Jump to content

Reparere slitespor etter simmerring i propellaksling på VP 120S-B seildrev

volvoseildrev

Recommended Posts

Har tatt ut propellaksling for å bytte simmeringer på et 120S-B drev.

Her har jeg slitespor etter gamle simmeringer og vil nok aldri få det tett.

Lest litt her på baatplassen og ser at kanskje SKF Speedy Sleeve er den enkleste og rimeligste måten å fikse dette på.

https://www.acorn-ind.co.uk/_assets/documents/MRO-resources/skf-speedi-sleeve.pdf

Men da trenger jeg å vite spesifikasjoenen på akslingen? Prøve å søke på google, men ingen ting. Noen som vet?

Evn har tips til hvilken sleeve som passer?

IMG_9448.JPG

nei

http://www.skf.com/us/products/seals/industrial-seals/power-transmission-seals/wear-sleeves/skf-speedi-sleeve/installing-skf-speedi-sleeve/index.html

Installing SKF Speedi-Sleeve

Although installation is simple, it should be done carefully to achieve the best results. As the thin-walled sleeve has an interference fit, any disturbances on the shaft surface may create a similar pattern on the sleeve surface and cause the seal to leak. Therefore, the seal counterface surface of the shaft should be carefully cleaned and any burrs or rough spots filed down prior to installation. Deep wear grooves, scratches or very rough surfaces should be treated with a suitable powdered metal epoxy-type filler. The sleeve must be positioned on the shaft before the filler has hardened.
SKF Speedi-Sleeve must not be installed over keyways, cross holes, splines or threads since this will result in deformation of the sleeve, making it difficult for the seal to follow its new counterface surface as it rotates.
SKF Speedi-Sleeve should never be heated prior to installation. Using heat will cause the sleeve to expand, but when it cools, it may not contract back to its original size, resulting in a loose fit on the shaft.
SKF recommends different SKF Speedi-Sleeve installations (fig 1).

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hvis du har plass legger du bare en liten plastring eller o-ring bak simmeringen slik at den kommer 2-3 mm lenger ut og tetter mot friskt stål.

Hvis den ikke ligger mot et sete lar du bare være å presse den helt inn. Den flytter seg normalt ikke av seg selv, så det er bare om å gjøre at den står rett i hullet(vinkelrett på akslingen) og at tetteleppa treffer et sted akslingen er frisk.

Det finnes også forskjellige tykkelser på simmeringer som gjør at tetningen havner på forskjellig sted.

Mons

• 7 år senere...
volvoseildrev skrev On 23.5.2017 at 12.10:

Da var sleeves bestilt,

@volvoseildrev hei, jeg har også fått vann i olja i drevet (120). Monterte du sleeves? Gikk det greit? Ble det tett? Jeg tenker å bestille alt jeg trenger så jeg har det for hånden når jeg løfter båten på land. 
Andre som har reparert samme problem, har andre tips, har sett gode youtube videoer så kom gjerne med tips / erfaringer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...