Kjellg Startet 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2017 (redigert) Holder på å lære meg om strøm i båt og kom til å tenke på en ting, VSR Hypotetisk, sense på 150Ah agm startbatteri, forbruk 400Ah Agm. CCA gjerne på 800-1000. Om forbruksbanken går "tom", du starter motor og relé kobler inn, tykke kabler feks 50mm2 og avstand bare noen meter. Da vil det jo være snakk om store strømmengder som flommer fra start til forbruk? Selvsagt har dynamo litt å si men den klarer vel aldri å levere like mye strøm som denne flommen? Må man da ta hensyn til dette når man velger seg et vsr? Redigert 12.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Man må ta hensyn til det når man velger hvordan man kopler opp releet. Med start som primærbank vil man belaste releet unødvendig mye. Bruk forbruk som primær, så har du et mye bedre anlegg på alle måter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kjellg Svart 12.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 (redigert) index skrev 36 minutes ago: Man må ta hensyn til det når man velger hvordan man kopler opp releet. Med start som primærbank vil man belaste releet unødvendig mye. Bruk forbruk som primær, så har du et mye bedre anlegg på alle måter. Men det var vel egentlig ikke det jeg spurte om. Strømflyten blir jo den samme uansett hvor sense står. For releet kobler vel bankene sammen i og med at det ikke er dioder i dem? Redigert 12.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Hei Kjellg, Her kommer en liten bildeserie som kanskje kan kaste lys over hvordan VSR fungerer. Tok den i forbindelse med den tråden om å koble LiFePo4 til AGM bank, som Sjøbliss startet. Fikk ikke postet den der, så da kommer den her istedenfor. Er ikke akkurat laget for skoleverket denne her, men håper den kan være til nytte. 1. Oppsettet: "dynamo" til venstre, som består av en 30A "power supply" kjøpt på eBay. Bruker denne til mye forskjellig, både som batterilader og strømforsyning. "Forbruksbatteriet" er et BT 4.5Ah blybatteri, litt nedtappet for anledningen. Biltema VSR i midten, med en liten rød diode som lyser når VSR er innkoblet. LiFePo4 "batteribank" i rosa helt til høyre, nesten tom for strøm. Under hver "batteribank" ser man spenningen på respektive "bank". VSR "senser" på Biltemabatteriet. 2. Starter opp "dynamoen", ladespenningen stiger og ladingen av blybatteriet kommer så smått i gang. Spenningen er 13V over "forbruksbanken", og ladestrømmen er 0.5A. Blybatteriet er ikke sammenkoblet med LiFePo4 ennå, og det er kun blybatteriet som blir ladet. LiFePo4 er altså koblet bort fra hele forbrukssiden fremdeles (det er tilfeldig at de to batteriene har samme spenning nå). 3. Spenningen har passert 13.3V og VSR har koblet batteriene sammen. Batteriene er nå parallellkoblet mens spenningen fortsetter å stige, ganske normalt når man lader batterier. Blybatteriet og LiFePo4 oppfører seg nå tilsammen som én større batteribank (kall det gjerne en "hybrid-bank"). Ladestrømmen har økt markant, siden LiFePo4 batteriet nå lades sammen med blybatteriet. Legg merke til at det lille røde lyset på VSR'et har begynt å lyse (ikke så lett å se kanskje). Det er også et ørlite spenningsfall fra "dynamo" til BT batteriet og videre til LiFePo4 batteriet. Ikke særlig grove kabler her altså... 4. "Dynamoen" har sluttet å lade (motor er stoppet). Blybatteriet ville normalt falt snart tilbake til hvilespenning, men LiFePo4 holder spenningen oppe på de parallellkoblede batteriene. Derfor holder også VSR begge batteriene parallellkoblet, og sånn forblir det så lenge spenningen ikke faller under ca. 12.8V. Nå flyter strømmen fra LiFePo4 til blybatteriet, mens spenningen for denne "hybrid-banken" synker sakte men sikkert etter hvert som man bruker strøm i båten. Jo større strømforbruk man putter på i tillegg her, jo raskere synker spenningen for denne "hybrid-banken". 5. Så er det bare å bruke strøm og kose seg mens batterispenningen synker. Batteriene er fremdeles sammenkoblet. 