Jump to content

Er epoxysparkel egnet for oppretting av anleggsflaten til stevnbeslag , Master 820

Glødepluggen

Recommended Posts

Hei ! 

Jeg hadde en lekkasje mellom stevnbeslaget og skroget , jeg tok ut stevnbeslag og hylserør i ett for å inspisere hva som var årsaken. Det var noe som ved første øyekast så ut som en grønn pakning , slik som er 

vanlig mellom komponenter på en motor som satt igjen på skroget . Det manglet en liten bit av denne pakningen som åpenbart var årsaken til lekkasjen. Når jeg begynte å skrape denne vekk ble det klart at dette var noe som er støpt på , en slags hard pakingsmasse av noe slag. Jeg har ikke sett lignende før.  Jeg skrapet denne vekk til jeg kom inn til ren og frisk gelcoat , gjorde alle deler rene og satte inn med tech 7 og deretter skrudde jeg det fast. Det viser seg at denne pakningen må ha vært noen mm tykkere på ene siden slik at det ikke lenger er mulig å rette motoren opp mot aksel. Aksel peker for langt ned og mot babord. Planen min nå er og demontere alt og prøve å rette dette opp igjen. Jeg bruker en kon som passer på aksel og i hylserør på pakkboks siden for å få aksel rett i hylserør og bladsøker på flens.

Er epoxysparkel et egnet produkt for jobben eller vil det sprekke når jeg trekker det til ? Kan jeg påføre dette rett på gelcoat eller må jeg ned på glassfiber ? Jeg vil tippe det er noen mm forskjell fra den ene siden til den andre siden så det er ikke så mye som skal til .  Båten er forøvrig en Master 820 og det er min første sesong i denne båten :) 

Generelt, epoxysparkel er vanntett og egner seg til reparasjoner under vann. Du bør slipe deg inn til glassfiberen for best vedheft. Pass på at du dekker alle flater der du har slipt deg inn, så du får et vanntett sjikt. Jeg ville trodd det var gjennomgående bolter i det beslaget, hvis jeg har forstått rett hva du mener. Har selv brukt en del epoxysparkel fra Biltema, og det tåler en trøkk i hvertfall.

Om det er skruer som sitter kun i massen er jeg mer skeptisk. Det gir stor "sprengkraft" hvis skruehullene ikke er forborret til passende dia. 

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Da jeg en gang arbeidet hos en kjent livbåtprodusent, og vi monterte nye hylser i nye båter målte vi først opp hvor den skulle stå og merket hvor hullet til aksel skulle være og borte opp det, litt større enn hylsa så det var litt å justere på senere.

Deretter ble områddet slipt rent for gelcoat og så plant som mulig så det var lite å rette opp med glassfibersparkel og vasket med aceton.

Så ble aksel med hylse løst montert for å se at det ble rett og deretter demontert igjen for å vokse hylse med norpool wax. 

Smørte deretter på et greit lag med glassfibersparkel på båten og skjøv delene inn på plass så flensen mot girkasse passet greit nok,trykket så den voksede hylsa/stevnbeslaget inn i sparkelen og støtet opp aksel og hylse/beslag bak med noen trebiter så det ble stående til sparkel tørker.

Borte så hullene til boltene og demont alt for å rengjøre for voks og sette inn med sikaflex og ferdig montering. 

Med denne metoden får du en helt slett annleggsflate og det var nok rester av glassfibersparkel du fant der når du rengjorde på din.

Toleransen mellom flensene gir og aksel justerte vi helst mot 0. men opp til 0,8mm ble godkjent . 

Kansje litt rotete skrevet dette her men satser på du skjønner hva jeg vil frem til.:-)

Lykke til!

Redigert av Windy 32 (see edit history)

Det høres ut som en meget fornuftig måte å gjøre det på . Jeg hadde allerede rukket å legge på sparkel før jeg leste dette. Håper jeg klarer å slipe dette pent til, hvis ikke går jeg for løsningen nevnt over.  Etter alt ble rettet opp på nytt viste det seg at det spriket 2mm i toppen av stevnlageret.  Etter å ha lest dette så er jeg sikker på at det er slik det har blitt montert tidligere , fargen på bildet over minner til og med om den som var på min båt. 

Tusen takk for all hjelp 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...