Jump to content

Hva skal verdens beste Båtapp inneholde ?

Båt BIM

Recommended Posts

Hei

Vi er en gjeng båtentusiaster som har gått igang med å lage båtappen Embark.

Kartene oppdateres hver måned med data fra Sjøkartverket, slik at du alltid har oppdaterte sjøkart på PC, mobil og nettbrett.

Vi har veldig lyst på innspill fra dere på "Hva skal verdens beste Båt app inneholde og kanskje også hva skal den ikke inneholde :-)"

Den skal kunne brukes av menn, kvinner - ungdom og vokse!

Om oss

Ideen bak Embark startet tilbake i 2012 da vi sammen med båtfolket, Redningsselskapet, Innovasjon Norge og Telenor Maritime Radio, skisset opp innholdet i RS Appen som hadde som formål å gjøre det enklere for båtfolket å komme i kontakt med redningskøytene og kystradio stasjonene. i-Sea As utviklet RS APPen som ble en suksess, og basert på dette arbeidet har vi også utviklet Kystfiske appen for Fiskeridirektoratet.

Underveis i dette utviklingsarbeidet hadde vi mye kontakt med båtfolket og fiskerne, som kom med ønsker og tilbakemeldinger. Høsten 2014 begynte vi arbeidet med Embark. Vi besøkte sjøkartverket i Stavanger og vi inviterte til brukermøter med båtfolk og begynte å skisse på innholdet i Embark. Vi utviklet og brukertestet kart design, vi utviklet "kartbaker´n" vår og sommeren 2015 lanserte vi en betaversjon av Embark i Norge for Apple brukere. Vi fikk 25 000 registrerte brukere og båtfolket engasjerte seg! De sendte meldinger i chaten og ringte oss med tilbakemeldinger og forslag til innhold.

Vi summerte opp læring og innspill og besluttet å gå videre med Embark. Vi lærte om web programmering, testet begrensinger og muligheter på ulike mobile enheter og inngikk avtaler med sjøkartverk i flere land. Sommeren 2016 lanserte vi en beta versjon av Embark som web app og Embark ble tilgjengelig i 13 land og på både PC/MAC og mobile enheter.

Embark fikk sommeren 2016 100.000 registrerte veldig aktive brukere, ikke alt fungerte men vi oppsummerte tilbakemeldingene og gikk i gang med vinterens utviklingsarbeid og nå gleder vi oss stort til sesongen 2017 og til å jobbe sammen med båtfolket for å lage verdens beste båtapp av og for båtfolket!

...

Embark er en båtapp som tilbyr brukervennlige sjøkart tilgjengelig på PC, nettbrett og mobiltelefoner og i bunn ligger S57 kartdata fra offisielle sjøkartverk bl.a Sjøkartverket i Norge. Embark har i dag over 110 000 brukerne og mange er svært aktive. Her kan båtfolket bl.a lage egne ruter, slepespor og legge inn steder. I Embark finner man også en Skjærgårdsguide som er laget med bidrag fra lokale kjentfolk og mange av båtbrukerne.

Online kart er gratis i Embark og brukerne kan gratis:

·      Lage ruter og dele med venner

·      Legge til steder og bilder og dele med venner

·      Søke etter uthavner, bunkringssteder, gjestehavner i Skjærgårdsguiden og få visning i liste og i sjøkartet

·      Lage slepespor som viser hvor man for eksempel har padlet eller seilt og dele med venner

·      Legge inn informasjon om båten sin og dele posisjon sin med venner og gjøre den synlig i kartet

·      Finne Embark venner som er på sjøen

Dette må man betale for: maritim værmelding, offline kart for ulike land og å se båter med AIS sendere.

Vi mener verdens beste Båtapp bør komme fra Norge! Vi er er en nasjon av og for båtfolk og vi ønsker innspill slik at dette kan bli "verdens beste"!

Supert om vi kan bruke dette knall bra Baatforumet  for å få en skikkelig god diskusjon på "Hva skal verdens beste båtapp innholde"

Let´s Embark - håper vi hørs!

Photo 13-05-2017, 11 54 52.png

Photo 13-05-2017, 22 05 44.png

Spor photo 30-04-2017, 14 24 40.png

Bilde 01.05.2017, 21.24.41 (1).png

Søk.png

he he - Litt av stasen med å ha båt er vel båtpussen :-)

Mange hyggelige mennesker i båthavna på våren og muligheter for å slå av en prat med erfarne båtfolk er det også.

På høsten finnes det mange hyggelige service orienterte personer og selskap som kan hjelpe deg,

og de kan du søke opp i Embark :-)

De fleste ønsker vel bilder av egen båt i fart, men de færreste har boe særlig av det. Jeg tror det kunne vært en suksess med en funksjon der man kan ta bilder av andres båter med appen (og kanskje bli belønnet på en eller annen måte for å oppfordre til å gjøre dette), og at dersom man er i nærheten av der noen tar bilder så blir man varslet om at det kanskje fins et bilde av deg. 

Genialt med natt-palett for kartet! Det klarer ikke Raymarine å få til på sine plottere...

Her er noen forslag:

- hente og benytte NMEA-data (alt mulig av PGNs og 0183-setninger) fra WiFi-aksesspunkt (slik som SeaPilot kan)

- bensin- og dieselbørs, inkl. aksepterte betalingsmidler

- septiktømmestasjoner

- farvannsbeskrivelser/"lokal-losen" fra kjentfolk

- VHF arbeidskanal(er) i området

- import/eksport av WPTs og ruter

- båtregnskap og drivstoffregnskap

- "båtmappa" - forfall (dato, driftstimer, turer, sesonger) for div. komponenter. Reservedelsliste. Liste over serienr. Bildebibliotek av komponenter, utstyr, ... Notater. Alt med eksportmulighet til OneDrive, DropBox, ...

