Jump to content

Transparent stålarmert slange, kan denne brukes på kjølevannsinntak??


Too Much

Recommended Posts

Nøklene til båten tar jeg alltid hjem, med hovedstrømnøkkelen til motor henger på den stengte ventilen? Utrolig smart rutine. 

 

Hvordan fører dere jevnlig tilsyn med ventiler, når man må gjøre en så stor innsats for å komme til? 

Tenker takstmann blir imponert over forklaringen på hvorfor ventilen er åpen når skuta er hevet..

Link to post
Guest Avmønstret#
Knurrbart skrev for 4 timer siden:

Eg veit ikkje om eg skal le eller bare slå ut armene i oppgitthet :giggle: Får holde med et skuldertrekk idag.

 

Det betyr da at du bruker skulderkraften til å lukke ventilene i vinteresongen som din forsikring angir, eller du lar være fordi du har økonomi til å tåle en solid avkortning hvis båten synker med åpne ventiler på vinteren, eller du er selvassurandør?

 

Eller du har bare båten ute i sommersesongen kanskje, med åpne ventiler? 

Link to post
5 hours ago, Kjellg said:

Ser jeg tok feil ang det med forsikring og stenging. Er visst bare i vinterhalvåret..

Jepp samme her, men ja, er enig i at det er lurt å lukke, har bare ikke tid til å ommøblere akterkabin hver gang vi forlater båten med tre unger og kone som venter på brygga ? sjøvannsinntaket er greit tilgjengelig, men anser sjansen for å glemme det som større enn at det blir lekkasje. Folk er forskjellig. Jeg irriterer meg ikke over folk som stenger sine ventiler. 

Baltic-pappa

Link to post

Dere som stenger ventilene om vinteren, vær obs på at med mindre dere har selvdrenerende ventiler så kan dere faktisk fange vann inne i selve låsen som sprenger ved frost, og dermed forårsaker det dere søker å unngå. (gjelder kuleventiler)

 

Om sommeren er det nok tryggere, forutsatt at dere husker å åpne vanninntaket til motorkjølingen før dere starter da :rolleyes:.

 

 

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Har hovedbryteren i maskinrommet så åpner den og bunnkranen samtidig, før jeg starter.

Når jeg stopper motoren og er ferdig med båten går jeg ned, stenger kranen presser fett i hylsa, ser på tur opp at kranen er stengt, så tar jeg strømmen. :thumbsup: 

Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!!

Link to post
Erik skrev 37 minutes ago:

Dere som stenger ventilene om vinteren, vær obs på at med mindre dere har selvdrenerende ventiler så kan dere faktisk fange vann inne i selve låsen som sprenger ved frost, og dermed forårsaker det dere søker å unngå. (gjelder kuleventiler)

 

 Feil, en kuleventil kan sprekke uansett. Mye om dette i tidligere tråder. Blant annet kan frostsprenging forhindres ved å bore et hull i ventilhuset (dia 1 mm).

Link to post
Hulda skrev 15 minutes ago:

 Feil, en kuleventil kan sprekke uansett. Mye om dette i tidligere tråder. Blant annet kan frostsprenging forhindres ved å bore et hull i ventilhuset (dia 1 mm).

 

Min ligger ute hele året og det er aldri under 3,5 grader i sjøen, da er vel ikke jeg utsatt for det? Har litt varme på i motorrom, men ikke mye. Kun 80w

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Pinkvin skrev for 5 timer siden:

 

Det betyr da at du bruker skulderkraften til å lukke ventilene i vinteresongen som din forsikring angir, eller du lar være fordi du har økonomi til å tåle en solid avkortning hvis båten synker med åpne ventiler på vinteren, eller du er selvassurandør?

 

Eller du har bare båten ute i sommersesongen kanskje, med åpne ventiler? 

 

Har volvo drev og dermed ingen ventiler å lukke. Ei har eg båt ute om vinteren eller forsikring som angir noe som helst. Så skulderkraften går med til å vise tegn til likegyldig oppgitthet.

