Jump to content

Transparent stålarmert slange, kan denne brukes på kjølevannsinntak??


Too Much

Recommended Posts

Har byttet kjølevannsinntaket, fra før satt det en svært kraftig hydraulikkslange som måtte sages av. Dro til Tess å ble overtalt til å kjøpe denne. I ettertid så synes jeg dette er litt spinkelt når jeg sammenligner med den gamle. Jeg pleier ikke å stenge inntaket når jeg forlater båten. Kan jeg sove trygt med denne slangen?

 

DSC_0461.JPG

Link to post

Den slangen er ganske riktig og trygg i massevis. De fleste har vel en slik. Det er jo veldig moderat trykk på inntaket , så jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan stole på den, selv om man ikke stenger ventile når man forlater båten.

 

Slangen har metallspiral som gjør at den ikke klapper sammen ved undertrykk. Første gangen jeg prøvde tresnekka Tora hadde den en plastslange uten slik forsterkning. Slangen klappet sammen og jeg brente impelleren før jeg fikk lagt fra brygga . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Du får vel knapt betre slange enn dette? Me har hatt tilsvarande slange på slangetrommlar i 30 år. Ståande ute heile heile året. Eksponert for solys om sommaren og frost om vinteren. Såg på den idag. Ser ut som ny. Det var og denne slangen eg vart tilråd å bruke som kjølevassange av folk som har greie på slikt. Men det finnes sikkert billigversjonar av desse og?

Link to post

Hvorfor slikt et hysteri om å stenge ventiler? Det er absolutt null trykk i slangen og med ordinært ettersyn hvert år eller så så ser man jo fort når ting begynner bli gammelt og modent for utskiftning. Å ikkje få sove om natten for en slange som står vann i. Jøss!  Hva med de som har drev, er ikkje en kjeft der som har noe kran å stenge. Ligger de våkne alle mann :giggle:

Link to post

Nå trekker jeg den kanskje vel langt, men jeg tør påstå at å la ventilene stå åpen når man forlater båten, er rett og slett latskap. Hvorvidt det er dårlig sjømannskap, lar jeg stå usagt, for det har jeg ikke erfaring nok til å uttale meg om. Har bare 5 år som båteier. Som Knurrbart skriver det med drev, det burde absolutt vært en kran der. Null trykk i slangene??? Så mange ganger har jeg åpnet ventilen til dassen at jeg ser at det er trykk der når jeg åpner den. Men om man begynner å diskutere hva som kan gå galt med ventilen åpen, så kan jeg gjerne ta den diskusjonen. Men om målet for diskusjonen er å finne argumenter for å slippe å gå ned å lukke den, så er vi på et helt forskjellig plan og den diskusjonen orker jeg ikke delta i.  

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Kjellg skrev 21 minutes ago:

Nå trekker jeg den kanskje vel langt, men jeg tør påstå at å la ventilene stå åpen når man forlater båten, er rett og slett latskap.

 

Du får snakke for deg selv. Skulle jeg stenge ventilene, blir det en jobb. For å stenge inntaket til dassen må jeg ta bort et teppe på dørken fremfor inngangen til dassen, åpne en luke og stenge. Greit nok. Uttaket for septik er mer kronglet. Da må teppet over luken til batterirommet bort, jeg må legge meg på dørken og strekke armen så langt den går over batteriene til den kranen. For kjølevannet må jeg slå ned bordet i uteseksjonen, fjerne teppe, lukke opp den tunge hovedluken over motorrommet, legge meg på dørken eller krabbe halvveis ned i motorrommet for å få stengt den kranen. Dette gjør jeg ikke. Latskap?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Selvfølgelig ingen regel uten unntak. Poenget mitt er bare at alt for mange er altfor slepphendte med bunnventilene. Rett og slett for at de ikke gidder. Skjønner godt at i din båt Lars, vil det være en utfordring å lukke alle ventilene, men mange båter i dag er laget med lett tilgang til kranene.  

