Jump to content

Lufting av Yanmar 3GMD, får ikke diesel ut av dieselpumpen

MarexSuncab_FD

Recommended Posts

Monterte ny matepumpe i dag, men har problemer med lufting. Lufteskruen på finfilteret er ok, her kommer det diesel ut når jeg pumper hendelen på matepumpen. I instruksjonsboken står det at jeg skal lufte de tre skruene som står over dieselpumpen og som er koblet på dystene. Jeg skal først lufte på dieselpumpesiden, deretter på dysesiden. Når jeg skal lufte på dysesiden, står det at dekomprimeringshendelene skal ned, deretter åpne de tre skruene og shimme på startmotoren. 

Problemet er at jeg ikke får diesel opp fra de tre skruene på bildene under (over dieselpumpen). Jeg løsner opp, og pumper på hendelen på matepumpen i flere minutter, men det kommer ingenting. Min far mente at da han luftet i fjor, holdt han også på uendelig lenge og plutselig kom diesel ut. Men det får vi ikke til nå. Kan det være noe defekt i dieselpumpen? For å utelukke at det er noe blokkering i dieselrøret mellom finfilteret og dieselpumpen, løsnet vi på dette og det kommet diesel ut i overgangen inn på dieselpumpen. Det stopper derfor opp i dieselpumpen. Kan det være at vi ikke klarer å pumpe nok trykk med matepumpen? Eller er det muligens noe defekt? Vi gjør som instruksjonsboken sier, men det kommer ikke diesel ut… 

https://goo.gl/photos/ub27ixebCs8NAYS1A

Det som står i manualen er;

1) Luft brennstoff-filtertoppen med hendelen på matepumpen - > ingen problem

2) Løs opp høyttrykkrørene mellom dieselpumpen og dysene. Løs dem først nærmest pumpen. Bruk deretter pumpearmen på matepumpen og pumpt til all luft er ute -> det skjer ingenting hos oss. Kommer ikke noe diesel ut.

3) Løs deretter mutteren i den andre enden av rørene. Slå dekomprimeringshendelen over. (Kan det stemme at jeg har 3 hendler? Har i alle fall tre identiske hendler på toppdekselet.) Bruk så startmotoren til å dra motoren rundt, og fest ett og ett rør etterhvert som det blir fri for luft.

Slå dekomprimeringshendelen tilbake og start som normalt.

Altså står det at det er matepumpen jeg skal bruke til å pumpe luftfri disel ut på dieselpumpesiden på høyttrykksrørene. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...