Carwell Startet 13.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2017 Vet at dette emne er tatt opp før, men åra går og mye forandrer seg, men muligens eksisterer basic kriterier for mitt spørsmål fremdeles. Skal montere AIS. Bestilt ProAIS B100 sender/mottaker med egen GPS antenne. Antenna er montert. Har allerede en Simrad GO9 som får AIS fra en Simrad RS35 VHF. Båten, en Scand Baltic med HT, står fremdeles på land og under tak i en hall. På taket av HT er det montert en bøyle tverrskips for antenner og lanternemast, og VHF antenna er plassert på det ytterste bb feste, og dedikert AIS antenne på det ytterste stb. feste. Likevel får jeg ikke mer enn 130 cm horisontal avstand mellom antennene. VHF antenna er 150 cm høy (160 med brakett), og AIS antenna er 170 cm høy (180 med brakett). Leser i denne installasjonsveiledning https://www.pronav.no/wp-content/uploads/2015/12/em-trak-B100-manual.pdf at minimum horisontal avstand må være 150 cm. Egen GPS antenne til AIS blir montert innvendig i båten (har fått beskjed av SGmarine at dette går greit i glassfiberbåt). Så til spørsmålet. 1) Står antennene for nærme hverandre? Nå er det som sagt montert en Simrad GO9 kartplotter som får AIS fra RS35 VHF (nymontert), dette ser ut til å fungere greit selv med båten på land inne i hall. VHF, plotter og AP26 autopilot er koblet sammen i NMEA 2000 på netbus/backbone. Her kommer også AIS mottager/sender til å bli koblet inn via nytt T-stykke. Spørsmål 2), Vil plotter velge det sterkeste AIS signalet, (forhåpntligvis fra ProAIS B100) og eventuelt eliminere AIS fra VHF? Hva gjelder spm. 1), det er praktisk umulig å øke avstanden mellom antennene dersom jeg skal ha de på antennebøyla. Jeg må i verste fall sidemontere de på overbygget. Det er heller ingen mulighet for å montere de over/under hverandre, da dette er en motorbåt uten mast. Carwell Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 13.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 1) Helt greit. 2) Plotteren vil se en strøm av AIS-setninger/PGNs på NMEA2000-nettet, inkludert duplikater. Plotteren har kanskje støtte for å velge bort duplikatkilden? Sjekk manualen. Trolig har det ingen betydning, bortsett fra sløsing med datakraft ved å prosessere dobbelt så mange setninger som nødvendig. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Carwell Svart 13.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 torkelmj: Takk for "kvalifisert" svar. Jeg tolker ditt korte og konsise svar på spm. 1 som at du vet hva du svarer på. Jeg er beroliget. 2) Skal sjekk i manualen til Simrad GO9 om det står noe om å velge bort den ene kilden. Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 13.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 Svar fra mobile enheter blir av natur korte. Så også dette. ;) Større horisontal avstand, og gjerne full separasjon i vertikalplanet er ideelt. Men det begrenser seg hva som er praktisk mulig i en 30-foter. Noen av oss har også broklaring å ta hensyn til, noe som vanskeliggjør "hyller" med antenner. Produsentene angir den minste avstand de kan gå god for. I virkelighetens verden har du mer å gå på før RF fra din VHF på 25W slår knock-out på mottakeren i AIS'en. Avstanden du indikerer er helt trygg. Lykke til med installasjonen! Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Carwell Svart 13.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 torkelmj: takk igjen for utfyllende svar. Nå kan jeg sove godt. Vedr. spm.2) sier manualen dette for plotter dette: Datakildevalg Datakilder leverer sanntidsdata til systemet. Dataene kan komme fra interne moduler i enheten (for eksempel intern GPS eller internt ekkolodd) eller eksterne moduler som er koblet til NMEA 2000 eller via NMEA 0183 hvis det er tilgjengelig på enheten. Når en enhet er koblet til flere enn én kilde som leverer samme data, kan brukeren velge foretrukket kilde. Før du velger kilde, må du kontrollere at alle eksterne enheter og NMEA 2000-nettverksbussen er koblet til og slått på. Automatisk valg Alternativet Auto Select (Automatisk valg) ser etter alle kilder som er koblet til enheten. Hvis flere kilder er tilgjengelige for hver datatype, Programvareoppsett | GO XSE Installasjonshåndbok gjøres valget fra en intern prioritetsliste. Dette alternativet er egnet for de fleste installasjoner. Manuelt kildevalg Manuelt valg er som regel bare nødvendig når det finnes flere kilder for samme data og kilden som er valgt automatisk, ikke er ønsket kilde. Da kan jeg, etter hva jeg skjønner, altså manuelt velge den kilden jeg helst vil at brukes, selv om plotter skulle ha andre preferanser? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 (redigert) Angående 2 GPS'er. Jeg har en Interphase kartplotter med egen utvendig GPS. Så kjøpe jeg en Raymarine 650 AIS transponder også med ekstern GPS. Det funket ikke for plotteren, Posisjonen på skjermen for egen båt "flagret". Så jeg koblet fra plotterens GPS og bruker nå signalene fra AIS GPS'n både for AIS og plotter, med meget stabilt og nøyaktig posisjon. Begge GPS'ene er OK enheter, men GPS'n til AIS'n er tross alt nesten 10 år nyere enn den andre. Mine enheter bruker NMEA 0183. Redigert 13.Mai.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