Link to post

Men alle båter har som sagt ikke stengekran. Det er fåtall av drevbåter som har mulighet å stenge sjøvannsinntaket. Det er heller ikke noe trykk i slangen, ved en dybde på 80 cm er det ca 0,08 bars trykk. Om slangen sprekker på grunn av dette trykket, så burde den vært skiftet for mange år siden, det kalles latskap.

Link to post
bellen skrev 15 minutes ago:

Men alle båter har som sagt ikke stengekran. Det er fåtall av drevbåter som har mulighet å stenge sjøvannsinntaket. Det er heller ikke noe trykk i slangen, ved en dybde på 80 cm er det ca 0,08 bars trykk. Om slangen sprekker på grunn av dette trykket, så burde den vært skiftet for mange år siden, det kalles latskap.

 

Nå er vi inne på en diskusjon jeg kan være med på. Skal jammen opprette en egen tråd på dette for ikke å stjele denne ;)

 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Jeg er enig med Lars. På tresnekka Tora er det en lett tilgjengelig kran som jeg stenger når jeg forlater båten for lengere tid. På Saowanee er det fire kraner mot undervann på forskjellige mer eller mindre lett tilgjengelige plasser. Det er ikke latskap å ikke stenge alle disse kranene når en forlater båten. Men kraner, slanger og slangeklemmer bør inspiseres av og til.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
NilsPils skrev for 2 timer siden:

Det er ikke latskap å ikke stenge alle disse kranene når en forlater båten. Men kraner, slanger og slangeklemmer bør inspiseres av og til.

:thumbsup:     Rutine på  å åpner og stenger de. 

Og Tessklemmen er godkjent med en slangeklemme. 

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Slangen på bildet er god nok, men jeg synes det ser ut som at den er for liten til stussen.

Den er strukket veldig, noe  som vil redusere levetiden på slangen.

 

Jeg ville funnet en større slange evt. mindre stuss.

 

Forøvrig stenger jeg alle mine kraner når båten forlates, det krever forsikringen.

Heldigvis er de meget lett tilgjengelige. 

 

 

Tenningsnøkkelen henges på krana for kjølevann, dermed unngår jeg å glemme å åpne den før start.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Jeg har hatt slik slange de siste 10-12 årene, holder veldig bra den. Jeg har heller ikke stengt sjøvannsinntaket til motoren på minst like mange år, så da er jeg sikkert en skikkelig latsabb også. Men inntaket sitter litt vanskelig tilgjengelig og jeg bruker båten daglig. Så da blir det litt i overkant.  De andre kranene står vanligvis stengt, men motoren vil jeg gjerne ha klar til start.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Stenge ventilene.. har jo tenkt å gidde å bruke båten og - septiken feks må madrasser i akterkabinen ut for å komme til, MEN slår av strømmen da. Og lukker kalesjen. Og knyter fast båten med tau.

 

Har forresten en lignende slange på inntaket. Tenkte å bytte til Trudesign ventil neste år om den får plass...

 

 

Baltic-pappa

Link to post
nomen skrev 1 time siden:

Slangen på bildet er god nok, men jeg synes det ser ut som at den er for liten til stussen.

Den er strukket veldig, noe  som vil redusere levetiden på slangen.

 

Jeg ville funnet en større slange evt. mindre stuss.

 

Forøvrig stenger jeg alle mine kraner når båten forlates, det krever forsikringen.

Heldigvis er de meget lett tilgjengelige. 

 

 

Tenningsnøkkelen henges på krana for kjølevann, dermed unngår jeg å glemme å åpne den før start.

 

 

Mange selskaper krever også at tenningsnøkkel ikke  ligger i båten. 

Må kunne fremvise nøkkel ved forespørsel. 

Forøverig stenger jeg ikke kraner selv. Har 7 gjennomføringer med kraner... er lat?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...