Luke Posted May 14, 2017 Share Posted May 14, 2017 Jeg stresser! En båtplass, kjøpt ny båt som må hentes snarest og gamlebåten er ikke solgt. Måtte avlyse en visning i dag fordi jeg ikke fikk start på motoren i går etter skifte av grovfilter og finfilter. Oljeskift gikk som en drøm. Fikk låne en Marco elektrisk pumpe - anbefales. Jeg liker at ting skal være på stell ved salg. Motoren er for øvrig ferskvannskjølt, starter lett og går som en drøm. Så i dag har jeg prøvd å skjønne hvorfor armen på matepumpen virket så slapp, og at jeg ikke fikk noe trykk til lufteskruen på finfilteret. Av med begge filtrene. Finfilteret på plass igjen. Ok pakning og ingen andre mulige feil, så vidt jeg kunne se. Jeg hadde også opp lokket på matepumpen og sjekket at filteret der og pakning til lokket var ok. På grovfilteret/vannutskilleren fant jeg feilen. Det er en gummipakning i bunnen av glasset, en på toppen av glasset mot filterets underkant, og en på toppen av filteret mot holderen. Jeg skjønte da at sistnevnte skulle ha en marginalt større diameter enn de to andre. Fant den rette pakningen og skrudde sammen igjen. Jeg pumpet og pumpet og dro lenge på starteren (dekompresjonshendel) uten resultat. Det kommer ingen diesel til glasset. Av med tilførselen til tanken, et lett sug, så kom dieselen. Så nå står jeg helt fast. Har gjort dette noen ganger før, og lufting på finfilteret har vært alt som skal til. Quote Link to post
sandman1 Posted May 15, 2017 Share Posted May 15, 2017 (edited) nå skal jeg være litt slem... men bare for at jeg har gjort noe veldig liknende, det jeg antyder her.... satt ute i skjærane på sydsiden av Flekkerøya, fint vær, skrudde sikkert i en halv dag... så kom kommentaren; "er det bensin (diesel i ditt tilfelle) på tanken? Sikker?" (slakk matepumpe kan vel bare være ett av 2 (?): innvendige pakninger/ ventil som lekker. Ikke diesel.) Edited May 15, 2017 by sandman1 (see edit history) Quote KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
bellen Posted May 15, 2017 Share Posted May 15, 2017 Slakk matepumpe kan bety at motoren står i stilling der den trykker på matepumpen. Prøv å tørn motoren en halv omdreining. Quote Link to post
Gabi Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 Enig med Bellen her. Slapp fødefødehendel er standard hos meg når jeg skifter filter og skal lufte. Må tørne motor bittelitt og prøve igjen. Hender jeg må prøve et par ganger før hendelen blir fast og pumper diesel. Quote Link to post
Luke Posted May 16, 2017 Author Share Posted May 16, 2017 Takk for tips! Jeg har faktisk prøvd å tørne motoren flere ganger uten at dette har innvirkning på den slappe pumpen. Jeg har også konstatert at det er diesel i tanken ved å suge på slangen som går inn i grovfilteret. Så jeg aner ikke annet enn at dette må skyldes noe som er utett. Jeg finner ikke ut hvor, og står fremdeles helt fast. Quote Link to post
hegra Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 (edited) Hvis du merker at pumpa er slarkete selv om du tørner motoren kan det være returfjæra som er knekt eller hoppet av. Slike pumper har som regel to fjærer, en liten som returnerer bare pumpehendel og en større som er festet til vipparmen som går inn på kamaksel. Kan virke som den på vipparmen er av, eller ett eller annet som gjør at pumpemembran ikke beveger seg. Ventilene i pumpa kan også ha løsnet og lagt seg oppå membran og hindrer denne og bevege seg opp og ned. Dermed blir det bare hendelen som går opp og ned. Tar du pumpa av så finner du nok ut av det. Kan jo også være tett fra pumpa mot finfilter, men det har du vel sjekket. Da vil som regel pumpa virke normal på det første pumpeslaget Edited May 16, 2017 by hegra (see edit history) Quote Link to post
Joltus Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 En ting å ta hensyn til i diagnosen her er om alt fungerte helt 100 før filterbyttet..... Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.