Eureka Svart 14.Mai.2017 Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 Nøklene til båten tar jeg alltid hjem, med hovedstrømnøkkelen til motor henger på den stengte ventilen? Utrolig smart rutine. Hvordan fører dere jevnlig tilsyn med ventiler, når man må gjøre en så stor innsats for å komme til? Tenker takstmann blir imponert over forklaringen på hvorfor ventilen er åpen når skuta er hevet.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.Mai.2017 Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 Tror det er enkelte her som skal lese forsikringsvilkårene så de ikke blir tatt med buksa nede om sjarken søkk. Å skrive på et åpent forum at du ikke lukker ventilene når du forlater båten er ikke særlig lurt.. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 Eg veit ikkje om eg skal le eller bare slå ut armene i oppgitthet Får holde med et skuldertrekk idag. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 Stenger ikke kranene, de inspiseres, var på land nå og fikk byttet tre, har da igjen 5 som overvåkes. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 Ser jeg tok feil ang det med forsikring og stenging. Er visst bare i vinterhalvåret.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 Knurrbart skrev for 4 timer siden: Eg veit ikkje om eg skal le eller bare slå ut armene i oppgitthet Får holde med et skuldertrekk idag. Det betyr da at du bruker skulderkraften til å lukke ventilene i vinteresongen som din forsikring angir, eller du lar være fordi du har økonomi til å tåle en solid avkortning hvis båten synker med åpne ventiler på vinteren, eller du er selvassurandør? Eller du har bare båten ute i sommersesongen kanskje, med åpne ventiler? Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 5 hours ago, Kjellg said: Ser jeg tok feil ang det med forsikring og stenging. Er visst bare i vinterhalvåret.. Jepp samme her, men ja, er enig i at det er lurt å lukke, har bare ikke tid til å ommøblere akterkabin hver gang vi forlater båten med tre unger og kone som venter på brygga ? sjøvannsinntaket er greit tilgjengelig, men anser sjansen for å glemme det som større enn at det blir lekkasje. Folk er forskjellig. Jeg irriterer meg ikke over folk som stenger sine ventiler. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Erik Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 (redigert) Dere som stenger ventilene om vinteren, vær obs på at med mindre dere har selvdrenerende ventiler så kan dere faktisk fange vann inne i selve låsen som sprenger ved frost, og dermed forårsaker det dere søker å unngå. (gjelder kuleventiler) Om sommeren er det nok tryggere, forutsatt at dere husker å åpne vanninntaket til motorkjølingen før dere starter da . Redigert 15.Mai.2017 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sjarkmann Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 Har hovedbryteren i maskinrommet så åpner den og bunnkranen samtidig, før jeg starter. Når jeg stopper motoren og er ferdig med båten går jeg ned, stenger kranen presser fett i hylsa, ser på tur opp at kranen er stengt, så tar jeg strømmen. Sitér dette innlegget Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!! Link to post
Hulda Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 Erik skrev 37 minutes ago: Dere som stenger ventilene om vinteren, vær obs på at med mindre dere har selvdrenerende ventiler så kan dere faktisk fange vann inne i selve låsen som sprenger ved frost, og dermed forårsaker det dere søker å unngå. (gjelder kuleventiler) Feil, en kuleventil kan sprekke uansett. Mye om dette i tidligere tråder. Blant annet kan frostsprenging forhindres ved å bore et hull i ventilhuset (dia 1 mm). Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 (redigert) Hulda skrev 15 minutes ago: Feil, en kuleventil kan sprekke uansett. Mye om dette i tidligere tråder. Blant annet kan frostsprenging forhindres ved å bore et hull i ventilhuset (dia 1 mm). Min ligger ute hele året og det er aldri under 3,5 grader i sjøen, da er vel ikke jeg utsatt for det? Har litt varme på i motorrom, men ikke mye. Kun 80w Redigert 15.