6. Og spenningen på batteriene synker videre.... 7. ... helt til spenningen synker under 12.8V, som er utkoblingsspenningen for dette reléet. Da bryter VSR parallellkoblingen (det røde lyset har slukket). Blybatteriet er nå "forbruksbank" alene igjen. LiFePo4 som nå ikke har noen belastning lenger, stiger ørlitte grann i spenning. LiFePo4 er nå frakoblet alt, både lading og forbruk. "Forbruksbanken" er fortsatt tilkoblet "dynamoen", så når man starter motoren neste gang, starter hele moroa på nytt . Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 (redigert) ... og til det egentlige spørsmålet ditt... Den AGM banken du nevner, har sannsynligvis en samlet CCA på rundt 4000A, og tar til seg mer enn 800A ladestrøm om du tømmer den helt (til 10.5V) og deretter lader med en helt syk dynamo og riktig spenning (type 14.4V). Så der kan det gå mye strøm ja. Nå pleier produsentene av AGM å oppgi maks ladestrøm til batteriene sine, og den ligger gjerne på 20-30% av kapasiteten, altså 80-120A i dette tilfellet. Har man en litt kraftig dynamo sånn som den 165A Balmar'en din, så kan den altså levere noe mer enn hva batteriene er spec'et for. Da skal man egentlig begrense dynamoen hvis man vil holde seg helt innenfor spec, men det er et lite sidespor. Størrelsen på startbatteriet har du ikke sagt noe om, men jeg tipper det er en god del mindre enn forbruksbanken. Et mindre batteri tar typisk til seg mindre strøm enn et større batteri, og i tillegg så blir jo ikke startbatteriet tappet særlig langt ned. Det er derfor sjelden eller aldri at startbatteriet vil ta til seg stor ladestrøm slik som forbruksbanken. Hvis du kobler dynamokabelen rett på forbruksbanken med grove kabler, så kan det altså gå mye strøm direkte dit. Kobler du så et VSR videre til startbatteriet, og har "sense" på forbruk, så vil startbatteriet ta til seg litt (men altså ikke mye) strøm, når du lader. Da går det lite strøm gjennom VSR. Kobler du andre veien, med dynamokabelen rett til startbatteriet, så tar startbatteriet fremdeles ikke til seg mye strøm. Men forbruksbanken din kan være like "sulten" som før, og da må den strømmen gå igjennom VSR for å komme til forbruksbatteriet. Og da kan det bli problemer, som index er inne på. PS! Du bør uansett sikre den VSR'en med en passende sikring. Redigert 12.Mai.2017 av StorStas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 (redigert) Kjellg skrev 1 time siden: Men det var vel egentlig ikke det jeg spurte om. Strømflyten blir jo den samme uansett hvor sense står. For releet kobler vel bankene sammen i og med at det ikke er dioder i dem? Nei, flyten blir ikke den samme. Ladingen er koplet direkte inn på en bank (primærbanken), og når spenningen på denne kommer opp i 13,7 volt koples denne sammen med Redigert: Her rotet det seg til, ved at nesten hele min lange fokrklaring forsvant Og jeg ikke får redigert det. Moderator kna gjerne slette posten. Redigert 12.Mai.2017 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kjellg Svart 12.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 (redigert) Takker for en veldig fyldestgjørende forklaring på saken. Satt bare og tenkte på dette med vsr og spørsmålet var egentlig veldig hypotetisk. Har bare sittet og lest om at det er så mange som kobler opp vsr i viden sky uten å tenke på dette med strømflyt. Plutselig så kom tanken på "bølgen" som kan skylle mellom bankene i ytterste konsekvens, spesielt agm og lithium banker. Selv om dynamo går og releet en "enablet", så vil vel den sultne banken ta strøm både fra dynamo og den andre banken? Selv så har jeg foreløpig "bare" lukkede blybatteri men planlegger etter hvert som prisene går ned, å hoppe over på lithium. For ordens skyld så har jeg også Victron sin ArgoFet 200A skiller, da i tillegg til min Balmar :) Og ja, "Belt load" er skrudd ned :) Vsr er sikkert en veldig smart sak, men ser jo at det er ikke alltid den er egnet som "main" supply om jeg kan kalle det for det. Ser absolutt fordelen med den, men den kan ha sine svakheter. Igjen takk for svaret. Btw, satt her om dagen og så på akkurat samme power supply som du har. Fant den på AliExpress. Fornøyd med den? Redigert 12.