Jump to content

Ampert da tyveri fra båter på Bergen havn ble oppdaget

Gudrun

Recommended Posts

Ja, nok en gang så er det vel banke ham opp eller enda "bedre" som er løsningen, flotte holdninger blant folk. Slike holdninger fremsettes vanligvis av folk som ellers roper på mer politi og respekt for loven, fin blanding.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Bra at det enda er lov å anholde forbrytere til politiet kommer (hvis de kommer) . . . . . .

Ser ellers at det er få som har såkalt "dårlige" holdninger her, selv om noen (som vanlig) prøver å pådytte andre holdninger de ikke nødvendigvis har. Men noen har jo så mye bedre moral enn oss andre . . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

"Synd dem (de?) bare holdt han fast til politiet kom" er en uttalelse som etter mitt syn indikerer at man kunne "tenke seg" å gjøre "noe" mer enn bare å holde tyven fast, men skjønner at vi har litt forskjellig syn på hva som er rett og riktig. Noen velger å akseptere loven (selv om man ikke alltid er enig) mens andre velger å gå over streken og bedrive selvtekt, dem (dere) om det! Hvis å respektere loven anses som å ha bedre moral enn "oss andre", ja da har jeg intet imot å bli "beskyldt" for slikt.

Loven åpner for berettiget harme, noe mange nok ville påberopt seg i en sånn situasjon.

Politiet sier jo selv i saken at de skjønner at folk blir sinte når de blir fraranet ting på denne måten.

Så litt god gammeldags pryl er lovlig og preventivt.

Jeg har sagt det før, om kanskje ikke like direkte:

Jeg er drittlei denne personen som stadig moraliserer og kverulerer med sin selvgodhet og skaper dårlig stemning på forumet. Kunne desverre ikke holde det tilbake lenger. Legger herved min skjebne i administrators hender . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hva med å kjølhaling før plankegang? Tror det fremdeles er tillatt fra eget skip der kapteinen er øverste myndighet. Eller gjelder dette utelukkende ved pågripelse i internasjonalt farvann.

Nå var vel dette i Bergen, og der er jo politiet godt kjent for å være rimelig flinke til å ordne opp på gamlemåten selv... Husker så vidt det var noe greier med noen boomeranger for en stund siden... 

Redigert av X10an (see edit history)

Jeg opplever at båtfolket generelt er flinke til å legge mobiler og nettbrett godt synlig og lett tilgjengelig for langfingrede.. Vi må bli bedre på å legge slikt ute av syne når vi ligger i havn i byer, tror jeg. Jeg forsøker å gjemme unna selv, men resten av mannskapet må også drilles på dette. 

Guest Avmønstret#
NilsPils skrev 1 time siden:

Jeg er drittlei denne personen som stadig moraliserer og kverulerer med sin selvgodhet og skaper dårlig stemning på forumet. Kunne desverre ikke holde det tilbake lenger. Legger herved min skjebne i administrators hender . . . .

Ditto, jeg er drittlei voksne folk som mener simpelt tyveri skal/kan avstraffes med vold a la sharialover. De dukker opp med jevne mellomrom her på BP og øser ut av sin visdom om hvor riktig det er å utsette andre mennesker for vold. Gjerne flere voksne menn mot en person.

Moralisering tilhører de som mener seg berettiget å utøve fysisk vold mot andre, og endog skryte og lovprise det på et åpent forum. Selvgodheten tilhører de som mener de kan sette seg utenfor lover og regler fordi de mener det de gjør er rett ut fra sin egen moral. 

---

Visste dere at feks unger kan bli akkurat like traumatisert av å se nære voksne utøve vold mot andre som om deres egne nære ble utsatt for vold? Noen som har en ørliten tanke om hvordan det kan ramme andre når voksne menn utøver vold mot andre i det offentlige rom?

Har dere en ørliten tanke om hvilken liv denne tyven antagelig har? Antagelig en fyr som stresser og sliter noe jævlig for å karre til seg nok til neste dose rus. 

---

Jeg har jobbet med denne gruppen i over et tiår. Og til dere som tror det er grei skuring å banke en "jævla tyv" så tenk en gang til. En ting er det jeg har skrevet over, men jeg har sittet veldig mange timer med flere av disse etter de slapp ut av fengsel for siste dom. Og en del av disse har fått lange dommer fordi de har drept, eller nær har drept andre. Noen fordi de har blitt angrepet, men mange av de som angriper. Den som mente at "nå har den jævelen møtt feil person (meg selv) og skal få så det holder". Og så ender det så galt som det kan.  

