Jump to content

Maks turtall på VP MD17?

MegaTrondy

Recommended Posts

Har en VP MD17 motor i skuten. Er det turtallbegrensning på den? Har aldri dratt den.mer enn til 2700 selv. Ligger å cruiser med rundt 2300 rpm og da gjør den mellom 7 og 8 knop maks. Er jo en snekke, ikke en speedboat. Har ikke det så traveIt på sjøen. dag skulle en kompis teste båten og han dro til slik at jeg fikk sjokk. Så den hvertfall hadde 3000 rpm. Hvor langt går den egentlig? Mener jeg leste den går til maks 2500, men mulig det er en eldre modell? 

Redigert av MegaTrondy (see edit history)

Om propellen t.d. er for liten, kan den sikkert gå høgre. (Elles er det slike bekymringar me har ved bruktbåtkjøp: Ikkje mange timar, men full gass frå start til stopp. Då tel desse timane langt meir enn timetallet skulle tilsei.) Skal du regulere turtallet ned permanent, må du inn på dieselpumpa, og det er arbeid for fagfolk.

Tja, forskjellene som jeg kommer på er som nevt turtallet, og så har D 1hk mer.  Gearkassa er også forskjellig, C har MSB kasse og D har MSB2 kasse.

Ruseturtall er også noe en kan kontrollere.  Det vil si at motoren ruses opp til til full gass med gearkassa i fri, det er en måte å få utelukket for stor/liten

propell.  Husker ikke hva det turtallet er på disse motorene.  Ruseturtall skal ikke gjøres i utide.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...