MegaTrondy Startet 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2017 Det mangler dødmannsknapp på motoren min (Johnson GT20). Har trukket kabel og har splittet en av to ledninger som går til den vanlige stopp knappen. Har koblet denne til en ny dødmannsknapp. Problemet er at motoren ikke stopper når jeg drar ut snoren eller trukker på knappen. Noen tips til hvordan jeg kan koble den riktig? Har ikke noe koblingskjema. Det står magnet på to av kontakt punktene på bryteren og ignition på de to andre. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 15.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Skal jeg kanskje koble ut begge ledningene fra den originale stopp knappen for at det skal virke? Det virker som om de to ledningene må ha kontakt for at den skal stoppe. Måtte koble om ledningene for å stoppe motoren og trykke på den originale knappen. Motoren stoppet ikke når jeg koblet fra ledninger. De måtte være koblet sammen også måtte jeg trykke på knappen for at den skal stoppe. Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 (redigert) Vanligvis legges stoppbryterens ene ledning til jord. Når du så betjener bryteren, danner du jordkontakt for å stoppe motoren. Får du ikke jord, stopper ikke motoren. Skal du montere flere stopp brytere må en ledning fra alle til jord, og den andre må ikke kobles på ledningen som går til jord for noen av de andre. Alle stoppbrytere kobles altså slik at de er koblet i parallell til jord. Ikke sikkert at det er akkurat sånn på din motor, men vanlig at det er sånn. Redigert 15.Mai.2017 av Karl Norge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 15.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Her er koblingsakjema for bryter. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 15.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Litt klossete tegnet, men slik ser det ut før og etter jeg har koblet. Hvis jeg kobler ut den originale stopp knappen og bare bruker den røde dødmanns/stopp knappen skal det fungere da(Siste bilde)? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Kan du ikke bare koble begge ledninger fra dødmann inn på hver sin ledning som går til stoppknappen da? Da kan du jorde fra begge knapper. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 15.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 (redigert) Lars K skrev 15 minutes ago: Kan du ikke bare koble begge ledninger fra dødmann inn på hver sin ledning som går til stoppknappen da? Da kan du jorde fra begge knapper. Koble ut stoppknappen slik at jeg bare bruker deb nye eller med strømtyv (hvis jeg kan bruke begge)? Redigert 15.Mai.2017 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Du må vel koble bryterene parallelt, og ikke i serie? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 Ja er det jeg også mener. En ledning fra dødmann sammen med en fra stoppknapp,så den andre fra dødmann sammen med den andre fra stoppknapp. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 (redigert) Du må koble parallelt, ikke heng deg så mye opp i att tegningen sier magneto eller ignition det betyr bare normalt åpen eller lukket kobling(NC/NO). Altså valget mellom åpen eller lukket krets når bryteren er i bruk. Siden det ikke skjer noe når du kobler den i serie må du mest sannsynlig koble den parallelt og bruke magneto alternativet. Redigert 17.Mai.2017 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 20.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 (redigert) Parallelt med magneto var trikset. Takk :) Redigert 20.Mai.2017 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.