Noe av det jeg har lært i de samtalene er at en aldri vet hvordan en voldssituasjon ender. Det ene slaget, det ene sparket, ja selv det ene dyttet kan være det som ødelegger livet til to personer, han som må i fengsel og han som blir skadet for livet. 

Dere vet faen ikke hva dere snakker om når dere i deres egen selvgodhet og på den moralske høye hest skriver at det er ok å utøve vold mot andre. 

Om noe så bør moderator slette alle innlegg som forherliger vold på noen som helst måte. Det har null positivt ved seg og hører ikke hjemme noe sted. Det er dessuten oppfordring og forherligelse av klart ulovlig aktivitet. 

---

Men ja, jeg forstår at det ble ampert, og ja jeg syns det er helt ok å hindre noen fra å stikke av til politiet kommer, selv om det betyr at en må utøve fysisk makt, men aldri utover det som er absolutt nødvendig og en skal vite hva en driver med for å unngå å gjøre uopprettelig skade, og er en i tvil så skal en la være. Folk har mistet livet mange ganger selv når politiet, som er trent på slike situasjoner, har prøvd å holde de fast. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
1 hour ago, Klovn1 said:

Loven åpner for berettiget harme, noe mange nok ville påberopt seg i en sånn situasjon.

Politiet sier jo selv i saken at de skjønner at folk blir sinte når de blir fraranet ting på denne måten.

Nei, det du hevder er både "lovlig og preventivt" er direkte ulovlig og trolig heller ikke særlig preventivt hva angår de fleste som begår den type kriminalitet. Etter min opfatning av hva du skriver så oppfordrer/oppmuntrer du til å begå et lovbrudd hvilket er totalt uakseptabelt og burde få moderator her til å reagere.

1 hour ago, NilsPils said:

https://www.google.no/?gws_rd=ssl#q=tiltalt+for+å+ha+banket+en+tyv

Klovn1 skrev for 1 time siden:

Klovn1 har faktisk heilt feil:  I straffelova §80 står følgjande:

§ 80. Fastsetting av straff under minstestraffen eller til en mildere straffart

Straffen kan settes under minstestraffen i straffebudet eller til en mildere straffart når lovbryteren

...

e) har handlet i berettiget harme, under tvang eller under overhengende fare,

Straffelova

Moderator bør fjerna innlegga til Klovn1. Dei oppfordrar til lovbrot og sår tvil om gjeldande lov og rett.

2 hours ago, NilsPils said:

Bra at det enda er lov å anholde forbrytere til politiet kommer (hvis de kommer) . . . . . .

Ser ellers at det er få som har såkalt "dårlige" holdninger her, selv om noen (som vanlig) prøver å pådytte andre holdninger de ikke nødvendigvis har. Men noen har jo så mye bedre moral enn oss andre . . . .

Jeg har notert meg at dette innlegget ditt har du endret ordlyd på i vesentlig grad for i ditt opprinnelige innlegg stilte du spørsmål om hvem som oppfordret til å begå selvtekt, men trolig lurer du ikke lenger på hvem som gjør, eller har gjort, det?

Guest Avmønstret#

Som Worry II sier, en må dessverre tenke preventivt, kanskje særlig når en ligger i bynære/sentrumsnære havner. 

--

Jeg har muligens pådratt meg yrkesskade men som regel kjenner jeg igjen "typen" på langt hold og da er øynene det beste preventive verktøyet en har. Gjør det tydelig, men blikk, at en har lagt merke til personen. Opplevde en gang i gjestehavna i Stavern at en "type" gikk bryggene mens han speidet, akkurat det er veldig lett å se, at folk speider etter muligheter. Satt i båten og fulgte han med øynene til han så at jeg så, da snudde han ganske kjapt og sendte et blitt av irritasjon og et lite glis på vei tilbake. 

Og ja, jeg låste båten før vi gikk i land, pleier som regel ikke å gjøre det...

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 1 minute ago:

Jeg har notert meg at dette innlegget ditt har du endret ordlyd på i vesentlig grad for i ditt opprinnelige innlegg stilte du spørsmål om hvem som oppfordret til å begå selvtekt, men trolig lurer du ikke lenger på hvem som gjør, eller har gjort, det?

