JLE Startet 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2017 Heisann, Har ett problem med min Mercruiser 2.8 ES 200 (diesel), håper noen har tips til sannsynlig årsak. Motoren har manglende krefter og ryker en del under akselerasjon. Jeg oppnår sånn ca. normal toppfart. Det er ingen ulyd/forandring i lyd på turbo som jeg kan høre. Jeg tenker på to årsaker: - Tett dieselfilter -Defekt turbo Hva tenker dere? Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Måske som du selv skriver defekt turbo eller tæt luftfilter. Er det sort eller grå røg der kommer ud? Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 12.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Det er sort røyk Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Så tyder det på en defekt turbo. Kan du komme til at dreje på turbohjulet i indsugningen? Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 12.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Ja, jeg har kjent på denne for ett par år siden ifb med annen feilsøking. Jeg får ta av luftfilteret i morgen og kjenne på den. Hva med brente ventiler, det er vel også en mulig feil? Eller ville jeg ikke oppnådd maks knop da kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 12.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Hva med defekt wategate, det vil vel også kunne gi lite kraft. Hvis den har hengt seg opp? Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Jeg tror ikke wastegaten vil reducere effekten så meget som du beskriver. Sort røg= uforbrændt diesel så det kan være din turbo ikke levere luft nok, en eller flere dyser ikke er justeret rigtig eller tilstoppet luftfilter. Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 12.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Dysene har gått 100 timer etter overhaling, så det ville overraske meg om de var slitt alt. Men det kan jo hende. Må innrømme at jeg har vært litt sløv med luftfilterbytte, er jo ikke mye støv i motorrommet på en båt. Eller har du erfaring med at disse tetter seg iblant? Hadde vært fint om det var en slik bagatell, men så flaks har man vel sikkert ikke :-) Jeg har rinda diagnoseinstrument, jeg får koble det til og se hvordan turbotrykket er på de ulike turtall. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Hvis fjæren i wastegateklokka er defekt, kan wastegate bli stående åpen. Da vil en få tilnærmet samme symptom som gåen turbo: lite eller intet ladetrykk. Har du sjekket for falskluftlekkasje? Svart røyk tyder på at det er nok diesel, men for lite luft. are fortsett feilsøking på luftsiden. Ville ikke tenkt på dyser, b Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 12.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Har sjekket veldig lite, oppdaget problemet i dag. Og med båten full av unger ble det ikke til å ta frem verktøykassa. Wastegate er som det sees på bildet ikke typen med stag. Så den må vel demonteres for å testes. Tett luftfilter er jo også en mulighet. Sitér dette innlegget Link to post
steyr t Svart 13.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 Det er ikke helt uvanlig at ventiltallerkenen på wastegate brenner opp på disse motorene, ut i fra hva du skriver så ville jeg helt klart undersøkt wastegaten først. Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Hei igjen, Fikk sjekket ett par ting i dag: - Luftfilter helt OK - Turbo har ingen aksial slakk som jeg kan kjenne. Radialt har den omtrent samme slakk som den hadde når jeg sjekket den for 2 år siden. Men...når jeg trekker radialt og dreier så kan jeg kjenne lugging. Og det er også en subbelyd. Er det vanlig? - Wastegate tenkte jeg å plukke av for å se på ventilen, men det ble masse plunder med skruer som satt fast osv. Så der må jeg fortsette senere. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Du har jo det fantastiske Rinda verktøyet jeg lånte av deg :) Bare å koble på å lese av turbotrykk, med de forhold du beskriver tipper jeg turboen din trenger en overhaling.. Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 15.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Har kjørt en diagnose, ingen feilmeldinger så elektronikken er fin. Måler for lavt trykk, men trykket vil være lavt om wastegate har hengt seg opp også. Snakket med ett turboverksted i dag, og de mente litt lugging var normalt hvis man dreier feil vei. De mente også at det er normalt at viften subber litt hvis akselen presses radialt og dreies. Karen jeg snakket med hadde vært borti flere tilfeller der wastegate hadde brent eller hengt seg opp. Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 15.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Da er feilen funnet, knekt ventiltallerken på wastegate er årsak. Takk for tips til dere som har bidratt. Noen som har tips til forhandler med god pris? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 (redigert) Ravns Garage, eller så er det jo et par som driver med Mercrusuiser i Vestfold, hvis du tenker på brukt.. 6000kr ny på Ravns Garage. Redigert 15.Mai.2017 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
steyr t Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Dette er en feil jeg har sett en del ganger,så jeg har aldrig montert brukt,da jeg er redd du ikke får så mange drift-timer før det kan skje igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Dum som jeg er :) men hva gjør wastegate? Skrudde mye i min ungdom med det er maange år siden og da tror jeg ikke det var noen wastegate, eller turboer for den saks skyld. :) Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 16.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Wastegate er en by-pass forbi turbo mellom eksos manifold og eksosbend. Den åpner når trykket i innsugsmanifolden blir for høyt (turbo lader for mye). Når wastegate åpner går mindre eksos gjennom turbo, det medfører at turbo lader mindre og trykket i innsugsmanifloden synker. En slags sikkerhet for å ikke blåse motoren. Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 16.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Har bestilt ny, setter ikke inn brukt her nei :-) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 JLE skrev for 2 timer siden: Har bestilt ny, setter ikke inn brukt her nei :-) Fornuftig, hvor handlet du? Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 16.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Bestilte på Ravnsgarage.no, kom på 5700,- med pakninger og div. Setter pris på at wastegaten gjør jobben sin, og tenker at det er verdt kronene. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 JLE skrev for 2 timer siden: Wastegate er en by-pass forbi turbo mellom eksos manifold og eksosbend. Den åpner når trykket i innsugsmanifolden blir for høyt (turbo lader for mye). Når wastegate åpner går mindre eksos gjennom turbo, det medfører at turbo lader mindre og trykket i innsugsmanifloden synker. En slags sikkerhet for å ikke blåse motoren. Aha, det som de på biler kaller dumpventil? Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 en dumpventil er brukt på bensinmotorer. Når gasspjeldet lukkes fort, som ved girskifte, eller du går av brått av gassen av andre grunner, oppstår det en trykkbølge mellom turbo og gasspjeld. Denne kan ødelegge turbo, eller sprenge slanger, eller få de til å hoppe av. Så denne bølgen må uskadeliggjøres. Den sendes vanligvis i retur til innsuget til turboen, eller den kan sendes ut i friluft. Som oftest har bilprodusenten lagt opp en resirkuleringsventil, som senere blir erstattet med en dumpventil( til friluft altså) av en tenåring av varierende alder. For det høres jo tøft ut.. Wastegate kan også lage lyd, men da hører man mer en "kling" når den stenger. Dieselmotorer har ikke gasspjeld, siden regulering av effekt skjer med dieseltilførselen. Moderne dieslelmotorer har ikke wastegate engang! De har turboer med variabel geometri, som lader mer effektivt på lave og høye turtall. Er vel derfor Volvo sluttet med kompressor, det var vel ikke nødvendig lenger. Skrevet fritt fra hukommelsen, om jeg har bommet på noe, er jeg glad for å bli rettet. Sitér dette innlegget Link to post
JLE Svart 17.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 Fin forklaring :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.