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Blue Sea har et 500 amp VSR hvor det følger med en kablet bryter som du monterer i dashbordet. Der kan du velge "tilkoblet-automatisk-frakoblet". Jeg har 2 stk. BEP 300amp VSR med samme funksjon, men jeg må ned i laserettet for å styre de manuelt. Skal aldri ha VSR uten mulighet for manuell styring. En av fordelene er også at jeg kan tvinge forbruk til å starte motoren om uhellet skulle være ute. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kjellg Svart 12.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 (redigert) Så det finnes så store vsr som 500A? Når du sier du brokobler dem så er det altså det innebygde releet i vsr du bruker? Hvor høy peak tåler det? Da bekrefter jo dette også at det til tider kan gå store strømmengder igjennom dem. Ser absolutt fordelen med å kunne styre dem manuelt. Hvor mye spenningsfall opplever dere over vsr? Ser de reklamerer for at det er lite, men virkeligheten kan jo være en annen. Redigert 12.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Jeg har 4 banker, start, 2xtruster og forbruk. Den ene VSR kobler inn truster- bankene, det andre forbruk. Skal ta et bilde av oppsettet i morgen. Opplever ikke noe fall i lading, heller ikke forbruk når VSR står "stille". Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
StorStas Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 (redigert) Kjellg skrev 32 minutes ago: Btw, satt her om dagen og så på akkurat samme power supply som du har. Fant den på AliExpress. Fornøyd med den? Jeg har vært veldig fornøyd med den, til mitt bruk. Bare greit å være klar over at dette er "low end" og derfor mer unøyaktig enn dyrere modeller. Folk med bakgrunn innen elektrofaget ville nok rynket på nesen av spec'en på denne . Den har f.eks. en nøyaktighet på rundt 0,1V og 0,1A i displayet. Og den måler spenningen et eller annet sted inne i kretsen, så ved større strømstyrker så blir spenningen ute ved terminalene lavere enn hva man ser på displayet. Og som en konsekvens av dette spenningsfallet, så kan man oppleve at spenningen stiger inntil et par tidels volt når strømmen synker senere. Som den gjerne gjør til slutt når man lader batterier. Nå har jeg vent meg til det, så det går fint for min del. Jeg vet ikke hvilken prisklasse man evt. må opp i for å få noe som er helt bra her. På den positive siden så yter den inntil 30A ved inntil 30V, altså inntil 900W, så den kan gi ganske bra med effekt. Denne unøyaktigheten har ikke hatt noe som helst å si for meg, før jeg begynte å "leke" med lithium enkeltceller. Jeg ender nå ofte opp med å kontrollmåle spenningen med et bra multimeter, uten at det plager meg. Det har vært veldig nyttig og lærerikt å ha denne saken her, så om man vil ta "nerdingen" et skritt videre så er dette en bra greie å anskaffe seg . Redigert 12.Mai.2017 av StorStas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Tok jobben med å krype nedi laserettet. Her sitter begge VSR + noen solenoider for til/frakobling av trustere og generator fra sikringskap. Enjoy ?? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kjellg Svart 12.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Ja, jeg er verken utdannet innen elektro eller på noen måte er "fagmann" på området, men leker jeg meg med alt mulig særlig elektriske og data duppeditter. Har bakgrunn fra it-bransjen. Ser mange ganger behov for en PSU som jeg kan ha på benken på roterommet, så om den måler noen hundre milivolt "unøyaktig", gjør ingenting. Skal jeg måle nøyaktig så har jeg som deg andre instrumenter. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 12.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Akkurat, her går det mye i BEP ser jeg :) men ryddig og fint er det. BTW, vet dere hvor jeg får kjøpt røde krympestrømper med lim? Bare svarte å få tak i her jeg bor. