TICORA Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 (edited) Har gående en diskusjon med leverandøren av seilbåten vår. Vi har akkurat fått levert en 2år gammel 46 fots båt som er tidligere brukt som demobåt. Vi er godt fornøyd med både båt og leverandøren så spørsmålet her er mer prinsippielt. Vi oppdaget ved første gangs seiling på lens at bommen ikke har feste for preventer ytterst. Dvs at den mangler det vanlige støpejerns endestykket hvor reveliner og opphalet er festet. Forklaringen vi har fått er at vi har så stor rigg at dette ikke er vanlig. Vi må derfor montere en ny bøyle på enden for egen regning. Kostnaden er ikke det helt store men jeg har snakket med mange andre og sjekket alle båter i samme kategori jeg har sett og alle er levert med dette. I tillegg har vi vært på 2 seilkurs hvor begge instruktører har omtalt dette som standard. Hva sier de erfarne BP'ere? Er dette standard eller ikke? Edited May 13, 2017 by TICORA (see edit history) Quote Link to post
Nils Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 Eige feste for preventer har eg aldri sett. Vi bruker å laga preventer ved å festa eit tau rundt bommen, og ned i senterkryssholtet på dekk. Quote Link to post
TICORA Posted May 13, 2017 Author Share Posted May 13, 2017 Mener vel egentlig det endestykket som de fleste har i enden av bommen. Der er det en bøyle som er egnet for feste av preventer. Quote Link to post
Eureka Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 -men en preventer pleier vel ikke være fester helt akter på bommen, men et stykke lenger frem. I akter pleier vel storseilskjøtet være fester, med mindre skjøter er på hyttetaket. Og det har vel du? Quote Link to post
TICORA Posted May 13, 2017 Author Share Posted May 13, 2017 Er enda nybegynner i faget her men lærte på begge kurs at preventeren skulle festes i enden av bommen. Fører den deretter tilbake frem til fkryssholt foran og helt akterut igjen for å kunne justere og evt løse ut raskt. Har skjøteskinna på taket ja. Quote Link to post
Eureka Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 Men akterenden av bommen vil jo passere utenfor relingen tidligere enn et punkt nærmere midten. - og idet festepunktet på bommen har passert preventerens festepunkt i relingen, vil den jo ikke ha noen kraft? Når er jo jeg også fersk, men de preventerne jeg har sett, har vært nærmere midten av bommen, om mulig også like aktenfor rodkick. Quote Link to post
Artekno Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 Bompreventer pleier ikke å være "standardutstyr". Det er noe du mekker selv etter behov. Hvis du absolutt skal krangle med forhandleren ville jeg valgt et annet tema... Quote Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Eureka Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 (edited) Jeg tenker at siden bommen din har storseilskjøtet på hyttetaket, så vil det ikke være naturlig at det er noen fester akter på bommen. En ting er å få bommen i hodet, en annen ting er å få tapp i hodet. Du har sikkert også rodkick, så noe øye for bomløfter akter, oppå bommen er heller ikke nødvendig. Har du brøkdelsrigg, så har du også en lengre bom som kanskje strekker seg aktenfor sprayhood. Om båtene du har vært med på, er mastheadrigg, så er bommen kortere og kan gi en forklaring på hvorfor de har preventeren fester akter på bommen. Og det er heller ikke sagt at de har festet den riktig. Tenker du vinkler på preventerens tau, så vil den raskt bli inaktiv om du med en lang bom, fester den akter på bommen. Rodckicken sitt feste på bommen vil til eksempel aldri strekke seg ut over relingen og preventerens feste. Husk at preventeren skal ha kraft når du seiler på platt lens. Da står enden på bommen laaangt ut over sidene på skroget. Edited May 13, 2017 by Eureka (see edit history) Quote Link to post
