Kenneth Finsås Startet 14.Mai.2017 Del på Facebook Startet 14.Mai.2017 Som dere ser av bildet, er øverste reimhjul mye bredere enn det nedre, og det på dynamo. Jeg ønsker å bytte til et smalere sånn at det blir likt de andre. Men er usikker på hva jeg trenger til dette, og hvor jeg får tak i det. Alle tips mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.Mai.2017 Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 Er det ikke kilespor? Hvorfor vil du bytte? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 Jeg kan ikke ha to smale og et bredt hjul på samme reim, da ligger den enten i bunn av hjulet, eller helt ytterst. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Mai.2017 Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 (redigert) Demonter det øvre reimhjulet, det hender at noen er todelt med skive som kan fjernes. Ta med reimhjulet og reimen til en Mercedes forhandler eller Mecodomen eller et hoggeri. (det forutsetter at det er rett reim som passer til de to andre) Eller Googel https://www.google.no/search?q=Mercedes+OM636%2C&oq=Mercedes+OM636%2C&aqs=chrome..69i57j0l5.687j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8#q=reimhjul++Mercedes+OM636+ Redigert 16.Mai.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
adeneo Svart 16.Mai.2017 Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 Man kan jo kanskje spørre seg om hvorfor dette har fungert i et par tiår, forutsatt at motoren er brukt slik tidligere, noe det ser ut som den er? Sannsynligvis er det kilespor, som gjør at reimen "ligger i bunn av hjulet" som du skriver, og det er vel ikke sikkert det er noe problem? Uansett, det er vel Westfield og Drinkwaard som er størst på deler til de motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 16.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 Her er et bilde som viser problemstillingen bedre. Denne reimen passer godt på dynamo å veiv, men tar i bånn på vannpumpen slik at det er dårlig friksjon. Tviler litt på at dette er originalt, det ville forundre meg. Spørsmålet da er hvordan jeg evt. får av hjulet, eller om en ny vannpumpe med reimhjul er løsningen etc. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Mai.2017 Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 For meg ser det ut som dynamohjulet er for smalt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kenneth Finsås Svart 16.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 Kan gå med mindre reim på det hjulet ja, dette var en som låg å slang som jeg la på for å illustrere forskjellen. Men med smalere reim blir jo problemet bare enda større, særlig siden hjulet på veiv og dynamo er like smalt, som jeg skrev innledningsvis. Problemet mitt er: trenger smalere reimhjul på vannpumpe!!! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Mai.2017 Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 Hva Er det inni de tre store hulla? De fleste manualer er her sikkert din og. http://www.motoren.ath.cx/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kenneth Finsås Svart 16.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 Det er ingenting inni noen hull, noe som gjør at jeg misstenker at hjulet sikker fast i akslingen på ren vilje. Skal prøve å terse det av senere, så får jeg sett om jeg finner at smalere med samme diameter, det er vel det letteste..... :) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 16.Mai.2017 Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 Sier som Roger Jo, at dynamohjulet ser litt smalt ut. Men til spørsmålet ditt: På høyre side av reimhjulet til vannpumpe kan det se ut til at det står en låseskrue som låser det til akselen? Ser jeg riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Mai.2017 Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 (redigert) Kan ytredelen med de tre store hullene være "mutteren som holder reimskiva på plass" Viste du dette oljenivå i huset. Redigert 16.Mai.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
KennethStrand Svart 16.Mai.2017 Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 (redigert) Jeg hadde samme motor i gamlebåten. Der var hjulet krympet på plass. De nye vannpumpene bygger litt lengre så når jeg skiftet pumpe måtte jeg lage et nytt hjul. De nye pumpene er ca 2 cm lengre enn orginalen. Ellers vil jeg si det er en god motor. Ellers så vil jeg si at hjulet på pumpen ser ut til å være orginalt. Redigert 16.Mai.2017 av KennethStrand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 16.Mai.2017 Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 Den uvanlig store "mutteren" får meg til å tenke på om dette er en justerbar kileremskive? Jeg har vært borti noen kileremskiver som består av to halvdeler lagt mot hverandre, med en distanseskive mellom. Dvs man kan ta bort den distanseskiven og få halvdelene nærmere hverandre - og vips har man et smalere kilremspor. Kan dette være noe tilsvarende? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Roger jo Svart 17.Mai.2017 Del på Facebook Svart 17.Mai.2017 (redigert) Det var det jeg også hadde et håp om. At de tre hullene var til et verktøy. "KennethStrand " kom med svaret den er krympet på. fant denne tegningen som bekrefter det. Hvordan ligger den brede reimen i nedre kilehjul? Mulig det er lettere å skifte kilehjulet på dynamoen?? Hva står det i teksten? Pos. 1 og 2 er magi. Redigert 17.Mai.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kenneth Finsås Svart 17.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2017 Reimen ligger helt i bunn, og har ikke friksjon ut i sidene. Da må i så fall reimhjulet på veiv byttes samtidig, det er samme bredde som dynamo. Derfor der jeg det som enklere å bytte det ene som er "feil" enn de to andre. Men uansett løsning fungerer for meg så lenge deler er å få. Vil en tur til en Mercedes-forhandler kunne være nytrig, eller har de ikke slikt? Takker for mange gode svar fra alle. ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.Mai.2017 Del på Facebook Svart 17.Mai.2017 (redigert) Ligger reimen i det nedre kilehjulet slik som i det øvre? Å starte hos Mersede og spørre Westfield og Drinkwaard som "aedeno" sier er lurt. Du må sjekke ut om hva som blir billigst. mulig vannpumper er byttet og fått feil pume. Det kan godt hende at vannpumpa greier å gjøre jobben med en tynnere reim. Vet du ikke noe historikk om motorern? Redigert 17.Mai.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kenneth Finsås Svart 17.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2017 Det reimhjulet du ser under der, det er vannpumpen til varmeveksleren og er ikke på samme reim som vannpumpen til motoren. Beklager at jeg ikke la merke til denne kilden til missforståelse før..... ☺ Det kommer kanskje tidligere frem på dette bildet? Er ikke noe problem å bytte vannpumpen om det er alternativet, kan ikke koste sååå mye, og da vet jeg iallefall at kjølingen er ok. Motoren har gått i Mjøsa, og jeg har kjøpt den.som den er, og startet den opp, det er alt jeg vet... Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 17.Mai.2017 Del på Facebook Svart 17.Mai.2017 Hvis det er byttet vannpumpe på motoren har du sikkert fått av den nye typen som er 2 cm lengre enn den gamle. Da ville ikke det gamle hjulet ha passet lengre. Det kan være at tidligere eier ikke har tenkt over hva slags spor som er i hjulet og bare skaffet et som passet. For ca 4 år siden kostet en ny pumpe ca 2700. Når jeg skiftet pumpen fikk jeg laget et nytt hjul slik at det stemte overens med de andre reimhjulene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.