- autom. tracklogg, hendelseslogg, værlogg og loggbok for turer. Med gode søkemuligheter, f.eks. søk etter tekst, søk alle hendelser av type septiktømming (osv). 

- tilgjengelig for phone og pad. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Ja, en servicebok har jeg savnet. Der enn legger inn alle servicer, vedlikehold, reparasjoner, mm. Gjerne med mulighet for å legge inn bilder. Burde vel ikke vært umulig å legge inn en liten vedlikeholdsfunkson som gir deg for eksempel varsel på at det er på tide å skifte filter og olje etter antall driftstimer, eller for eksempel sjekk av gasslanger en gang i måneden.

Guest Avmønstret#

Syns Maika sitt forslag var smart :-)

Jeg kunne ønske meg oversikt over ulike havnemuligheter, koblet med mulighet for evt betaling eller tegning av medlemskap. Grunnen til at jeg kunne ønske meg en samlet oversikt er at det er så fragmentert i dag. Vi kan jo først ta utgangspunkt i havnemuligheter gjennom betaling og medlemskap (som alle trenger ytterlige info om en skal benytte de):

- Gjestehavner (her kan en jo gå inn og håpe på ledig plass, så det passer kanskje ikke i kategorien iom at en betaler på stedet, men må uansett med i kartet)

- Dockspot (krever betaling, usikker på om det krevet registrering/medlemskap, de har egen app tror jeg)

- Diverse bøyer (krever betalt medlemskap, mange ulike aktører, Oslofjordens friluftsråd, KNB, Svenske krysserklubben nedover svenskekysten +++)

- Frihavne (krever betalt medlemskap, etterhvert en rekke båtforeninger i Oslofjorden som er medlem, veldig mange i danmark/sverige). 

Om jeg, i appen, kunne trykke noen ganger og betale for medlemskap, eller på annen måte få betalt og få opp en slags kvittering som jeg kunne vise frem om jeg feks la meg i en bås under Frihavne, eller i en KNB bøye osv så hadde det gjort livet enklere. Så får heller vimpler/klistremerker osv ligge i postkassa når en kommer hjem :-) For det er utrolig hvor løst pengen kan sitte ifht betaling både av det ene og det andre når en litt sliten familie plutselig ser en ledig plass å legge seg om kvelden. Lett tilgjengelig tegning av medlemskap/betaling for alle mulighetene er jeg brennsikker vil øke medlemsmassen og andel betalende brukere. Kanskje en kobling via vipps er mulig eller noe?

Så er det "gratishavner". Her er det vel i hovedsak to:

- Uthavner/naturhavner

- Svaiplasser/ankringsplasser

Og gjennom en app med en eller annen delingsfunksjon så kunne en også etablert en løsning hvor en kunne dele havner med andre. Kanskje egne plasser som ikke er i noen av kategoriene over. Såkalte "hemmelige plasser" ;-) Som kan være en av fordelene ved å registrere seg som bruker i appen ;-)

Utover det er jeg sikker på dere får en haug med tilbakemeldinger. Lykke til. 

Guest Avmønstret#

Jo, kom på en ting. Muligheten for å kunne "gjøre om" eller vise kurs og fart, pluss evt klokke, tid til neste punkt osv over hele skjermen som et instrument på en måte. Er jo egen apper for sånt men en "knapp" for å gå over i "instrumentmodus" hadd jeg likt godt. 

Guest Avmønstret#

Er ganske dumt at dere ikke har gratis onlinekart, i Sverige.. For alle kan jo laste ned Eniro På Sjön, og gulesider På sjøen og få det der. Det er i hvertfall en partykiller for meg som har båtplass så og si på svenskegrensa, og det er nok en del tusen østfoldinger og andre som opplever det samme. 

Men er vel noe rettighetsgreier da sikkert...

Hei PopEye,

Slik du beskriver er slik det er i Embark faktisk:

- Et lag for servicetilbud (butikk, drivstoff)

- Et lag for havneinfo (gjestehavner)

- Et "community-lag" hvor brukerne kan dele tips om gode uthavner

- Et "privat-lag" hvor man kan legge inn egen info uten å dele

Vi lager i disse dager et bedre brukergrensesnitt (UX) for det med 

Et "community-lag" hvor brukerne kan dele tips om gode uthavner slik at det skal bli enklere å forstå for brukerne.

Bedriften som selger produkter og tjenester til båtfolk kan lagge inn info om det de selger og tagge for tjenester slik bildet viser.

Da kan båtfolket søke i Embark f.eks. etter gjestehavn, slipp, båtmotor service mm.

Vise tags for kategori.png

Hei Pinkvin

Ja veldig enig i at det er dumt at vi ikke kan tilby gratis online kart for Sverige. 

Det er to grunner:

a- vi må betale det svenske sjøkartverket et 6 sifret beløp i året om vi skal gi brukeren gratis online kart.

Vi har avtaler med 13 land men for Sverige og Danmark er dette vanskelig.

Vi har god dialog med personer der som gjerne vil hjelpe men det stopper opp oppover.

b- vi ønsker helst ikke å selge annonser og bannere slik Eniro gjør i sine produkter,

men bygge opp et kvalitetsprodukt over tid uten pop up reklame og bannere for brukerne og finne andre inntektsmodeller

Vi har fått til gratis 12 timers kart for Sverige denne sesongen. Så du kan se de svenske kartene våre i 12 timer før du må kjøpe.

Håper du tar sjansen på Embark allikevel :-) Takk for mange gode innspill iallefall!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...