pacuare Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 (edited) Bruker heller ikke bompriventer mye. Egentlig bare på havet, der bølgene kan få en ut av kurs. Setter det samtidig som spribom. Ytterst på storseilbommen til kryssholt i baugen. Fester det stort sett i baugen, tar ikke tau bak til cockpiten. Bruker livlline på fordekket, stort sett skal spribom justeres samtidig som priventer, så uansett er en på fordekket. Priventer er ikke standard på noen båt. Edited May 13, 2017 by pacuare (see edit history) Quote Link to post
Maika Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 Opphal bruker vel de fleste som har rodkick, da fjæra ofte ikke er sterk nok til å holde bommen godt oppe når seilet er nede. Quote Link to post
Eureka Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 -det kan godt hende. Sjøl har jeg Barton Bomstrut, glassfiber, som lett holder bom og seil oppe. Men nå må jeg korrigere meg selv. Det er bombrems jeg har sett montert like aktenfor rodkick. Godt mulig preventer festes i aktre enden på bommmen. Dog, vinkelen har nok mye å si. Som nevnt, løper sen helt frem i bauen, blir vinkelen bedre. Quote Link to post
alf-inge Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 Enkelte anbefaler ar bompreventeren festes i enden av bommen. Dersom bommen går i sjøen (pga. overhaling eller stor bølge) med preventeren festet ved bomvangen eller midt på bommen, er det stor sjanse for at belastningen på bommen blir så stor at den brekker eller bøyes. Innenskjærs er vel det et relativt lite problem. Quote Link to post
TICORA Posted May 14, 2017 Author Share Posted May 14, 2017 Poenget mitt her er at bommen er levert uten det vanlige støpejernsendestykket alle båter jeg har sett har. Jeg har tillit til leverandøren på alle måter, det er ikke problemet. Jeg synes dog det er rart at dette ikke er der. Dette endestykket har et hull som, i følge 2 kursholdere jeg har hatt er designet for bl.a å tåle en preventerline. Vi bruker dette mye fordi det øker siklerheten ombord. Ikke bare mot ufrivillig jibbing grunnet vind men også, og kanskej vel så mye i Oslofjorden, pga bølger fra andre fartøy. Quote Link to post
Ventus Posted May 14, 2017 Share Posted May 14, 2017 (edited) Se her for Selden eksempel; virker som "standard" på de enklere typene (ikke-regatta), men mye kjøpes vel til ordre også og vil variere med båten: http://southerncross.no/produkter/bom/?m=Mobile Edited May 14, 2017 by Ventus (see edit history) Quote Link to post
Hulda Posted May 14, 2017 Share Posted May 14, 2017 (edited) Jeg går ut fra at du mener 'jib preventer'? I så fall er den generelle anbefalingen at preventertauet skal festes bak på bommen og gå så langt forut som mulig. Grunnen er at både tauet og bommen skal få så lav belastning som mulig. Her ser du enden av bommen på Hulda. Den er fra Selden og har lengde 5 meter. Riktignok er bommen i dette tilfellet brukt for å heise ut en 60 kg girkasse. Men i enden av bommen henger et rødt tau med en sjakkel. Dette festet kan både brukes som preventer og som feste for storseilskjøtet. Om mangel av et slikt beslag kan betraktes som en mangel er heller tvilsomt. Hva jeg imidlertid over tid har oppdaget, er at mange 'kvalitetsbåter i segmentet priskonkurranse' mangler vesentlige detaljer som var helt vanlige før i tiden. På en seiler jeg hadde for 55 år siden var det beslag for jib preventer. Og det var en brøkdelsrigget båt der bommen gikk aktenfor cockpit. Altså en meget lang bom relatert til båtens totale lengde. Men å diskutere saken med leverandøren, glem det. Beslaget hos meg er ikke i støpejern, men i støpt aluminium. Edited May 14, 2017 by Hulda (see edit history) Quote Link to post
CSSGT Posted May 15, 2017 Share Posted May 15, 2017 Skal ikke mene noe om hvorvidt det er en mangel som du bør krangle med leverandøren om, men i og med at flere av innleggene ovenfor har gitt inntrykk av at det er unaturlig med et slikt beslag så slenger jeg inn at jeg har i alle fall et slikt beslag i enden av min Selden bom, selv om jeg også har skjøte på hyttetaket. Beslaget er også merket med "Jib preventor only" eller noe i den duren, så det virker definitivt å være ment for dette. Er en 2011 Bavaria 36 Cruiser Quote Roger H. Fersk seilbåtkaptein :) Link to post
