Jump to content

Hva skal verdens beste Båtapp inneholde ?

Båt BIM

Recommended Posts

Hei Roger Jo,

Takk for dine tilbakemeldinger.

1. INGEN som tilbyr sjøkart på mobile enheter (nettbrett eller mobil telefoner) har lov av sjøkartverket til å si at kartene kan brukes til navigasjon. 

2. Det du sier vi skriver i kartforklaringer er jo helt riktig beskrivelse av fyr og lanterner du ser i virkeligheten.

Vi viser vårt symbol i kartet og beskriver hvordan det ser ut i virkeligheten. Mener du vi burde gjort det annerledes ?

3. Har du SIM kort i nettbrettet ditt eller mobiltelefonen din får du ganske nøyaktig posisjon ja, fordi da har de enhetene en antenne innebygget i enheten.

Hei Joto

Jeg har sammenlignet flere steder og det ser ganske så likt ut i Embark og Gule sider, om du setter kartinnstillingene likt,

De markerer med grønn farge der det er ekstra grundt, mens vi markerer med mørk blå

men jeg ser at vi markerer bruker annerledes og det kan vi gjøre noe med.

Bilde 20.05.2017, 22.25.16.png

Bilde 20.05.2017, 22.28.09.png

Båt BIM skrev 1 time siden:

Hei Joto

Jeg har sammenlignet flere steder og det ser ganske så likt ut i Embark og Gule sider, om du setter kartinnstillingene likt,

De markerer med grønn farge der det er ekstra grundt, mens vi markerer med mørk blå

men jeg ser at vi markerer bruker annerledes og det kan vi gjøre noe med.

I eksemplet ditt har du zoomet inn på et lite område. Problemet oppstår når man bruker appen som oversiktskart, f.eks. hvis man viser området fra Nakkholmen til Malmøya.

Her ser du et utsnitt fra screenshotet jeg postet lengre opp. Se på odden som er markert med rød pil. På Embark tegnes odden som to rette streker, mens Gule Sider tegner odden pent definert og detaljert. Du ser det samme langs hele kystlinja. Dette er på Android med 1080x1920-skjerm. Jeg liker forøvrig fargebruken i Embark bedre. ;)

sammenligning.png.0b600b332154578d6471e8ad84772a1c.png

Redigert av jotto (see edit history)
  • 4 uker senere...
Båt BIM skrev On 20.5.2017 at 22.20:

2. Det du sier vi skriver i kartforklaringer er jo helt riktig beskrivelse av fyr og lanterner du ser i virkeligheten.

Vi viser vårt symbol i kartet og beskriver hvordan det ser ut i virkeligheten. Mener du vi burde gjort det annerledes ?

3. Har du SIM kort i nettbrettet ditt eller mobiltelefonen din får du ganske nøyaktig posisjon.' 

Kvalitetsikret sa du...

2  Hvor er det en Grønn stake med RØDT Blinkende LYS.???

3  Hva er ganske nøyaktig " SIM kort i nettbrettet ditt eller mobiltelefonen"?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Guest Avmønstret#
Roger jo skrev for 8 timer siden:

3  Hva er ganske nøyaktig " SIM kort i nettbrettet ditt eller mobiltelefonen"?

Pussig akkurat det. Opplever ofte at brukere av iOS tror alle bruker apple :-) De er relativt beskjedne på markedet. Det er Androide som er "standarden" om man skal generalisere. 

Tror ikke jeg har sett et androidenettbrett uten gps på veldig mange år. 

Det er en sær greie fra apple å i det hele tatt selge noen nettbrett uten gps. Men fordi nettbrett flest er androide har nettbrett flest gps. 

• 3 uker senere...

Savner stabilitet. Jeg lager en rute, i grove trekk. Fortsetter deretter arbeidet med å optimalisere ruten, finne snarveier, kutte hjørner, m.m.  Dette medfører en del zoom og panorering. Opplever da ALLTID at Embark krasjer, og de allerede foretatte endringer i ruten blir ikke lagret. Irriterende. 

Ellers, relatert til rutevisnong: saver visning av kurs og distanse langs hver legg på ruten. Samt noen datafelter øverst: tid, distanse og peiling til neste WPT (gjerne også track og faktisk COG), samt ETE til ruteslutt ved bibeholdt nåværende hastighet. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Jeg bruker iOS-utgaven. Der kan ikke apper egenterminere, de må uansett tvangsavsluttes. Greit nok. 

Savner navn på fyrlykter og navn på holmer i lett gjenkjennelig typografi. Se f.eks. Kirkøy på bildevedlegget - navnløs. 

IMG_0257.PNG

IMG_0258.PNG

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Hei MS Furtuna

Under innstillinger på nettbrettet / smarttelefonen under kan du velge :

Alltid - når appen er i bruk eller aldri.

Da skal Embark slå seg av når du går ut.

Men det er egentlig alltid en god regel å stenge apper man ikke bruker da de spiser av internminnet og gir deg dårligere ytelse på alle apper du bruker.

Hei torkelmj

Tusen takk for at du bruker Embark og gir oss tilbakemeldinger.

Vi bruker navnene som ligger inne i S57 dataene fra Sjøkartverket, så om øyer ikke har navn så er det årsaken.

Men da kan dere legge på navn selv og gjøre det tilgjengelig for andre brukere og så kan vi melde ifra til Sjøkartverket.

Redigert av Båt BIM (see edit history)
Båt BIM skrev for 2 timer siden:

Men det er egentlig alltid en god regel å stenge apper man ikke bruker da de spiser av internminnet og gir deg dårligere ytelse på alle apper du bruker.