Såkalt "sivil arrestasjon" for å verne personer eller eiendom er jo lov, altså å holde igjen folk. Men om det eskalerer til en voldssituasjon så er det ingen vanlige folk som bør gjøre noe annet enn å trekke seg ut av situasjonen. Vanlige folk bør ikke utøve "sivil arrestasjon" med mindre de vet hvem de har med å gjøre. 

Enkelte av de jeg har jobbet med de siste årene har vært direkte livsfarlige, psykisk syke uten evne til å vurdere hverken konsekvenser eller kontrollere impulser, og samtidig svært kapable til å utøve vold langt utover "det vanlige". Noen av de har isolert seg mest mulig for å unngå å havne i fengsel igjen, rett og slett fordi de har erfart at vanlig omgang med vanlige folk fører til konflikt og potensiell vold, noen har ikke gjort noen tilpasninger og mener at de de møter på sin vei får som de fortjener. Noen er sånn selv om de er rusfrie, noen ruser seg for å dempe symptomer, noen blir værre av å ruse seg. 

Ingen jeg vet om har lyst å prøve å stoppe enkelt av de jeg har jobbet med, det vil rett og slett gå veldig, veldig dårlig. 

---

Å gi råd om at det er lurt og bra å holde igjen noen er rett og slett et veldig dårlig råd, med mindre, som nevnt, man vet hvem man har med å gjøre. Det går en del personer rundt i samfunnet som en ikke vil møte på feil måte under noen omstendigheter. 

Guest Avmønstret#
Komodo skrev 10 minutes ago:

De kunne ihvertfall ha lugget ham litt hardt i øyenbrynet.

Skulle neste tro du vet hvem fyren er for han hadde ganske markere øyenbryn ja :-) Han så litt ut som "fast inventar" i miljøet. 

Som vanlig er det mye tullball skrevet på dette forumet, jeg har ikke oppfordret til noe lovbrudd.

Her er ett eksempel på at man frifinnes, altså at man er uskyldig ved berettiget harme.

Ett nesebrudd og kutt over øyet var greit for Eidsivating lagmannsrett.

https://www.glomdalen.no/nyheter/frifunnet-etter-nesebeinsbrudd/s/1-57-7455120

Vi burde heller bruke tiden på de annsatte i Nav, som ikke klarer å passe på brukerne sine og gi de tilstrekkelig hjelp så de slipper å utsette seg for berettiget harme.

Disse annsatte syns det er greit å la oss andre ta støyten for deres manglende ivaretakelse av brukerne.

Pinkvin skrev 22 minutes ago:

... han hadde ganske markere øyenbryn ja :-) Han så litt ut som "fast inventar" i miljøet. 

Ja, dette har jeg litt greie på etter å ha lest Donald Duck i hele oppveksten. Alle som har lest litt Donald vet at øyenbrynene er den enkleste måten å kjenne igjen en skurk på avstand.

Klovn1 skrev 25 minutes ago:

Som vanlig er det mye tullball skrevet på dette forumet, jeg har ikke oppfordret til noe lovbrudd.

Her er ett eksempel på at man frifinnes, altså at man er uskyldig ved berettiget harme.

Ett nesebrudd og kutt over øyet var greit for Eidsivating lagmannsrett.

https://www.glomdalen.no/nyheter/frifunnet-etter-nesebeinsbrudd/s/1-57-7455120

Vi burde heller bruke tiden på de annsatte i Nav, som ikke klarer å passe på brukerne sine og gi de tilstrekkelig hjelp så de slipper å utsette seg for berettiget harme.

Disse annsatte syns det er greit å la oss andre ta støyten for deres manglende ivaretakelse av brukerne.

I dommen du viser til vart tiltalte slått først.   I tingretten vart tiltalte dømt til 120 dagars fengsel (60dagar på vilkår), samt erstatning og sakskostnader.  I lagmannsretten vart tiltalte frikjent, med eit mindretal, av to fagdommarar ønska tiltalte dømt.  Saka tener som eksempel for kvar grensa går.

Det er utsagna «Synd dem bare holdt han fast til politiet kom» og «Så litt god gammeldags pryl er lovlig og preventivt.» eg meiner er oppfordring til lovbrot.

Redigert av Nils
Lagt til innlegget eg siterer (see edit history)
1 hour ago, Klovn1 said:

Vel, mulig retten ser litt annerledes på "god gammeldags pryl" enn hva du gjør, håper det.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...