176-671 Svart 13.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 Det høres slik ut! Denne funksjonaliteten er vanlig i NMEA2000-nettverk, hvor hver enhet greit lar seg identifisere (noe som ikke nødvendigvis var like trivielt eller innlysende i NMEA0183-verdenen). Verden går fremover. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
176-671 Svart 13.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 God kveld, Lars. Har ikke AIS650 en "warning" i manualen om at GPS-setningene fra den ikke bør benyttes til navigasjon? Såvidt jeg skjønner Lars' publiserte koblingsskjema, er det i dette tilfellet snakk om NMEA0183. I så fall: resultat tilsvarende den fysiske frakoblingen Lars gjorde, vil Carwell kunne oppnå ved hjelp av plotterens software/oppsett av datakilder som den skal benytte seg av. Det vil ligge duplikatdata på NMEA2000-bussen, men det bør ikke være i nærheten av maksimal tillatt belastning av nettet. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Carwell Svart 13.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 Lars H: Jeg byttet plotter i år. Hadde en gammel (2006) Simrad CX33 med utvendig GPS (Sopp) antenne. Denne hakket og frøs, iPaden med innebygd gps seilte sømløst med. Nå har den nye plotter innebygd 10 Hz GPS antenne, og den medfølgende GPS antenna til AIS mottager/sender holder det at jeg monterer innvendig, et passende sted. Håper ikke disse to GPS antenner vil på noen måte komme i konflikt, - har ikke fått noen advarsel om det. Etter hva jeg husker har du hatt en tidligere versjon av denne https://www.pronav.no/wp-content/uploads/2015/12/em-trak-B100-manual.pdf, mener det er gjort noen forbedringer i det siste, skal være samme innmaten som Navico sin NAIS-400. Jeg har aldri hatt AIS før, hverken mottaker eller sender/mottaker. Skal bli spennende om jeg får alt til å funke som det skal. Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 13.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 Nettverket jeg ender opp med ombord er følgende enheter koblet til netbuss: RS35 VHF, GO9 kartplotter, AP26 autopilot og AIS ProAIS B100. Det er jo ikke mye. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 Carwell skrev for 1 time siden: Lars H: . . . . . . Etter hva jeg husker har du hatt en tidligere versjon av denne https://www.pronav.no/wp-content/uploads/2015/12/em-trak-B100-manual.pdf, . . . . Nix, jeg hadde en enhet fra Digital Yacht som jeg bare hadde problemer med. Den fikk jeg først et nytt eksemplar av etter at den første døde helt, men med fortsatte problemer fikk jeg byttet den inn hos Seatronic med Raymarine AIS650 som har fungert 100%. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Carwell Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Lars H: Ja, husket feil i farten. Ikke uvanlig det. Har du AIS visning på plotter eller PC? Ser at ProAIS B100 også har utgang direkte til PC. Regner med at jeg derfor kan få visning både på plotter og PC om det skulle være ønskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Ja, jeg har visning både på plotter og laptop. Men på kartplotteren (Interphase Chartmaster 11CVS+) som kjører C-map får jeg dessverre ikke opp klasse B båter, til det er kartplotteren for gammel. Den hadde opprinnelig ikke visning av AIS i det hele tatt, men ble oppgradert til å vise klasse A. Noen nye oppdateringer for å vise klasse B er det ikke kommet. På laptop'n, enten en 17" Dell eller en 10" Asus hvor jeg bruker OpenCPN får jeg inn både klasse A og B og egen båt. Jeg mater ikke laptop'n med data fra Raymarine AIS650 transponderen sin USB-port. Den brukte jeg kun ved oppsett av AIS'n. Jeg bruker i stedet en optokobler (Actisense UGT1 serie til USB) til dette. Med en standard serie-USB kobler, fikk jeg jordingsproblemer når laptop'n ble ladet. Dette var et av problemene med AIS'n fra Digital Yacht, men for sikkerhets skyld bruker jeg denne optokobleren fremdeles. Koblingsskjema for hele dette opplegget finnes her. Når det gjelder VHF-antennene, så er det ikke mer enn 50 - 60cm mellom AIS og VHF