volvoseildrev Startet 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2017 Har tatt ut propellaksling for å bytte simmeringer på et 120S-B drev. Her har jeg slitespor etter gamle simmeringer og vil nok aldri få det tett. Lest litt her på baatplassen og ser at kanskje SKF Speedy Sleeve er den enkleste og rimeligste måten å fikse dette på. https://www.acorn-ind.co.uk/_assets/documents/MRO-resources/skf-speedi-sleeve.pdf Men da trenger jeg å vite spesifikasjoenen på akslingen? Prøve å søke på google, men ingen ting. Noen som vet? Evn har tips til hvilken sleeve som passer? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Hadde samme problemet med et 130S drev. Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor men,,,, Tok akslingen med meg til Metalock på Lierstranda. De sprøytet på nytt metall og slipte den. Like finn. Betalte (etter husk) 1500.-. Ny aksling koster € 700.- + frakt + moms. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 SKF Speedi-Sleeve? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Hos Norsk Everit Skien har jeg fått hjelp. http://everit.no/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 SKF løsningen forutsetter vel at akslingen ikke er herdet. Er den det? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
volvoseildrev Svart 15.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Jeg vet ikke spesifikasjonene på akslingen. Finnes noe dokument for dette eller må jeg ringe VP og spørre? Skulle jo også hatt diameter og tolleranse før jeg kunne kjøpe SKF Sleeve. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Komodo skrev 54 minutes ago: SKF løsningen forutsetter vel at akslingen ikke er herdet. Er den det? Dette var nytt for meg, kan du forklare nærmere? Har selv hatt suksess med Speedi-Sleeve på rusten veivtapp på utenbordsmotor. (Vanninntrengning i bunnen av veivhus på 2-takt) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Mulig jeg tar feil nå Ingar, men må ikke akselen dreies ned før hylsa monteres? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 nei http://www.skf.com/us/products/seals/industrial-seals/power-transmission-seals/wear-sleeves/skf-speedi-sleeve/installing-skf-speedi-sleeve/index.html Installing SKF Speedi-Sleeve Although installation is simple, it should be done carefully to achieve the best results. As the thin-walled sleeve has an interference fit, any disturbances on the shaft surface may create a similar pattern on the sleeve surface and cause the seal to leak. Therefore, the seal counterface surface of the shaft should be carefully cleaned and any burrs or rough spots filed down prior to installation. Deep wear grooves, scratches or very rough surfaces should be treated with a suitable powdered metal epoxy-type filler. The sleeve must be positioned on the shaft before the filler has hardened. SKF Speedi-Sleeve must not be installed over keyways, cross holes, splines or threads since this will result in deformation of the sleeve, making it difficult for the seal to follow its new counterface surface as it rotates. SKF Speedi-Sleeve should never be heated prior to installation. Using heat will cause the sleeve to expand, but when it cools, it may not contract back to its original size, resulting in a loose fit on the shaft. SKF recommends different SKF Speedi-Sleeve installations (fig 1). Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Storegut Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 4 hours ago, Komodo said: SKF løsningen forutsetter vel at akslingen ikke er herdet. Er den det? Jeg har ikke hørt at det skulle være noe krav, hvorfor tenker du det? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Hvis du har plass legger du bare en liten plastring eller o-ring bak simmeringen slik at den kommer 2-3 mm lenger ut og tetter mot friskt stål. Hvis den ikke ligger mot et sete lar du bare være å presse den helt inn. Den flytter seg normalt ikke av seg selv, så det er bare om å gjøre at den står rett i hullet(vinkelrett på akslingen) og at tetteleppa treffer et sted akslingen er frisk. Det finnes også forskjellige tykkelser på simmeringer som gjør at tetningen havner på forskjellig sted. Sitér dette innlegget Mons Link to post
fannefjord 2 Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 http://www.skf.com/binary/21-128020/11337_2-EN-SKF-Speedi-Sleeve.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Trygve Lunheim Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Det er vel bare å måle? Dimensjon på aksling er 1.25", eller 31.75mm nominelt. Speedi-sleeve art.nr 99125 skulle kunne gjøre jobben. beskrivelse her: http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=10335 Sitér dette innlegget Link to post
volvoseildrev Svart 23.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Takk Trygve, den linken sa jo alt jeg trengte å vite. Da var sleeves bestilt, litt over 300 kr stk på min lokale SKF forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 volvoseildrev skrev On 23.5.2017 at 12.10: Da var sleeves bestilt, @volvoseildrev hei, jeg har også fått vann i olja i drevet (120). Monterte du sleeves? Gikk det greit? Ble det tett? Jeg tenker å bestille alt jeg trenger så jeg har det for hånden når jeg løfter båten på land. Andre som har reparert samme problem, har andre tips, har sett gode youtube videoer så kom gjerne med tips / erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.