Jump to content

Mercedes OM636, kilereimhjul på vannpumpe for bredt , hvor får jeg tak i rett?


Kenneth Finsås

Recommended Posts

Demonter det øvre reimhjulet, det hender at noen er todelt med skive som kan fjernes.

Ta med reimhjulet  og reimen til en Mercedes forhandler  eller Mecodomen eller et hoggeri. (det forutsetter at det er rett reim som passer til de to andre)

Eller Googel  https://www.google.no/search?q=Mercedes+OM636%2C&oq=Mercedes+OM636%2C&aqs=chrome..69i57j0l5.687j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8#q=reimhjul++Mercedes+OM636+

 

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Her er et bilde som viser problemstillingen bedre. Denne reimen passer godt på dynamo å veiv, men tar i bånn på vannpumpen slik at det er dårlig friksjon. Tviler litt på at dette er originalt, det ville forundre meg. Spørsmålet da er hvordan jeg evt. får av hjulet, eller om en ny vannpumpe med reimhjul er løsningen etc.

 

DSC_0921.JPG

Link to post

Kan gå med mindre reim på det hjulet ja, dette var en som låg å slang som jeg la på for å illustrere forskjellen. Men med smalere reim blir jo problemet bare enda større, særlig siden hjulet på veiv og dynamo er like smalt, som jeg skrev innledningsvis. Problemet mitt er: trenger smalere reimhjul på vannpumpe!!!

Link to post

Jeg hadde samme motor i gamlebåten. Der var hjulet krympet på plass. De nye vannpumpene bygger litt lengre så når jeg skiftet pumpe måtte jeg lage et nytt hjul. De nye pumpene er ca 2 cm lengre enn orginalen. Ellers vil jeg si det er en god motor. Ellers så vil jeg si at hjulet på pumpen ser ut til å være orginalt.

Redigert av KennethStrand (see edit history)
Link to post

Den uvanlig store "mutteren" får meg til å tenke på om dette er en justerbar kileremskive?

Jeg har vært borti noen kileremskiver som består av to halvdeler lagt mot hverandre, med en distanseskive mellom.

Dvs man kan ta bort den distanseskiven og få halvdelene nærmere hverandre  -  og vips har man et smalere kilremspor.

Kan dette være noe tilsvarende?

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Det var det jeg også hadde et håp om. At de tre hullene var til et verktøy.

"KennethStrand "  kom med svaret den er krympet på. fant denne  tegningen som bekrefter det.

Hvordan ligger den brede reimen i nedre kilehjul?

Mulig det er lettere å skifte kilehjulet på dynamoen??

Hva står det i teksten?

Pos. 1 og 2 er magi.

 

Vannpumpe  636.JPG

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Reimen ligger helt i bunn, og har ikke friksjon ut i sidene. Da må i så fall reimhjulet på veiv byttes samtidig, det er samme bredde som dynamo. Derfor der jeg det som enklere å bytte det ene som er "feil" enn de to andre. Men uansett løsning fungerer for meg så lenge deler er å få. Vil en tur til en Mercedes-forhandler kunne være nytrig, eller har de ikke slikt? Takker for mange gode svar fra alle. ☺

Link to post

Ligger reimen  i det nedre  kilehjulet slik som i det øvre?

Å starte hos Mersede  og  spørre  Westfield og Drinkwaard som "aedeno" sier er lurt.

Du må sjekke ut om hva som blir billigst.

mulig vannpumper er byttet  og fått feil pume. 

Det kan godt hende at vannpumpa greier å gjøre jobben med en tynnere reim.

Vet du ikke noe historikk om motorern?

DSC_0921.JPG.345a99b803e09f4a678c1681e29a9843.JPG

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Det reimhjulet du ser under der, det er vannpumpen til varmeveksleren og er ikke på samme reim som vannpumpen til motoren. Beklager at jeg ikke la merke til denne kilden til missforståelse før..... ☺ Det kommer kanskje tidligere frem på dette bildet? Er ikke noe problem å bytte vannpumpen om det er alternativet, kan ikke koste sååå mye, og da vet jeg iallefall at kjølingen er ok. Motoren har gått i Mjøsa, og jeg har kjøpt den.som den er, og startet den opp, det er alt jeg vet...

tmp_16400-_20170514_190308303497998.JPG

Link to post

Hvis det er byttet vannpumpe på motoren har du sikkert fått av den nye typen som er 2 cm lengre enn den gamle. Da ville ikke det gamle hjulet ha passet lengre. Det kan være at tidligere eier ikke har tenkt over hva slags spor som er i hjulet og bare skaffet et som passet. For ca 4 år siden kostet en ny pumpe ca 2700. Når jeg skiftet pumpen fikk jeg laget et nytt hjul slik at det stemte overens med de andre reimhjulene.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...