Jump to content

Mercruiser 2.8 ES 200 diesel mangler trekkraft

JLE

Recommended Posts

Litt feil forklaring av wastegate ventil. Det er riktig at ventilen by-passer turbinen men det er ikke en sikkerhetsventil. Den balanserer ladetrykket. Hele vitsen er for at turboen ikke skal spinne fortere enn den er konstruert for. Endel dieselmotorer har ikke wastegate ventil da turboen er dimensjonert for å gå kontinuerlig på motorens maksturtall. Det betyr at den ikke er optimal på lavere turtall og volvo penta har derfor reimdrevet kompressor på mange modeller. VNT ( variable nozzle turbine) er blitt alminnelig på mindre motorer nå som f.eks. D3. Trådstarters VM diesel har en turbo som er mindre og det gir god akselerasjon og høyt moment ved middels turtall. 

• 3 år senere...

Hei. Ser at dette innlegget er noen år gammelt nå. Sliter med noe samme problem selv. Går opp til 1900rmp, så sliter motoren og det ryker svart som F... Skal åpne wastegaten å se jeg også. 

En ting jeg lurer på, hvis ventilen er knekt, som ovenfor... Hvor blir det av den biten som mangler? Kan den gjøre skade på innsug, turbo eller lignende? Eller fyker den ut gjennom eksosen? 

• 10 måneder senere...
  • 1 år senere...

Tar opp denne igjen :)

jeg mistenker at jeg har samme problemet på begge mine motorer. D-tronic 250. 

Får de opp til 3000, deretter tar det lang tid før jeg klarer å vippe båten over i plan for så å få hentet ut maks 4-500 til. Har jeg litt groe på propellene kan jeg bare glemme å få den i plan, så det er noe galt her. 
servet dysene i fjor. Det hjalp noe. Før dyserep klarte den ikke mer enn 2800, 

Har målt turbotrykket på begge, og etter laaaaaang tid oppnår jeg dette. Vi snakker minutter. (husker ikke i farta hvor mye det skulle være) men det var riktig. 

begynte og pelle litt på det nå. Har fått løsnet 1/3 umbrakoer. Nummer to går bare rundt i huet og den tredje gadd jeg ikke prøve meg på engang. 

tenkte først jeg kanskje måtte skru ut hele wastegaten. Begynte med de to mutterne på toppen. De er av, men jeg kommer ikke til mutterne på siden. Hvor mye må demonteres, eller er det bare å lage seg spesialverktøy med det samme?

fremgangsmåte på demontering hadde vært gull ?

Christian P. Rohde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...