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 (redigert) Pinkvin skrev for 5 timer siden: Det betyr da at du bruker skulderkraften til å lukke ventilene i vinteresongen som din forsikring angir, eller du lar være fordi du har økonomi til å tåle en solid avkortning hvis båten synker med åpne ventiler på vinteren, eller du er selvassurandør? Eller du har bare båten ute i sommersesongen kanskje, med åpne ventiler? Har volvo drev og dermed ingen ventiler å lukke. Ei har eg båt ute om vinteren eller forsikring som angir noe som helst. Så skulderkraften går med til å vise tegn til likegyldig oppgitthet. Redigert 15.Mai.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 Stenger aldri ventilene, slår aldri av hovedstrømsbryter. Der har du meg lissom. Hva er forresten poenget med å stenge vanninntak hver gang man setter foten på brygga? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 Komodo skrev 1 minute ago: Stenger aldri ventilene, slår aldri av hovedstrømsbryter. Der har du meg lissom. Hva er forresten poenget med å stenge vanninntak hver gang man setter foten på brygga? Haha, bare cowboy hatten som mangler da :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 Kjellg skrev for 7 timer siden: Ser jeg tok feil ang det med forsikring og stenging. Er visst bare i vinterhalvåret.. Jeg tror heller oppfordringen må være å sjekke sine egne vilkår. Har selv blitt overrasket over variasjon. Hadde seilbåten stående på land med masta oppe i et stativ som jeg ikke var helt fortrolig med (Lambertseter, helt sikker ok stativ, men jeg syns ikke det..) og gikk gjennom vilkårene i forsikringa en vinterkveld når jeg oppdaget at min forsikring ikke godkjente lagring av båt på land med masta oppe. Så da måtte jeg bytte forsikring. Så bestemte jeg meg for å ha båten i vinteropplag i boblehavn og kanskje få utvida sesongen i begge ender. Klok av skade leste finleste jeg vilkårene i min nye forsikring. Og ja, forsikringen gjaldt bare for bruk i sommersesong osv. Så da byttet jeg forsikring. Og nå kan jeg både ligge med masta oppe på land, og jeg kan også ligge i boblehavn. Og det er angitt at ventilene skal være lukket i vinterperioden. Det tør jeg ikke uten å ha varme på. Så jeg ligger med lukkede ventiler og varmekabler på ventilene. Om jeg ikke hadde hatt strøm vet jeg faktisk ikke hva jeg hadde gjort. Kjenner en som lå med åpne ventiler i en kuldeperiode (ut fra tankegangen om at ventilen kan sprekke om den er lukket), når kulda slapp så sank båten og han fikk en solid avkorting. Etter hva jeg skjønte var det en slange som hadde sprukket. Noe som jo kan skje når ventilen er åpen og slangen nær nødvendigvis må være tilkoblet og full av vann, evt må en plugge ventilene i stedet..? Så vinterlagring på sjøen uten strøm, hva er fasiten? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 Knurrbart skrev 51 minutes ago: Har volvo drev og dermed ingen ventiler å lukke. Ei har eg båt ute om vinteren eller forsikring som angir noe som helst. Så skulderkraften går med til å vise tegn til likegyldig oppgitthet. Men hvorfor så oppgitt over en problemstilling som ikke er relevant for deg selv i det hele tatt? Båter, bruk av båter og forsikringsvilkår er jo forskjellige alt etter som. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 (redigert) Det er jo ikke noe stress å frostsikre ventiler: vask med avløp under vann: steng ventil, hell frostvæske i sluken, åpne ventilen, vente 2 sekund, stenge ventilen. Toalett sjøvann inn, napp slangen av toalettet eller antihevertventil, løft over vannlinjen, steng ventil, hell oppi frostvæske, vent 2-3 sekund, steng ventil. Sjøvannsinntak: åpne deksel på sjøvannsfilter, hell oppi frostvæske, åpne ventil, lukke ventil. Jeg har da for søren ikke montert Tru Design ventiler for at de ikke skal brukes? For det er en sann glede å håndtere de! Rart det der.... i tråder om bytte av ventiler så snakkes det om viktigheten av å move dem for at de ikke skal sette seg fast. Og så forfektes det at å stenge ventilene er helt unødvendig? ??? Redigert 15.Mai.