Jump to content

Clas Ohlson 12V spenningsomformer, erfaringer

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Capt.Yorgoz skrev 29 minutes ago:

En laptop har som oftest 18-20A strømforbruk. Så tror denne blir litt pinglete til ditt bruk..

Nja, får jeg ikke ladet opp batteriet på den når den ikke er i bruk da tro? Og gitt "litt underveis" når den er i bruk så den ikke går tom så fort?

Capt.Yorgoz skrev for 1 time siden:

En laptop har som oftest 18-20A strømforbruk. Så tror denne blir litt pinglete til ditt bruk..

Litt av en laptop du har! Strømforskyninga til den jeg skriver på nå, en rimelig oppegående sak, leverer max 3,25A ved 20V. Og den fyller et tomt batteri på en times tid, mens jeg jobber på maskinen.

Så den foreslåtte strømforskyninga ville levert mer enn nok strøm til min maskin, hadde den hatt en passende plugg.

Sjekk på adapteret for 220V hva det står på output der. Output på adapteret = input til PCen.

Det 12V-adapteret du kjøper må kunne levere samme volt, men det gjør ikke noe om det kan levere høyere A. PCen tar det den trenger av A, ikke mer. Sjekk evt på EBay om det finnes originale eller uoriginale ladere til din PC-modell. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Guest Avmønstret#

Maskinen står i båten.. men tror ikke den trenger så mye strøm, forbruket er nok mer på linje med Alf- Inge sin PC enn med ankervinsjen ;-) . Er en noen år gammel HP Elitebook, 13, komma ettellerannet skjerm. 

De har mange 12V strømmforsyninger/omformere som passer på ebay osv, men med porto osv så koster det ikke noe mer her i Norge, sånn ca. Og det hadde jo vært enda hyggeligere om jeg fikk det over disk.

Kan ikke se at den CO dingsen har oppgitt målene på de ulike pluggene noen plass og jeg vet at HP har stor plugg. 

Guest Avmønstret#

Leita i omtalene på CO sin side og fant dette: "Den lader HP laptoper, noe svært få andre tredjeparts ladere klarer (HP har lagt inn et signal i sine ladere, og hvis signalet fra lader ikke stemmer, nekter laptopen å lade.) Det følger ikke med plugg for å lade nye lenovo laptoper. Det er heller ikke med plugg for å lade asus eee."

Det ser jo da litt mer lovende ut. 

Capt.Yorgoz skrev 6 minutes ago:

Okey okey jeg gir meg såvidt. Men alle laptoper jeg har har output på 18A ++ men selvfølgelig den bruker jo ikke det hele tiden. Har sikkert 7 ladere hjemme som alle kan levere 18A+ må da være en grunn til at disse skal levere så mye.

Å tenker at denne clas forsyningen kommer til å bli god å varm. 

Jeg tror du blander A og V. Det er ikke uvanlig at laptops kjører på 18-20V, men jeg har aldri sett en laptop som drar så mange A.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Pinkvin skrev 1 time siden:

Maskinen står i båten.. men tror ikke den trenger så mye strøm, forbruket er nok mer på linje med Alf- Inge sin PC enn med ankervinsjen ;-) . Er en noen år gammel HP Elitebook, 13, komma ettellerannet skjerm. 

Vet ikke hvordan det er i dag, men tidligere så var det noen HP maskiner som krevde original strømforsyning. Uoriginale ladet ikke maskinene.

bellen skrev 42 minutes ago:

Capt.Yorgoz: Må no ha trefasekontakt til din laptop om den krever over 18A. Maks du kan dra ut av en enfasekontakt er jo 16A, og det er ca 3,5kW.  Du tar nok feil av Ampere og Volt.

Jodajoda point taken. Ser absolutt muligheten for at Popeye har rett i sitt poeng om Volt Ampere mix up :lol:

bellen skrev for 4 timer siden:

Capt.Yorgoz: Må no ha trefasekontakt til din laptop om den krever over 18A. Maks du kan dra ut av en enfasekontakt er jo 16A, og det er ca 3,5kW.  Du tar nok feil av Ampere og Volt.

Tja, 18A ved 20V er bare 360W, så det dras mindre enn 2A fra 220V-nettet. Det finnes PC-som trekker såpass.

Det er ikke bare HP som krever originallader. Jeg fikk store problemer med å få til dette på min 17" Dell laptop. Der var det ikke bare pluss og minusleder i plugg og kabel, men også en tredje forbindelse som ikke er på vanlige CO ladere. På bildet ser en at det er en ekstra tilkobling inne i hullet rundt pinnen. Jeg fikk til slutt tak i en overgangplugg som løste problemet.

dell_power2.jpg.758d6bf4f74ea60753b0fbca7a7ff33e.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Pinkvin skrev 30 minutes ago:

Har en sånn dings. Men blir ikke tapet veldig stort når jeg omformer 12V til 220V og så ned til 19V eller noe... 

Jo da, noe tap blir det. Og husk at den dingsen trekker hele 0,2A selv om det ikke er plugget inn noen lader til den.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 20 minutes ago:

Det er ikke bare HP som krever originallader. Jeg fikk store problemer med å få til dette på min 17" Dell laptop. Der var det ikke bare pluss og minusleder i plugg og kabel, men også en tredje forbindelse som ikke er på vanlige CO ladere. På bildet ser en at det er en ekstra tilkobling inne i hullet rundt pinnen. Jeg fikk til slutt tak i en overgangplugg som løste problemet.

Nå har Dell kommet med originale 12v ladere til de fleste modeller, som leveres med både med stor og liten plugg. I tillegg til sigarettenner plugg leveres det med en såkalt Fly plugg. Regner med det går an å åpne sigarettenner pluggen og koble rett i panelet i båten. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Guest Avmønstret#

En original 12 lader hadde vært ok. Men å i det hele tatt klare å få tak i "ekte merkevare" på sånt pleier å være krøkkete, med mindre de har det over disk på en av de store el- kjedene. 

Samtidig er jo en sånn konverter veldig mye mer anvendelig iom at den kan brukes til ymse, ikke bare PCen. 

Guest Avmønstret#
lassepelle skrev 20 minutes ago:

Jeg bruker en https://www.komplett.no/product/315693/pc-nettbrett/pc-tilbehoer/batteri-og-lader/fortron-universal-billader-120w# til å drive min hp probook 6560. Det fulgte med riktig plugg i esken.

Den så veldig solid og bra ut, takk for tipset! :-)

Og ganske billig på Cdon, 319,- Må sjekke ut ifht frakt osv.. 

http://cdon.no/elektronikk/fortron-source-fsp-fsp-car-65-universal-notebook-p21345257

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...