Jump to content

Ny dødmannsknapp på Johson GT20 fungerer ikke - tips?


MegaTrondy

Recommended Posts

Det mangler dødmannsknapp på motoren min (Johnson GT20). Har trukket kabel og har splittet en av to ledninger som går til den vanlige stopp knappen. Har koblet denne til en ny dødmannsknapp. Problemet er at motoren ikke stopper når jeg drar ut snoren eller trukker på knappen. Noen tips til hvordan jeg kan koble den riktig? Har ikke noe koblingskjema. Det står magnet på to av kontakt punktene på bryteren og ignition på de to andre. 

Link to post

Skal jeg kanskje koble ut begge ledningene fra den originale stopp knappen for at det skal virke? Det virker som om de to ledningene må ha kontakt for at den skal stoppe. Måtte koble om ledningene for å stoppe motoren og trykke på den originale knappen. Motoren stoppet ikke når jeg koblet fra ledninger. De måtte være koblet sammen også måtte jeg trykke på knappen for at den skal stoppe.

Link to post

Vanligvis legges stoppbryterens ene ledning til jord.

Når du så betjener bryteren, danner du jordkontakt for å stoppe motoren.

Får du ikke jord, stopper ikke motoren.

 

Skal du montere flere stopp brytere må en ledning fra alle til jord, og den andre må ikke kobles på ledningen som går til jord for noen av de andre.

Alle stoppbrytere kobles altså slik at de er koblet i parallell til jord.

Ikke sikkert at det er akkurat sånn på din motor, men vanlig at det er sånn.

Edited by Karl Norge (see edit history)
Link to post

Litt klossete tegnet, men slik ser det ut før og etter jeg har koblet. Hvis jeg kobler ut den originale stopp knappen og bare bruker den røde dødmanns/stopp knappen skal det fungere da(Siste bilde)? 

motor.jpg

motor2.jpg

Link to post
Lars K skrev 15 minutes ago:

Kan du ikke bare koble begge ledninger fra dødmann inn på hver sin ledning som går til stoppknappen da?

 

Da kan du jorde fra begge knapper.

 

Koble ut stoppknappen slik at jeg bare bruker deb nye eller med strømtyv (hvis jeg kan bruke begge)?

Edited by MegaTrondy (see edit history)
Link to post

Du må koble parallelt, ikke heng deg så mye opp i att tegningen sier magneto eller ignition det betyr bare normalt åpen eller lukket kobling(NC/NO). Altså valget mellom åpen eller lukket krets når bryteren er i bruk.

Siden det ikke skjer noe når du kobler den i serie må du mest sannsynlig koble den parallelt og bruke magneto alternativet.

Edited by bmwmaxi (see edit history)
Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...