MegaTrondy Startet 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2017 (redigert) Har en VP MD17 motor i skuten. Er det turtallbegrensning på den? Har aldri dratt den.mer enn til 2700 selv. Ligger å cruiser med rundt 2300 rpm og da gjør den mellom 7 og 8 knop maks. Er jo en snekke, ikke en speedboat. Har ikke det så traveIt på sjøen. dag skulle en kompis teste båten og han dro til slik at jeg fikk sjokk. Så den hvertfall hadde 3000 rpm. Hvor langt går den egentlig? Mener jeg leste den går til maks 2500, men mulig det er en eldre modell? Redigert 14.Mai.2017 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Hei! Ser då ut som det er MD17D, og då er maks turtal 3000. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 15.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Ok, men er det turtall sperre på motoren eller kan man i teorien dra den lengre? Ble litt bekymret hvis jeg skal låne bort båten og noen gir full pedal. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Om propellen t.d. er for liten, kan den sikkert gå høgre. (Elles er det slike bekymringar me har ved bruktbåtkjøp: Ikkje mange timar, men full gass frå start til stopp. Då tel desse timane langt meir enn timetallet skulle tilsei.) Skal du regulere turtallet ned permanent, må du inn på dieselpumpa, og det er arbeid for fagfolk. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 15.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Nå har ikke jeg studerte propellen min, men turtallet på motoren øker nesten like fort som du gir gass. Kan det være at jeg har litt for liten stigning på propellen? Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Jeg har en vp md3 som er en eldre utgave av samme motor, der sitter det justeringsskruer der gasswire går inn på pumpa. Med disse kan man justere min og max pådrag...... Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 (redigert) Det mangler en vesentlig bokstav i motor modellbetegnelse. Er det en C eller D. Mener å huske at C har topp turtall på 2500 omdr. og D har 3000 omdr.. Det er også forskjell på turtelleren på de to modellene, skalaen går lenger på D modellen. Som Fjordgubbe skriver, har du antagelig en D modell. Redigert 15.Mai.2017 av AlfArie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 15.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Hva er forskjellen på C og D utenom bokstaven og turtallet? Hvis jeg filmer turtallet når jeg gir gass kan dere ut i fra det si om motoren går for lett? Sitér dette innlegget Link to post
Storegut Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Det er normalt at turtallet øker tilnærmet momentant når du drar på, du må ikke sammenligne båtmotorens oppførsel med bilmotoren din. Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Tja, forskjellene som jeg kommer på er som nevt turtallet, og så har D 1hk mer. Gearkassa er også forskjellig, C har MSB kasse og D har MSB2 kasse. Ruseturtall er også noe en kan kontrollere. Det vil si at motoren ruses opp til til full gass med gearkassa i fri, det er en måte å få utelukket for stor/liten propell. Husker ikke hva det turtallet er på disse motorene. Ruseturtall skal ikke gjøres i utide. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.