoren har manglende krefter og ryker en del under akselerasjon. Jeg oppnår sånn ca. normal toppfart. Det er ingen ulyd/forandring i lyd på turbo som jeg kan høre. 

Jeg tenker på to årsaker:

- Tett dieselfilter

-Defekt turbo

Hva tenker dere?

Dysene har gått 100 timer etter overhaling, så det ville overraske meg om de var slitt alt. Men det kan jo hende. Må innrømme at jeg har vært litt sløv med luftfilterbytte, er jo ikke mye støv i motorrommet på en båt. Eller har du erfaring med at disse tetter seg iblant? Hadde vært fint om det var en slik bagatell, men så flaks har man vel sikkert ikke :-)

Jeg har rinda diagnoseinstrument, jeg får koble det til og se hvordan turbotrykket er på de ulike turtall.

Hvis fjæren i wastegateklokka er defekt, kan wastegate bli stående åpen. Da vil en få tilnærmet samme symptom som gåen turbo: lite eller intet ladetrykk. Har du sjekket for falskluftlekkasje?

Svart røyk tyder på at det er nok diesel, men for lite luft. are fortsett feilsøking på luftsiden.

Ville ikke tenkt på dyser, b

Hei igjen,

Fikk sjekket ett par ting i dag:

- Luftfilter helt OK

- Turbo har ingen aksial slakk som jeg kan kjenne. Radialt har den omtrent samme slakk som den hadde når jeg sjekket den for 2 år siden. Men...når jeg trekker radialt og dreier så kan jeg kjenne lugging. Og det er også en subbelyd. Er det vanlig?

- Wastegate tenkte jeg å plukke av for å se på ventilen, men det ble masse plunder med skruer som satt fast osv. Så der må jeg fortsette senere.

Har kjørt en diagnose, ingen feilmeldinger så elektronikken er fin. Måler for lavt trykk, men trykket vil være lavt om wastegate har hengt seg opp også. Snakket med ett turboverksted i dag, og de mente litt lugging var normalt hvis man dreier feil vei. De mente også at det er normalt at viften subber litt hvis akselen presses radialt og dreies. Karen jeg snakket med hadde vært borti flere tilfeller der wastegate hadde brent eller hengt seg opp.

Wastegate er en by-pass forbi turbo mellom eksos manifold og eksosbend. Den åpner når trykket i innsugsmanifolden blir for høyt (turbo lader for mye). Når wastegate åpner går mindre eksos gjennom turbo, det medfører at turbo lader mindre og trykket i innsugsmanifloden synker. En slags sikkerhet for å ikke blåse motoren. 

JLE skrev for 2 timer siden:

Wastegate er en by-pass forbi turbo mellom eksos manifold og eksosbend. Den åpner når trykket i innsugsmanifolden blir for høyt (turbo lader for mye). Når wastegate åpner går mindre eksos gjennom turbo, det medfører at turbo lader mindre og trykket i innsugsmanifloden synker. En slags sikkerhet for å ikke blåse motoren. 

Aha, det som de på biler kaller dumpventil?

en dumpventil er brukt på bensinmotorer. Når gasspjeldet lukkes fort, som ved girskifte, eller du går av brått av gassen av andre grunner, oppstår det en trykkbølge mellom turbo og gasspjeld. Denne kan ødelegge turbo, eller sprenge slanger, eller få de til å hoppe av. Så denne bølgen må uskadeliggjøres. Den sendes vanligvis i retur til innsuget til turboen, eller den kan sendes ut i friluft. Som oftest har bilprodusenten lagt opp en resirkuleringsventil, som senere blir erstattet med en dumpventil( til friluft altså) av en tenåring av varierende alder. For det høres jo tøft ut.. Wastegate kan også lage lyd, men da hører man mer en "kling" når den stenger.

Dieselmotorer har ikke gasspjeld, siden regulering av effekt skjer med dieseltilførselen. Moderne dieslelmotorer har ikke wastegate engang! De har turboer med variabel geometri, som lader mer effektivt på lave og høye turtall. Er vel derfor Volvo sluttet med kompressor, det var vel ikke nødvendig lenger.

Skrevet fritt fra hukommelsen, om jeg har bommet på noe, er jeg glad for å bli rettet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...