Kjellg Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 Takk skal du ha for fin forklaring :) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 Litt feil forklaring av wastegate ventil. Det er riktig at ventilen by-passer turbinen men det er ikke en sikkerhetsventil. Den balanserer ladetrykket. Hele vitsen er for at turboen ikke skal spinne fortere enn den er konstruert for. Endel dieselmotorer har ikke wastegate ventil da turboen er dimensjonert for å gå kontinuerlig på motorens maksturtall. Det betyr at den ikke er optimal på lavere turtall og volvo penta har derfor reimdrevet kompressor på mange modeller. VNT ( variable nozzle turbine) er blitt alminnelig på mindre motorer nå som f.eks. D3. Trådstarters VM diesel har en turbo som er mindre og det gir god akselerasjon og høyt moment ved middels turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Terrom Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 Hei. Ser at dette innlegget er noen år gammelt nå. Sliter med noe samme problem selv. Går opp til 1900rmp, så sliter motoren og det ryker svart som F... Skal åpne wastegaten å se jeg også. En ting jeg lurer på, hvis ventilen er knekt, som ovenfor... Hvor blir det av den biten som mangler? Kan den gjøre skade på innsug, turbo eller lignende? Eller fyker den ut gjennom eksosen? Sitér dette innlegget Link to post
cmb Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 Den flyr ut utenom turbo og ut til fiskene. Sitér dette innlegget Link to post
Petter Kjærstad Svart 12.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2020 Fant du ut av det? Har en 4.2 som kun orker 1800 rpm, både tps og mapsensor var ødelagt i tillegg... Temmelig rar gange på motoren når alle 3 deler er defekt... regner med at Wastegate er ødelagt/står åpen siden jeg ikke hører tegn til turbolyd. Sitér dette innlegget Link to post
Terrom Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Skrudde opp wastegaten i dag. Ventilen var knekt, lik den som bildet tidligere i denne tråden viser. Har bestilt ny nå. Takker for gode tips! Sitér dette innlegget Link to post
Bergen780 Svart 30.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2021 Hei, Løfter denne tråden da jeg mistenker jeg har opplevd det samme: dere som har byttet wastegate, hvordan kom dere til umbracoskruene? Ikke tale om jeg skulle komme til med det verktøyet jeg hadde, så mottar gjerne tips :) Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Tar opp denne igjen :) jeg mistenker at jeg har samme problemet på begge mine motorer. D-tronic 250. Får de opp til 3000, deretter tar det lang tid før jeg klarer å vippe båten over i plan for så å få hentet ut maks 4-500 til. Har jeg litt groe på propellene kan jeg bare glemme å få den i plan, så det er noe galt her. servet dysene i fjor. Det hjalp noe. Før dyserep klarte den ikke mer enn 2800, Har målt turbotrykket på begge, og etter laaaaaang tid oppnår jeg dette. Vi snakker minutter. (husker ikke i farta hvor mye det skulle være) men det var riktig. begynte og pelle litt på det nå. Har fått løsnet 1/3 umbrakoer. Nummer to går bare rundt i huet og den tredje gadd jeg ikke prøve meg på engang. tenkte først jeg kanskje måtte skru ut hele wastegaten. Begynte med de to mutterne på toppen. De er av, men jeg kommer ikke til mutterne på siden. Hvor mye må demonteres, eller er det bare å lage seg spesialverktøy med det samme? fremgangsmåte på demontering hadde vært gull ? Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.