Jump to content

VP MD7A starter ikke etter filterbytte


Luke

Recommended Posts

Jeg stresser! En båtplass, kjøpt ny båt som må hentes snarest og gamlebåten er ikke solgt. Måtte avlyse en visning i dag fordi jeg ikke fikk start på motoren i går etter skifte av grovfilter og finfilter. Oljeskift gikk som en drøm. Fikk låne en Marco elektrisk pumpe - anbefales. Jeg liker at ting skal være på stell ved salg. Motoren er for øvrig ferskvannskjølt, starter lett og går som en drøm.

Så i dag har jeg prøvd å skjønne hvorfor armen på matepumpen virket så slapp, og at jeg ikke fikk noe trykk til lufteskruen på finfilteret. Av med begge filtrene. Finfilteret på plass igjen. Ok pakning og ingen andre mulige feil, så vidt jeg kunne se. Jeg hadde også opp lokket på matepumpen og sjekket at filteret der og pakning til lokket var ok.

 

På grovfilteret/vannutskilleren fant jeg feilen. Det er en gummipakning i bunnen av glasset, en på toppen av glasset mot filterets underkant, og en på toppen av filteret mot holderen. Jeg skjønte da at sistnevnte skulle ha en marginalt større diameter enn de to andre. Fant den rette pakningen og skrudde sammen igjen.

 

Jeg pumpet og pumpet og dro lenge på starteren (dekompresjonshendel) uten resultat. Det kommer ingen diesel til glasset. Av med tilførselen til tanken, et lett sug, så kom dieselen. Så nå står jeg helt fast. Har gjort dette noen ganger før, og lufting på finfilteret har vært alt som skal til.

Link to post
Share on other sites

nå skal jeg være litt slem... men bare for at jeg har gjort noe veldig liknende, det jeg antyder her....

satt ute i skjærane på sydsiden av Flekkerøya, fint vær, skrudde sikkert i en halv dag... så kom kommentaren;

"er det bensin (diesel i ditt tilfelle) på tanken? Sikker?"

 

(slakk matepumpe kan vel bare være ett av 2 (?):

  • innvendige pakninger/ ventil som lekker.
  • Ikke diesel.)
Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Takk for tips! Jeg har faktisk prøvd å tørne motoren flere ganger uten at dette har innvirkning på den slappe pumpen. Jeg har også konstatert at det er diesel i tanken ved å suge på slangen som går inn i grovfilteret. Så jeg aner ikke annet enn at dette må skyldes noe som er utett. Jeg finner ikke ut hvor, og står fremdeles helt fast.

Link to post
Share on other sites

Hvis du merker at pumpa er slarkete selv om du tørner motoren kan det være returfjæra som er knekt eller hoppet av. Slike pumper har som regel to fjærer, en liten som returnerer bare pumpehendel og en større som er festet til vipparmen som går inn på kamaksel. Kan virke som den på vipparmen er av, eller ett eller annet som gjør at pumpemembran ikke beveger seg.  Ventilene i pumpa kan også ha løsnet og lagt seg oppå membran og hindrer denne og bevege seg opp og ned.  Dermed blir det bare hendelen som går opp og ned. Tar du pumpa av så finner du nok ut av det.                                      Kan jo også være tett fra pumpa mot finfilter, men det har du vel sjekket. Da vil som  regel pumpa virke normal på det første pumpeslaget 

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...