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 (redigert) Pinkvin skrev 21 minutes ago: Jeg tror heller oppfordringen må være å sjekke sine egne vilkår. Så vinterlagring på sjøen uten strøm, hva er fasiten? Vilkårene på båtforsikring er et sant helvete. Det er så vanskelig å sammenligne dem at om du skal gjøre det så har du en heldagsjobb. Sjekket flere selskap i fjor og det som gikk igjen var at ventilene skulle være igjen uansett årstid når du forlater båten. Etter det jeg skrev i morges så måtte jeg sjekke et par selskap, og jaggu stod det der 'i vinterhalvåret'. Orket ikke sjekke flere. på sjøen uten strøm, tja si det. På Østlandet eller der om kring hvor det er is så er nok spørsmålet vanskeligere en her i nord. For første gang så oppdaget jeg sjøen under 5 grader I vintner, faktikt nede i 3,6. Aldri opplevd så lavt før. Men når det er 5 grader så tror jeg ikke frysing er noe problem i og med at kranene ligger på nivå eller under vannflaten. Ferskvann og slikt drenerer jeg selvsagt. Folk kan gjerne riste på hodet og trekke på skuldrene av meg, men jeg mener hardnakket at når båten ligger uten tilsyn så har det noe med sikkerhet å gjøre. Jeg er helt enig at det er lite som kan gå galt, men muligheten er faktisk der. Det å ta seg en tur i motorrommet, sjekke motor, stenge/åpne ventiler, se etter uregelmessigheter og andre ting er et sunnhetstegn so tyder på at skipperen tar ting seriøst. Ser selvsagt en i enkelte båter så kan det være praktiske problemer med dette. Men det er ikke dette jeg angriper, det er holdningen hos enkelte jeg ikke skjønner. Folk skal bare trekke på skuldrene, jeg rister på hodet over at folk i det hele tatt mener at det ikke har noe med sikkerhet å gjøre. Redigert Beklager til trådstarter at jeg startet denne diskusjon. Var ikke meningen å stjele tråden! Redigert 15.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 Pinkvin skrev 22 minutes ago: Jeg tror heller oppfordringen må være å sjekke sine egne vilkår. Så vinterlagring på sjøen uten strøm, hva er fasiten? Disse ventiler tåler det meste og kan væer stengt hvis forsikkringen krever det, har hatt båten i bøye i 30 år den kaldeste vinteren var isen 1,4 m rundt båten. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 Om en ikke har noen som helst nytte av kranene så er det vel bare å få solgt de på finn.no og heller bruke pengene på noe nyttig ;-) Fra spøk til alvor, skjønner det godt når noe blir for upraktisk. Og skjønner det også når en har full kontroll på ting. Har et par kraner jeg ikke lukker mellom hver tur på båten, men det er fordi jeg har kontroll på selve krana, slangeklemmene og slangene (med svanehals) osv fordi jeg har montert det selv. Men til motoren stenger jeg for der er jo "alt" under vannlinja så om noe springer lekk så synker jo båten. Jeg har ikke god nok kontroll på sjøvannskretsen til motoren til å kunne la krana stå åpen. Kanskje om jeg hadde spett ny motor... eller hadde demontert, sjekket og montert hele sjøvannskretsen selv. Hmm, høres ut som en kontrollfeak.. :-/ Er ikke det, men å vende en kran som er enkel å vende det gjøre jeg. Dvs jeg har alltid lukket til motoren i de båtene jeg har hatt, også når jeg har måtte løftet på dørkplater og lekt slangemennske for å få det til. Alltid fordi jeg ikke har kontroll på sjøvannsiden på motor. På ferie, osv står selvfølgelig kranene åpne hele tiden. Blir Trudesign ved neste runde for de tåler vel noe frost også i lukket tilstand uten å gå i filler? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 Pinkvin skrev 14 minutes ago: Blir Trudesign ved neste runde for de tåler vel noe frost også i lukket tilstand uten å gå i filler? Det troded rørleggeren på jobben også, men da den ble stengt i en kuldeperiode var den lekk da mildværet kom. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Too Much Svart 15.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 (redigert) 3 hours ago, Kjellg said: Beklager til trådstarter at jeg startet denne diskusjon. Var ikke meningen å stjele tråden! Du er tilgitt. Kjølevannsinntaket mitt sitter bak motor under madrasser og luker i bb akterkøye. Jeg har jevnlig opp motorkassen for inspeksjon før og etter start. Så da blir det til at ventilen står åpen. Utløp vasker(under vann) står stort sett åpne da vaskene er over vannlinjen, toalett inn og ut er normalt stengt da alt står under vannlinjen. Redigert 15.Mai.2017 av Too Much (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.