Førstefender Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 Hei noen som vet størrelse og gjenger på impeller "avdrager" (terse) til D6 400? Det er den D6 med den store aksel i midten av impeller. Impeller sitter klønete til på D6 og skulle gjerne hatt verktøy eller laget et til D6. Quote Link to post
Geir Kallevik Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 Her har du en ters for impellerskifte. http://mortensen-technics.no/index.php?p=1_6_Produkter Quote Link to post
Førstefender Posted May 13, 2017 Author Share Posted May 13, 2017 Er ute etter orginal verktøyet til Volvo Penta, "mc peller" er jeg klar over. Quote Link to post
Kjellg Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 (edited) Passer ikke MC peller? Original verktøyet koster sikkert skjorta og ræva.. Edited May 13, 2017 by Kjellg (see edit history) Quote Link to post
blueline Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 Finner ikke til D6 men til en rekke andre Volvo Penta. Smart og enkel patent. Kostet ikke stort mer enn et lommetørkle. Ellers så er det en rekke varianter her: https://www.google.no/search?q=impeller+removal+tool&rlz=1C1JPGB_noNO698NO698&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjqtvnovO3TAhWHWywKHeYUD_QQsAQIKQ&biw=1366&bih=662 Jeg bruker forøvrig Biltemas tennplugghettetang men det er ikke snakk om så store motorer. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Trekktang-for-tennpluggkontakter-2000039892/ Den får godt tak i impelleren uten å skade. Quote Link to post
Brigg Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 Mulig det er en annen impeller på D6-400 enn på D6-370. Men her er min metode på egen motor: Vannpumpetang riktig justert som griper rundt impellerens "nav". Deretter et stort skrujern som settes mot kjeften på vannpumpetangs og bender tang med impeller ut. Viktig at skrujernet har anlegg mot yttersiden av impellerhuset slik at det ikke settes merker som kan påvirke tetteflatene og dermed medføre lekkasje. Alltid vannfast fett på akslingen før montering av ny impeller. Quote Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
brs Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 D6 400 er vel ganske ny modell. Tror den har impeller med innvendige gjenger hvor det er enklest å bruke disse sammen med Volvos verktøy som er egnet til impellerskift. Har dette verktøyet selv men har ikke brukt det enda. Quote Link to post
steyr t Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 Jeg kjøpte orginalverktøyet hos VP i fjor for litt over hundrelappen:) Quote Link to post
adeneo Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 Det er nok samme impeller på alle D6, husker ikke om det er gjenger i disse slik det er på mange av de gamle modellene? I så fall er "spesialverktøyet" kun en bolt med et hull i, med en annen bolt inne i. Den ytre bolten skrus i impelleren, den indre bolten skrur impelleren ut ved å presse mot akselen osv. Quote Link to post
Førstefender Posted May 14, 2017 Author Share Posted May 14, 2017 (edited) Det er to typer impeller til D6, med stor eller lite akselhull. Skulle gjerne hatt gjengestørrelse for å evt lage verktøyet. Han som eier båten har ikke tid å vente på posten, båten skal strax på sjøen. Med D6/drev og impeller bytte, renner sjøvann inn i båten ved bytte når båten ligger på sjøen... Edited May 14, 2017 by Førstefender (see edit history) Quote Link to post
Puffin Posted June 23, 2018 Share Posted June 23, 2018 Hvor langt inn skal ny impeller på D6? Mangler 2-3 mm som jeg klemmer med lokket. Er det korrekt? Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.