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#
Kjellg skrev for 7 timer siden:

Ser jeg tok feil ang det med forsikring og stenging. Er visst bare i vinterhalvåret..

 

Jeg tror heller oppfordringen må være å sjekke sine egne vilkår.

 

Har selv blitt overrasket over variasjon. Hadde seilbåten stående på land med masta oppe i et stativ som jeg ikke var helt fortrolig med (Lambertseter, helt sikker ok stativ, men jeg syns ikke det..) og gikk gjennom vilkårene i forsikringa en vinterkveld når jeg oppdaget at min forsikring ikke godkjente lagring av båt på land med masta oppe. 

 

Så da måtte jeg bytte forsikring. 

 

Så bestemte jeg meg for å ha båten i vinteropplag i boblehavn og kanskje få utvida sesongen i begge ender. Klok av skade leste finleste jeg vilkårene i min nye forsikring. Og ja, forsikringen gjaldt bare for bruk i sommersesong osv. 

 

Så da byttet jeg forsikring.

 

Og nå kan jeg både ligge med masta oppe på land, og jeg kan også ligge i boblehavn. Og det er angitt at ventilene skal være lukket i vinterperioden. Det tør jeg ikke uten å ha varme på. Så jeg ligger med lukkede ventiler og varmekabler på ventilene. Om jeg ikke hadde hatt strøm vet jeg faktisk ikke hva jeg hadde gjort.

 

Kjenner en som lå med åpne ventiler i en kuldeperiode (ut fra tankegangen om at ventilen kan sprekke om den er lukket), når kulda slapp så sank båten og han fikk en solid avkorting. Etter hva jeg skjønte var det en slange som hadde sprukket. Noe som jo kan skje når ventilen er åpen og slangen nær nødvendigvis må være tilkoblet og full av vann, evt må en plugge ventilene i stedet..?

 

Så vinterlagring på sjøen uten strøm, hva er fasiten? 

Link to post
Guest Avmønstret#
Knurrbart skrev 51 minutes ago:

 

Har volvo drev og dermed ingen ventiler å lukke. Ei har eg båt ute om vinteren eller forsikring som angir noe som helst. Så skulderkraften går med til å vise tegn til likegyldig oppgitthet.

 

Men hvorfor så oppgitt over en problemstilling som ikke er relevant for deg selv i det hele tatt?

 

Båter, bruk av båter og forsikringsvilkår er jo forskjellige alt etter som. :-)

Link to post

Det er jo ikke noe stress å frostsikre ventiler: 

vask med avløp under vann: 

steng ventil, hell frostvæske i sluken, åpne ventilen, vente 2 sekund, stenge ventilen. 

Toalett sjøvann inn, napp slangen av toalettet eller antihevertventil, løft over vannlinjen, steng ventil, hell oppi frostvæske, vent 2-3 sekund, steng ventil. 

Sjøvannsinntak: åpne deksel på sjøvannsfilter, hell oppi frostvæske, åpne ventil, lukke ventil. 

 

Jeg har da for søren ikke montert Tru Design ventiler for at de ikke skal brukes? For det er en sann glede å håndtere de! 

 

Rart det der.... i tråder om bytte av ventiler så snakkes det om viktigheten av å move dem for at de ikke skal sette seg fast. Og så forfektes det at å stenge ventilene er helt unødvendig? 

???

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Pinkvin skrev 21 minutes ago:

 

Jeg tror heller oppfordringen må være å sjekke sine egne vilkår.

 

Så vinterlagring på sjøen uten strøm, hva er fasiten? 

 

Vilkårene på båtforsikring er et sant helvete. Det er så vanskelig å sammenligne dem at om du skal gjøre det så har du en heldagsjobb. Sjekket flere selskap i fjor og det som gikk igjen var at ventilene skulle være igjen uansett årstid når du forlater båten. Etter det jeg skrev i morges så måtte jeg sjekke et par selskap, og jaggu stod det der 'i vinterhalvåret'. Orket ikke sjekke flere.

