Jump to content

Reparere slitespor etter simmerring i propellaksling på VP 120S-B seildrev


volvoseildrev

Recommended Posts

Har tatt ut propellaksling for å bytte simmeringer på et 120S-B drev.

Her har jeg slitespor etter gamle simmeringer og vil nok aldri få det tett.

 

Lest litt her på baatplassen og ser at kanskje SKF Speedy Sleeve er den enkleste og rimeligste måten å fikse dette på.

https://www.acorn-ind.co.uk/_assets/documents/MRO-resources/skf-speedi-sleeve.pdf

 

Men da trenger jeg å vite spesifikasjoenen på akslingen? Prøve å søke på google, men ingen ting. Noen som vet?

Evn har tips til hvilken sleeve som passer?

 

IMG_9448.JPG

Link to post

Hadde samme problemet med et 130S drev.

Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor men,,,,

Tok akslingen med meg til Metalock på Lierstranda.

De sprøytet på nytt metall og slipte den.

Like finn.

Betalte (etter husk) 1500.-.

Ny aksling koster € 700.- + frakt + moms.

Link to post

nei

http://www.skf.com/us/products/seals/industrial-seals/power-transmission-seals/wear-sleeves/skf-speedi-sleeve/installing-skf-speedi-sleeve/index.html

Installing SKF Speedi-Sleeve

Although installation is simple, it should be done carefully to achieve the best results. As the thin-walled sleeve has an interference fit, any disturbances on the shaft surface may create a similar pattern on the sleeve surface and cause the seal to leak. Therefore, the seal counterface surface of the shaft should be carefully cleaned and any burrs or rough spots filed down prior to installation. Deep wear grooves, scratches or very rough surfaces should be treated with a suitable powdered metal epoxy-type filler. The sleeve must be positioned on the shaft before the filler has hardened.
SKF Speedi-Sleeve must not be installed over keyways, cross holes, splines or threads since this will result in deformation of the sleeve, making it difficult for the seal to follow its new counterface surface as it rotates.
SKF Speedi-Sleeve should never be heated prior to installation. Using heat will cause the sleeve to expand, but when it cools, it may not contract back to its original size, resulting in a loose fit on the shaft.
SKF recommends different SKF Speedi-Sleeve installations (fig 1).

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Hvis du har plass legger du bare en liten plastring eller o-ring bak simmeringen slik at den kommer 2-3 mm lenger ut og tetter mot friskt stål.

Hvis den ikke ligger mot et sete lar du bare være å presse den helt inn. Den flytter seg normalt ikke av seg selv, så det er bare om å gjøre at den står rett i hullet(vinkelrett på akslingen) og at tetteleppa treffer et sted akslingen er frisk.

Det finnes også forskjellige tykkelser på simmeringer som gjør at tetningen havner på forskjellig sted.

Mons

Link to post
  • 7 år senere...
  volvoseildrev skrev On 23.5.2017 at 10.10:

Da var sleeves bestilt,

Vis hele sitatet  

@volvoseildrev hei, jeg har også fått vann i olja i drevet (120). Monterte du sleeves? Gikk det greit? Ble det tett? Jeg tenker å bestille alt jeg trenger så jeg har det for hånden når jeg løfter båten på land. 
Andre som har reparert samme problem, har andre tips, har sett gode youtube videoer så kom gjerne med tips / erfaringer.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...