Jump to content

Bunnstoff og primer seilbåt

Erlekall

Recommended Posts

Hei.

Jeg har nylig kjøpt en seilbåt (Bostrøm mk1 fra 1973) og har den på land (inntil torsdag 18. mai) Det viser seg at tilstanden under er verre enn fryktet. Etter å ha skrapet vekk de fleste skjellene viser det seg at det gamle bunnstoffet flaker veldig. Jeg har forstått det slik at dette må av for at nytt stoff skal klare å feste seg. På siste bilde har jeg brukt malingskrape. Men dette er helt nytt for meg og jeg sliter med å si sikkert om det er gelcoat jeg har kommet inn til eller bare gammelt lag. Klarer noen å se det ut fra bildet?

I så fall forstår jeg det slik at man i utgangspunktet da må fjerne alt bunnstoff og påføre primer, noe som totalt lang tid. Som sagt kan jeg bare ha den på land en halv uke og har bare kvelder til å jobbe på. Hvor krise er det om jeg bare smører på nytt bunnstoff (VC17 var det forrige laget) og lar det stå til? Er det da bedre å ikke skrape styrbord side slik som gjort på barbord side? En regattaseiler blir det nok aldri uansett. 

Videre er det rusthvite på bildet nummer to mykt, i motsetning til de andre flekkene. Det kjennes ut som noe fugemasse-lignede saker. Kan det stemme? Det er i overgangen mellom kjøl og skrog. Bør dette behandles annerledes?

Håper på raske svar.

18470673_120332000767295748_720741404_n.jpg

18493407_120332000796308264_1755082237_o.jpg

18470757_120332000742759093_1504809459_n.jpg

Du har to muligheter. En "midlertidig" løsning. Å slipe i bunnstoffet til det blir sånn noen lunde jevnt. Legge en primer som skille, og så to strøk bunnstoff. Men du rekker ikke det til den 18. mai uansett... Og resultatet blir ikke all verden.

Alternativ 2 er den beste, men også arbeidskrevende. Få fjernet alt av bunnstoff, på diverse måter. Malingsfjerner, høyttrykksspyler, skraping, sliping osv. Helt til du er nede på gelcoat. Se an hva du har. Om det er blærer etter osmose bør du få nærmere råd om hva du skal gjøre. Ser gelvoaten noen lunde hel ut, ingen blærer. Så kan du gå videre på egenhånd. Sparkel sår og hakk med epoxysparkel (Biltema). Slip og puss over så det er slett og jevnt. Legg så 5-6 lag epoxyprimer (Biltema). Så kan du til slutt legge to lag med mykt bunnstoff før du sjøsetter. Regn med "noen ukers" arbeid.

Hvor ligger båten din?

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Om jeg var i din situasjon, ville jeg skrapt vekk rur-rester og annen skit, og smurt bunnstoff for sommeren. En rent midlertidig løsning. Så ville jeg tatt den opp til høsten, og brukt vinteren til å skrape skroget rent for gammelt bunnstoff. Prøvde på egen båt en vinter jeg hadde den oppe, og det var utrolig hvor lett gammelt bunnstoff løsnet når det var noen kuldegrader. Det datt av i store flak. Utpå vårparten er det så tid å smøre på epoksyprimer og bunnstoff.

Det du har skrapt ned til på det siste bildet, ser ut til å være enten gelcoat, eller primer. Eller hvitt bunnstoff, hvis båten har hatt det tidligere. Det er egentlig umulig å si fra bildet.

Guest Avmønstret#

Ang overgang kjøl/skrog så er det sikkert en fugemasse det ja. Det bør jo være tett mellom skrog og kjøl eller så vil saltvann kunne trenge inn på kjølboltene med påfølgende rust osv. Og har det foregått lenge nok så vet en jo ingenting om tilstanden "der inne". 

Så neste gang du løfter båten, Når den tørker så vil du se om det danner seg en fuktig stripe mellom kjøl og skrog. Om det renner vann eller fukten blir stående der lenge så ville jeg lagt det bak øret for fremtidig prosjekt... Om problemet ikke er stort så bør du prøve å få det tett etter å ha tørket ut over vinteren. Jeg er ikke sikker på hvordan, men det kan sikkert noen "plasteksperter" her inne svare på :-) 

Om det ser vått, rustent og fælt ut så, tja. Hva gjør man? Ville strippet ned området til høsten for å få inspisert ordentlig. Å senke kjøl og bytte bolter osv er jo overkommelig hvis man er i stand til å gjøre jobben selv, ligger videoer på youtube hvordan man gjør det. Men skal ikke male fanden på veggen, ikke sikkert det er noe problem. Om du stripper området til høsten og prøver å få vagglet båten litt i stativet så vil du kunne se om det evt er noen bevegelse i området. Hvis det er det ville jeg tatt det alvorlig. 

Pr nå hadde jeg vel strippet ned og lagt noen lag primer og bunnstoff. 

Takk for svar!

Jeg forstår tegninga. Det blir nok å slipe inn til blankt metall der kjølen har rustet og legge på primer. På skroget er ikke det hvite gelcoat (fikk tips fra andre på området). Så blir det å legge på bunnstoff som en midlertidig løsning og heller ta den opp og gjøre det skikkelig senere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...