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 12.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 (redigert) VannTro skrev 7 minutes ago: Tok jobben med å krype nedi laserettet. Her sitter begge VSR + noen solenoider for til/frakobling av trustere og generator fra sikringskap. Enjoy ?? De to hvite runde sakene nede i høyre hjørne, er det solenoider? Redigert. så nå at du hadde skrevet at det var solenoider. Redigert 12.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 (redigert) eBay har akkurat blitt min venn på området. Du finner de enkeltvis eller i sett som her. Har nettopp fått de, så tør ikke si noe mer om hvordan de fungerer ennå.. edit: der kom et innlegg imellom :) Redigert 12.Mai.2017 av StorStas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 (redigert) Ja, BEP for alle penga :-) Dette er 300amp VSR med mulighet for tvangstyring med den røde bryteren på toppen. Disse har gått ut av produksjon så nå er det Blue Sea 500amp som gjelder, da med styring fra ekstern bryter. Redigert: ja,solenoider, en oppe til venstre også til baugtruster. Dette er fabrikkmontert fra Clipper Redigert 12.Mai.2017 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
StorStas Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Fint og ryddig opplegg det der VannTro Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Ja, det er et Australsk firma som står bak Clipper og de er på fabrikken i Kina 24/7 og følger produksjonen. Fikk nesten lyst til å vise 220 opplegget, mendet får bli en annen tråd ? Alt teknisk her er et eksempel å lære av for mange, de er proffe ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kjellg Svart 12.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 StorStas skrev 16 minutes ago: eBay har akkurat blitt min venn på området. Du finner de enkeltvis eller i sett som her. Har nettopp fått de, så tør ikke si noe mer om hvordan de fungerer ennå.. Der er dem jo. Har leita og leita på eBay uten å finne. Takker så mye Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 13.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 Kjellg skrev for 8 timer siden: ... BTW, vet dere hvor jeg får kjøpt røde krympestrømper med lim? Bare svarte å få tak i her jeg bor. https://www.elfadistrelec.no/no/kabler-og-ledninger/krympeslanger/standardkrympeslanger/c/cat-DNAV_PL_090803 Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 13.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 Zach skrev 44 minutes ago: https://www.elfadistrelec.no/no/kabler-og-ledninger/krympeslanger/standardkrympeslanger/c/cat-DNAV_PL_090803 Takker. Er bare så pirkete. Plusskabler skal ha alltid rød strømpe hos meg, og dem har jeg ikke funnet før nå :) og i båt, alltid med lim :) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 13.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 (redigert) Plasti Dip får du i alle farger. Bruk vanlige koblinger og spray enten rett på eller i en skål som du dupper koblingen i etterpå. Denne linken skal fungere Plasti Dip Redigert 13.Mai.2017 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kjellg Svart 13.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 (redigert) VannTro skrev for 1 time siden: Plasti Dip får du i alle farger. Bruk vanlige koblinger og spray enten rett på eller i en skål som du dupper koblingen i etterpå. Denne linken skal fungere Plasti Dip Har sett de der tingene, ja. Mye annet kjekt du også kan bruke dem til. Ser for meg at om jeg skal sette en skinne mellom paneler eller noe sånt, så er det bare å tape endene, dyppe i fargen og ta av tapen etterpå. Da har man jo en fullisolert skinne. Satt og så på eBay i natt og fant krympestrømpe i Tyskland som jeg har allerede i løpet av neste uke. Raskere en å bestille i Norge for min del som bor langt mot nord. Kjøpte 3,5 meter 24mm med lim til i underkant av 300kr med frakt. Grei pris om man sammenligner med Wurth :) Redigert 13.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.