Nei. Feil. Kun hvis appen er dårlig programmert er dette nødvendig.

Og det med avslutting av appen har vi diskutert før. Hvis man ønsker at appen skal kjøre mens du er en kjapp tur innom db.no for å lese dagens pondusstripe, så må du i embark ha på "alltid" som du nevner.

Da må du force stenge appen for å stoppe navigasjon.

Hvis du ikke har på alltid så må jo appen starte opp på nytt hver gang du har vært ute av appen. Dette er hvertfall en dårlig løsning.

Skjønner ikke helt hvorfor dere ikke legger inn en dobbelklikk på tilbake så avsluttes appen....

Båt BIM skrev On 20.5.2017 at 22.20:

Hei Roger Jo,

Takk for dine tilbakemeldinger.

^ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅå

Hvor har vi grønn stake "" Hvis merket er belyst: Rødt, blinkende.""

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 2 uker senere...

@Joltus

Det du sier er feil. Slik Android er lagt opp nå (8.0) er det ikke noe i mellom. Enten kan den kjøre i bakgrunnen eller IKKE. 

Å trykke på oversikt for så å trykke på søppel bøtten eller swipe off er ikke tvangsavslutting, det er normal prosedyre i Android for å avslutte programmer som er tillatt å kjøre i bakgrun.

Det jeg ikke liker ved denna appen er abonnement. Hvis jeg kjøper kart vil jeg eie dem. Jeg kan betale for oppdatering av kart, men har jeg kjøpt 2017 kart vil jeg ha 2017 kart. 

Ellers er det mange gode forslag her men nr 1 for meg må være Loggbok, med mulighet for å "scanne" kvitteringer, legge inn service, notater etc. Alt lagres SIKKERT online. Og da mener jeg type aws eller Digital Ocean servere med backup etc. Ikke Kjells pc på loftet med dyndns ?. 

Izzno: ja... Eg har 7.1 så det er lite relevant for meg hva som skjer i 8.0....

Eg vil avslutte appen når eg vil uten å måtte sveipe den hver gang. Og eg vil kunne la den kjøre hvis eg bare skal noe annet en stund.

Slil virker ikke embark på mine Android enheter. 

Vil ha det slik som locus. 

Men hvis man ønsker å avslutte en app som kjører med gps og diverse på. 8.0 så må man sveipe izznu? Gir ingen mening hvis det du sier er at det ikke går an å legge inn en app avslutning i 8.0 og kun kan sveipe appen for å avslutte. Det tror eg ikke noe på. 

Redigert av Joltus (see edit history)
Joltus skrev 28 minutes ago:

Men hvis man ønsker å avslutte en app som kjører med gps og diverse på. 8.0 så må man sveipe izznu? Gir ingen mening hvis det du sier er at det ikke går an å legge inn en app avslutning i 8.0 og kun kan sveipe appen for å avslutte. Det tror eg ikke noe på. 

Vel, du får ta det med Google. Det er slik man avslutter app's som støtter multitasking.

Nå foreslår jeg at vi ikke haier tråden med android spesifikt innhold. 

(Men du må gjerne PM hvis du vil)

Redigert av izzno (see edit history)
  • 1 måned senere...

Har brukt og testet Embark gjennom sommeren. I fjor brukte jeg Navionics, så det er bare det jeg kan sammenligne med. 

Positivt; jeg liker fargene og skjermvisningen veldig bra. Kartet er oversiktelig og lettlest, og behagelig å bruke. 

MEN; jeg kommer neppe til å bruke Embark neste år med mindre dere gjør noe dramatisk med programmet. Det krasjer jo hele tiden! Zoomer du rundt, krasj.. Lager du en rute, krasj.. Lagrer du en waypoint, krasj..! Jeg har noen waypointer jeg rett og slett ga opp å lagre, det er grenser for hvor mange ganger man gidder å forsøke. Jeg har så langt aldri opplevd at Navionics har krasjet i det hele tatt. 

I tillegg har den noen underlige egenskaper som gjør at jeg blir litt skeptisk. Funksjonen hvor man kan velge detaljer på dybdevisningen er genial - men ustabil. 

Et eksempel: 

Her er Horten (gjestehavn?) med alle detaljer: 

IMG_0013.PNG.b785ac9099825b9f210b055b14af2dce.PNG

Så setter jeg dybdevisning på 3 meter:

IMG_0014.PNG.ed56c2e5bb3fd5e0236cb5db831ade9f.PNG

Fint, men 3.3 meter inne i havna har blitt borte, 3.6 meter på utsiden er der fremdeles. 

Så drar jeg slideren litt frem og tilbake, og setter den tilbake til 3 meter:

IMG_0015.PNG.2defe6922a2b6b1d764dc5c67efc4711.PNG

Det er altså samme innstilling, men nå vises 3.3 meter inne i havna mens 3.6 meteren på utsiden er blitt borte. 

Denne typen ustabilitet gjør at jeg blir svært skeptisk til hele programmet. 

Forsøk på å lagre waypoint, her en OF bøye: 

IMG_0016.PNG.855f729b606ca606bc03f62e60c71f51.PNG

Trykker "hake" for å lagre - "hake" blir får en litt mørkere sirkel under, ingen ting skjer på 5 minutter. Klikker meg tilbake, og voila - ingenting er lagret. :-(

Nei, dessverre. Jeg syntes dette er et visuelt veldig bra program, men når det er så gjennomgående ustabilt klarer jeg ikke å stole på det. Og det blir noe annet neste år. 

Edit: speldrande ny og oppdatert iPad. 

Redigert av EiSvIn (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...