Jørgen S Startet 13.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2017 Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "Ny båt! Nye utfordringer :)". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet hit. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Hei folkens! Jeg har kjøpt ny båt! En Fjord Consul med en Aqad 40B. Kjøpte usett fra Vestlandet, så Gud ved hva jeg kan finne ut underveis :) Gamle båten min ble kjørt nedover til Vestfold forrige lørdag og venter et nytt ig spennende liv der. Denne hadde jeg i over 7 år! Ref tidligere prosjekttråd. Så nå blir det litt forandring i hverdagen, så får vi se hvordan dette blir :) Jeg er veldig fornøyd sålangt. Er litt jobb, men overkommelig. Jeg tenkte å bare kjøre i gang med et lite problem jeg. Det ser ut som at en dreneringgsplugg er fjernet i bunn av intercooler. Er det noen her som har peiling på hva slags gjenger det er på denne, da jeg må nok kjøpe ny. Se bilde. Forøvrig, her er bilde av båten! Sitér dette innlegget Link to post
slendrian Svart 13.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 Gratulerer med ny skute :) De gjengene ser ikke spesielt pene ut. Ville boret opp, gjenget på nytt og satt i kik-krane. Under fuktige forhold vil intercooleren/ladeluftkjøleren skille ut fryktelig mye vann. Platene som står på rørene blir som lameller hvor vannet fester seg og renner dermed ned i bunn av intercooleren. Kan være greit å ha muligheten til å drenere med jevne mellomrom eller før start og etter stopp Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 Er ikke det der en zinkplugg? Ville sjekket litt rundt det. Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen S Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Det er et godt poeng, Pinkvin. Jeg skal sjekke ut det. Jeg gikk igjennom en kasse med messingfittinger, og fant en rørdel som passet. Kjøpte meg en plugg på Biltema bare for å få tettet hullet. Problemet mitt var at, siden jeg nå kjører motoren uten vanntilgang på hverken sjø eller sirkulasjon, så kom det eksos ut av dette hullet da jeg starta. Jeg ble litt bekymra før jeg fant årsaken :) Dette er på vannsiden, Slendrian så det blir en del vann uansett :p Men har aldri tenkt på problematikk med kondensering i intercooler. Men gjengene er heltforferdelige ja. Jeg vurderer å gjenge opp på nytt. Men jeg fikk skrudd inn pluggen, så vi får se om det blir tett når jeg begynner å kjøre vann igjennom der. Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen S Svart 15.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Var en tur hos Volvo, og fant ut at her skal det sitte en sink :) Det er en propp som sinken skrus inn på. Proppen skrus så inn med sinken inn i inercooleren. Det sitter en tilsvarende propp på oljekjøleren rett under varmeveksleren. Denne var av gammel type og har innvendige gjenger. Den nye proppen har utvendige gjenger. Så når du kjøper ny sink, så har denne utvendige gjenger på den ene siden, og innvendige på den andre, så den blir universal. Håper dette hjelper eventuelle fremtidige lurere :) Sitér dette innlegget Link to post
slendrian Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Okei, ja da trenger man ingen drenering ;) Når jeg var på Østen med tankbåt kunne vi skille ut 30-50 kubikk med vann fra ladeluftkjøleren ved full speed ahead. Hvilke planer har du ellers for båten? Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen S Svart 16.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Jaggu. Dyr måte å produsere ferskvann på sjøen :) Planene mine for i år er å få motor og drivverk oppe å gå, samt lage enkel innredning ute. Båten er ellers ganske fin, med nytt skrogtrekk, nye dører, nye puter. Så ganske bra utgangspunkt Senere vurderer jeg å bygge om litt. Dilemma er, pusse opp til orginal stand, eller modifisere og gjøre den mer moderne. Bruker sommeren på å finne ut hva jeg har lyst til. Har mange ideer. Jeg tenker jeg starter på en tråd på prosjektet. Evt. om jeg kan få endret tilbake navnet på denne ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.