Jump to content

montering slangeklemmer knutbelg vp 290 DP-E


Goodspeed

Recommended Posts

Jeg ser i manualene for DP 290 drev (opp til DP-C versjon i manualen her i arkivet i alle fall) at slangeklemmer er montert med fest i bunn av belgen som vist på bildet under. Når den er festet slik på mitt DPE drev, så var det snakk om bare få millimeter klaring til sjøvannslangen når jeg roterte drevet fra side til side. I frykt for at dette under belastning skulle komme i kontakt og gnisse og lage nytt hull, så valgte jeg å feste slangeklemmen rotert nesten 90 grader mot klokka, slik at slangeklemmefestet er nå på styrbord side og det var mye bedre klaring. Så spørsmålet mitt er da, hvor har dere andre festet det? Risikoen litt sett i ettertid er jo at drevet dreies fra side til side og dermed kan det gnage mer pga dreing. Regner jo med at VP's anbefalinger er der av en grunn, men hvor kritisk er akkurat denne plasseringen?

 

Jeg skal ha båten på land igjen om halvannen måneds tid, vil jeg da evt. kunne ta slangeklemmen ned igjen, eller bør den være der den er nå siden den først er satt slik (belgen vil da kun ha vært på i 1,5 mnd altså)?

 

vp290.png.192bceaa4e962ca659688d59196d650b.png

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

ja, det var akkurat det jeg gjorde som fikk meg til å flytte den litt opp på siden (ikke fullt 90 grader, mer type 50/60 grader), da fikk den gå mye mer fritt og i avstand til alt annet).

 

 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Alle plasseringer er viktig på slangeklemmene til vann/eksos/knutebelg og det står på VP sine sider hvor de skal stå, det som kan skje er som du nevner at du i værste fall drar av slangeklemma til knutebelgen og må da skifte kryss og masse plunder som følge av det. Ta en sjekk og se at de er riktig plassert.https://baatplassen.no/i/applications/core/interface/file/attachment.php?id=1669 Jeg tror du finner det meste her hvis ikke har han flere tråder ute.

Nå kommer sommeren?

Link to post

Tror det i utgangspunktet er greit å følge manualen. Kjølevannsinntaket og der hvor belgen er festet på drevet  er fiksert i forhold til hverandre så denne avstanden forandrer seg ikke uansett belastning. Avstanden er ikke så stor men all klaring er god klaring:-) Er ingen problem å løsne litt på slangeklemma å flytte den  når du tar opp båten igjen. 

Link to post
Vrod skrev 1 time siden:

Alle plasseringer er viktig på slangeklemmene til vann/eksos/knutebelg og det står på VP sine sider hvor de skal stå, det som kan skje er som du nevner at du i værste fall drar av slangeklemma til knutebelgen og må da skifte kryss og masse plunder som følge av det. Ta en sjekk og se at de er riktig plassert.https://baatplassen.no/i/applications/core/interface/file/attachment.php?id=1669 Jeg tror du finner det meste her hvis ikke har han flere tråder ute.

 

Ja, det var fra den manualen jeg har klippet inn bildet øverst, og som var bakgrunn for spørsmålet. :)

 

lofot2 skrev 30 minutes ago:

Tror det i utgangspunktet er greit å følge manualen. Kjølevannsinntaket og der hvor belgen er festet på drevet  er fiksert i forhold til hverandre så denne avstanden forandrer seg ikke uansett belastning. Avstanden er ikke så stor men all klaring er god klaring:-) Er ingen problem å løsne litt på slangeklemma å flytte den  når du tar opp båten igjen. 

Det var det jeg også sa til meg selv, men fikk litt angst av klaringen likevel. Men om jeg kan flytte slangeklemmen igjen om halvannen måneds tid, så tenker jeg at jeg bare gjør det, så slipper jeg å engste meg.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
dieselfan skrev 4 minutes ago:

...og du husket på at den ene belgen har et "denne siden opp" merke ??

 Det husket jeg!:thumbsup: 

 

Jeg snakket for øvrig med et verksted som har spesialisert seg på VP drev som sa at det normalt sett burde gå fint så lenge man ikke kjørte med for eksempel full tilt og og full sving samtidig osv. Men som nevnt over her også, så san han også at det var heller ikke noe problem å justere slangeklemmen tilbake til opprinnelig slik det skal være selv om den har stått et par måneder I en annen posisjon. Så sammen med det og innspill over konkluderer jeg med at jeg kan la belgen være festet slik den er nå, og så flytter jeg slangeklemmen når jeg er på land igjen om knappe to måneder slik VPs instruksjoner tilsier. :)

 

Takk for hjelp og svar!

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Jeg kom faktisk i snakk med en pensjonert mekaniker som sa akkurat det samme nå i helga. Var et øyeblikk inne på tanken å gjøre det selv. :)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...