 

på sjøen uten strøm, tja si det. På Østlandet eller der om kring hvor det er is så er nok spørsmålet vanskeligere en her i nord. For første gang så oppdaget jeg sjøen under 5 grader I vintner, faktikt nede i 3,6. Aldri opplevd så lavt før. Men når det er 5 grader så tror jeg ikke frysing er noe problem i og med at kranene ligger på nivå eller under vannflaten. Ferskvann og slikt drenerer jeg selvsagt.

 

Folk kan gjerne riste på hodet og trekke på skuldrene av meg, men jeg mener hardnakket at når båten ligger uten tilsyn så har det noe med sikkerhet å gjøre. Jeg er helt enig at det er lite som kan gå galt, men muligheten er faktisk der. Det å ta seg en tur i motorrommet, sjekke motor, stenge/åpne ventiler, se etter uregelmessigheter og andre ting er et sunnhetstegn so tyder på at skipperen tar ting seriøst. Ser selvsagt en i enkelte båter så kan det være praktiske problemer med dette. Men det er ikke dette jeg angriper, det er holdningen hos enkelte jeg ikke skjønner.

 

Folk skal bare trekke på skuldrene, jeg rister på hodet over at folk i det hele tatt mener at det ikke har noe med sikkerhet å gjøre. 

 

Redigert

 

Beklager til trådstarter at jeg startet denne diskusjon. Var ikke meningen å stjele tråden!

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Pinkvin skrev 22 minutes ago:

 

Jeg tror heller oppfordringen må være å sjekke sine egne vilkår.

Så vinterlagring på sjøen uten strøm, hva er fasiten? 

Disse ventiler tåler det meste og kan væer stengt hvis forsikkringen krever det, har hatt båten i bøye i 30 år

den kaldeste vinteren var isen 1,4 m rundt båten. 

bunnventilerRGB

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Guest Avmønstret#

Om en ikke har noen som helst nytte av kranene så er det vel bare å få solgt de på finn.no og heller bruke pengene på noe nyttig ;-) 

 

Fra spøk til alvor, skjønner det godt når noe blir for upraktisk. Og skjønner det også når en har full kontroll på ting. Har et par kraner jeg ikke lukker mellom hver tur på båten, men det er fordi jeg har kontroll på selve krana, slangeklemmene og slangene (med svanehals) osv fordi jeg har montert det selv. Men til motoren stenger jeg for der er jo "alt" under vannlinja så om noe springer lekk så synker jo båten. Jeg har ikke god nok kontroll på sjøvannskretsen til motoren til å kunne la krana stå åpen. Kanskje om jeg hadde spett ny motor... eller hadde demontert, sjekket og montert hele sjøvannskretsen selv. Hmm, høres ut som en kontrollfeak.. :-/ Er ikke det, men å vende en kran som er enkel å vende det gjøre jeg. Dvs jeg har alltid lukket til motoren i de båtene jeg har hatt, også når jeg har måtte løftet på dørkplater og lekt slangemennske for å få det til. Alltid fordi jeg ikke har kontroll på sjøvannsiden på motor. 

 

På ferie, osv står selvfølgelig kranene åpne hele tiden. 

 

Blir Trudesign ved neste runde for de tåler vel noe frost også i lukket tilstand uten å gå i filler?

Link to post
Svart (redigert)
3 hours ago, Kjellg said:

Beklager til trådstarter at jeg startet denne diskusjon. Var ikke meningen å stjele tråden!

Du er tilgitt.

Kjølevannsinntaket mitt sitter bak motor under madrasser og luker i bb akterkøye. Jeg har jevnlig opp motorkassen for inspeksjon før og etter start. Så da blir det til at ventilen står åpen. Utløp vasker(under vann) står stort sett åpne da vaskene er over vannlinjen, toalett inn og ut er normalt stengt da alt står under vannlinjen.

 

 

 

Redigert av Too Much (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...