TICORA Posted May 15, 2017 Author Share Posted May 15, 2017 CSSGT skrev 1 time siden: Skal ikke mene noe om hvorvidt det er en mangel som du bør krangle med leverandøren om, men i og med at flere av innleggene ovenfor har gitt inntrykk av at det er unaturlig med et slikt beslag så slenger jeg inn at jeg har i alle fall et slikt beslag i enden av min Selden bom, selv om jeg også har skjøte på hyttetaket. Beslaget er også merket med "Jib preventor only" eller noe i den duren, så det virker definitivt å være ment for dette. Er en 2011 Bavaria 36 Cruiser Det er akkurat det jeg har lært og sett selv. Dette sto også på min første og forrige seilbåt også. Quote Link to post
Storegut Posted May 15, 2017 Share Posted May 15, 2017 På bommer fra Selden er dette standard men det er jo ikke noe som sier at dette skal levers som standard på en rigg. Få tak i et solid øye som passer i sporet på din bom og sett det lengst ute så er du i mål. Quote Link to post
Hulda Posted May 15, 2017 Share Posted May 15, 2017 Det er hva jeg hevder. Slikt feste for jib-preventer har gjennom mange ti-år vært normalen i Norge og Sverige. Om eksempelvis slikt feste er tilleggsutstyr på eksempelvis franske båter med eksempelvis rigg fra Spar vet jeg ikke. Men her er bilde av Hulda's forrige bom, produsert av Skarven AB: I enden på bombeslaget er det sjakkelhull for bomløfter og sjakkelhull for jib-preventer. Denne bommen ble skiftet ut fordi den bøyde seg for mye under seiling i hårdt vær. Hos deg er det vel bare å plukke ut endebeslaget og legge til et beslag for feste av jib-preventer. Quote Link to post
Mulligan Posted May 15, 2017 Share Posted May 15, 2017 TICORA skrev On 13.5.2017 at 10.57: Dvs at den mangler det vanlige støpejerns endestykket hvor reveliner og opphalet er festet. Vil det si at du hverken har uthal eller reveliner? Jeg klarte å knekke av øyet i beslaget til topping-lift eller annet. Espen Aker satte på en rustfri bøyle. Quote Link to post
TICORA Posted May 15, 2017 Author Share Posted May 15, 2017 Mulligan skrev 47 minutes ago: Vil det si at du hverken har uthal eller reveliner? Jeg klarte å knekke av øyet i beslaget til topping-lift eller annet. Espen Aker satte på en rustfri bøyle. Joda, det sitter integrert i bommen om du ser på bildet mitt i første innlegg. Synes det ser trangt og lite ryddig ut men er visst helt vanlig og like bra i følge leverandør, noe jeg ikke har noen grunn til å betvile. Quote Link to post
Tabaqui Posted May 15, 2017 Share Posted May 15, 2017 Har diverse bolter og øyne bakerst på bommen min, men klarer ikke helt å se problemet ditt i praksis. I min verden er det i alle fall enklere å slå en slynge eller preventertauet rundt selve bommen enn å begynne å knote med små øyne. Hvis du vil legge opp noe mer permanent langs bommen er det kanskje noe annet. Quote Link to post
Krimart Posted May 17, 2017 Share Posted May 17, 2017 Selden har en annen design en Z-pars, det ikke en mangel du kan klage på. Uansett; du har jo en skinne under bomen og der kan du sette på et øye som passer, i passe avstand fra bomnokken, så det ikke blir kluss med reveliner. Regner med du har et slikt øye for feste for kicken. Vil du være ekstra sikker kan du tre en reim rundt bomen og gjennom øyet. Men det finnes ganske mange varianter av hvordan man rigger preventer, og hvis du ønsker å bruke det såpass ofte som du antyder er det mulig du heller bør ha en bombrems? Se forøvrig her: http://www.yachtingmonthly.com/gear/video-boom-brakes-preventers-tested-49463 http://www.yachtingworld.com/yachts-and-gear/tested-boom-brakes-and-preventers-65517 Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.