Goodspeed Startet 15.Mai.2017 Del på Facebook Startet 15.Mai.2017 Jeg ser i manualene for DP 290 drev (opp til DP-C versjon i manualen her i arkivet i alle fall) at slangeklemmer er montert med fest i bunn av belgen som vist på bildet under. Når den er festet slik på mitt DPE drev, så var det snakk om bare få millimeter klaring til sjøvannslangen når jeg roterte drevet fra side til side. I frykt for at dette under belastning skulle komme i kontakt og gnisse og lage nytt hull, så valgte jeg å feste slangeklemmen rotert nesten 90 grader mot klokka, slik at slangeklemmefestet er nå på styrbord side og det var mye bedre klaring. Så spørsmålet mitt er da, hvor har dere andre festet det? Risikoen litt sett i ettertid er jo at drevet dreies fra side til side og dermed kan det gnage mer pga dreing. Regner jo med at VP's anbefalinger er der av en grunn, men hvor kritisk er akkurat denne plasseringen? Jeg skal ha båten på land igjen om halvannen måneds tid, vil jeg da evt. kunne ta slangeklemmen ned igjen, eller bør den være der den er nå siden den først er satt slik (belgen vil da kun ha vært på i 1,5 mnd altså)? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Sequoia Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 Hvis du ikke gjør det etter Volvos anbefalinger bør du svinge og tilte drevet alle veier for å sjekke at ikke noe drar av slangeklemmen. Jeg har vært borti at den slangeklemmen du ønsker vri til kl 3 ble dratt av med det resultat at belgen også spratt av på drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 15.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 ja, det var akkurat det jeg gjorde som fikk meg til å flytte den litt opp på siden (ikke fullt 90 grader, mer type 50/60 grader), da fikk den gå mye mer fritt og i avstand til alt annet). Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Vrod Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 Alle plasseringer er viktig på slangeklemmene til vann/eksos/knutebelg og det står på VP sine sider hvor de skal stå, det som kan skje er som du nevner at du i værste fall drar av slangeklemma til knutebelgen og må da skifte kryss og masse plunder som følge av det. Ta en sjekk og se at de er riktig plassert.https://baatplassen.no/i/applications/core/interface/file/attachment.php?id=1669 Jeg tror du finner det meste her hvis ikke har han flere tråder ute. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
lofot2 Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 Tror det i utgangspunktet er greit å følge manualen. Kjølevannsinntaket og der hvor belgen er festet på drevet er fiksert i forhold til hverandre så denne avstanden forandrer seg ikke uansett belastning. Avstanden er ikke så stor men all klaring er god klaring:-) Er ingen problem å løsne litt på slangeklemma å flytte den når du tar opp båten igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 15.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 Vrod skrev 1 time siden: Alle plasseringer er viktig på slangeklemmene til vann/eksos/knutebelg og det står på VP sine sider hvor de skal stå, det som kan skje er som du nevner at du i værste fall drar av slangeklemma til knutebelgen og må da skifte kryss og masse plunder som følge av det. Ta en sjekk og se at de er riktig plassert.https://baatplassen.no/i/applications/core/interface/file/attachment.php?id=1669 Jeg tror du finner det meste her hvis ikke har han flere tråder ute. Ja, det var fra den manualen jeg har klippet inn bildet øverst, og som var bakgrunn for spørsmålet. :) lofot2 skrev 30 minutes ago: Tror det i utgangspunktet er greit å følge manualen. Kjølevannsinntaket og der hvor belgen er festet på drevet er fiksert i forhold til hverandre så denne avstanden forandrer seg ikke uansett belastning. Avstanden er ikke så stor men all klaring er god klaring:-) Er ingen problem å løsne litt på slangeklemma å flytte den når du tar opp båten igjen. Det var det jeg også sa til meg selv, men fikk litt angst av klaringen likevel. Men om jeg kan flytte slangeklemmen igjen om halvannen måneds tid, så tenker jeg at jeg bare gjør det, så slipper jeg å engste meg. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
dieselfan Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 Montere nye belger og slangeklemmer på DPE på fredag og studerte ganske inngående plasseringen på klemmene, siden annenstyrmann var med og kunne kjøre trim og ratt mens jeg satt ved drevet og studerte; ingen grunn til å endre Volvo's anbefaling med mindre du er kjeivhendt.... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 ...og du husket på at den ene belgen har et "denne siden opp" merke ?? Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 15.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 dieselfan skrev 4 minutes ago: ...og du husket på at den ene belgen har et "denne siden opp" merke ?? Det husket jeg! Jeg snakket for øvrig med et verksted som har spesialisert seg på VP drev som sa at det normalt sett burde gå fint så lenge man ikke kjørte med for eksempel full tilt og og full sving samtidig osv. Men som nevnt over her også, så san han også at det var heller ikke noe problem å justere slangeklemmen tilbake til opprinnelig slik det skal være selv om den har stått et par måneder I en annen posisjon. Så sammen med det og innspill over konkluderer jeg med at jeg kan la belgen være festet slik den er nå, og så flytter jeg slangeklemmen når jeg er på land igjen om knappe to måneder slik VPs instruksjoner tilsier. :) Takk for hjelp og svar! Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
dieselfan Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 ....det står ikke i Volvo boka men på mine kanter er det ganske utbredt å helle tre korker med den gamle drevolja inn i knute-belgen. Hensikten er at dersom du får belg-lekkasje så vill du se en liten oljefilm rundt drevet som tidlig varsel. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 15.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 Jeg kom faktisk i snakk med en pensjonert mekaniker som sa akkurat det samme nå i helga. Var et øyeblikk inne på tanken å gjøre det selv. :) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.