antennen. Men AIS antennen står en halvmeter lavere enn VHF antennen, og dette fungerer helt uten problemer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Carwell Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 (redigert) Lars H: Jeg vet ikke om jeg har rett, men det er vel gjerne VHF utstrålingen som kan knekke AIS'en. VHF antennen er 150 cm høy, AIS ant. er 170 cm og er plassert 130 horisontalt (og på samme plan) fra VHF antenne. Begge er glassfiberantenner. Litt av et skjema du har der, og så velordnet. Den VHF'en du har kjenner jeg igjen, hadde den i forrige båten. Kvalitet til tusen, og med skikkelig "lur". Takk for utfyllende info. Det skjemaet ditt kommer jeg til å ta vare på, kommer sikkert til nytte da mye av dette er noe "ukjent territorium" og nytt for meg. Redigert 14.Mai.2017 av Carwell (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Hei ser dere diskuterer antenner og der er jeg helt grønn, det jeg lurer på er om det finnes noen god løsning for og ha alt på en antenne da jeg synes og ha sett reklame for alt i et antenne men har kviet meg for og forske videre på det? Skal følge med hva dere kommer frem til. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Lars H. Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Den eneste erfaringen med splittere jeg har, er at da jeg kun hadde en AIS mottaker og ikke sender/mottaker, er at jeg hadde en splitter slik at jeg kunne bruke en egen VHF-antenne både til AIS'n og FM kringkastingsmottaker. Men dette fungerte dårlig med støy både på FM og VHF'n. Så dette droppet jeg. Den eneste splitteren jeg har nå, er mellom TV og Radio. Her har jeg splitter etter Glomex tallerkenantennen. Og inn på min nye DAB/FM radio har jeg en splitter inn til FM og DAB antenneintaket på radioen. Og dette ser ut til å fungere selv om jeg bare har fått testet det i hjemmehavnen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
.Snorre Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Jeg avis med innebygget splitter og det fungerer helt ut merket. Når ais sender forsvinner mottak på vhf et 1/10 sekund. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Hvilken AIS har du Snorre? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
.Snorre Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Weatherdock easytrx2-s. Kjøpt hos Seatronic for noen år siden.. Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 3 hours ago, Vrod said: Hei ser dere diskuterer antenner og der er jeg helt grønn, det jeg lurer på er om det finnes noen god løsning for og ha alt på en antenne da jeg synes og ha sett reklame for alt i et antenne men har kviet meg for og forske videre på det? Skal følge med hva dere kommer frem til. AIS og VHF? Løsning? Ja. God? Nei. Overpriset? Ja. Du vil bli lykkeligere med separate antenner. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Carwell Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Det går sikkert bra med kun en antenne og splitter, men jeg valgte separate antenner nettopp på grunn av hva torkelmj sier. Men, var i utgangspunktet noe skeptisk til liten horisontal avstand mellom antenner. Etter kyndig svar på BP fra kunnskapsrike personer er jeg nå beroliget mht til mitt oppsett. Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 17.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 Da er AIS på plass og funker som den skal. Gikk inn i meny på VHF og satte AIS til OFF. Gikk inn på GO9 og la inn eget MMSI nr for ikke å se meg selv på plotter. Koblet også opp en "Silent" bryter på AIS, slik at jeg kan kutte transmit dersom jeg ønsker. På marinetraffic ser jeg nå båten ligge godt inne på land i en hall. Avstand på 130 cm mellom VHF og AIS antenne ser ut for å være tilstrekkelig. Takk for alle gode råd og vink tidligere, spesielt til torkelmj og Lars H sitt ryddige diagram. Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 18.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2018 (redigert) Monterte min AIS og VHF i går. Fikk ikke til mer avstand enn 80cm på min bøyle uten å flytte rundt på alt som står der fra før. Antenner er 1m stålpisk. Har dere andre erfaring med at AIS-bokser går i stykker som følge av liten avstand? VHF står på lav sendestyrke. Redigert 18.Juli.2018 av riskyrasmussen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2018 Nei, at AIS'n skulle ta kvelden når en sender med VHF'n har jeg aldri hørt om. Jeg har også stålpisker, og hos meg er det også ca. 80cm mellom antennene, og AIS-antennen står ca 80cm lavere enn den for VHF. Helt optimalt er det ikke, men både AIS og VHF fungerer helt supert. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.