Jump to content

Hva gjør jeg ved høyt spenningsfall, ny kabel eller rele?


Kjellg

Recommended Posts

Har en yanmar 4lha som jeg har satt inn Balmar dynamo og 614 regulator. Prøvde den på full styrke men fikk en utfordring. Etterglødinga og lading trakk så mye strøm at spenninga falt ganske mye med resultat at ladelampe og regulator ble rape gale. Feilsøkte og fant ut at styrestrømmen fra panelet framme, den som skrur regulator på, hadde et spenningsfall på over 0,7v. Selve kabelen er på maksimum 0,5mm2. Jeg kom da i grenselandet hvor regulator ikke klare å bestemme seg for hva den skulle gjøre. Hentet strøm fra annen kilde og alt Ok. Hva ville dere gjort? Ny kabel eller Rele?

 

Vil ikke ha svar på hvor mye spenningsfall etc skal være. Det jeg ønsker synspunkt på - kabel eller rele?

Et annet spørsmål, er det noen som bruker å skru regulator/dynamo av og på? Tenker på ofte start og slik at ikke ny ladesyklus skal starte for hver gang. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Joltus skrev 37 minutes ago:

Er jo forferdelig fort gjort å dra en ny ledning med hjelp av den eksisterende.... 

 

Så slipper du en til bevegelig del som kan ryke. 

 

Eksisterende ligger i original yanmar strømpe, så det blir eventuelt nytt trekkerør. Egentlig litt greit det også, da kan jeg bruke det til andre ting i tillegg. Hadde litt lite lyst til det akkurat nå, for nå føler jeg på å begynne å bruke båten igjen. Prosjekter er det nok av :)

 

Men er det noen som monterer rele til slikt?

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Komodo skrev 1 minute ago:

Det blir vel hipp som happ, begge løsningene er vel greie. Den etterglødingen har jeg forresten koblet ut på min. 

 

Yepz, det gjorde jeg også nå. Men vil ha ting på stell slik at om eventuelt senere eier ønsker gløding, så skal det bare å koble på igjen. Tror jeg setter på et rele jeg har liggende, og bytter kabelen heller til vinteren. 

Link to post

Kan du ha koblet feltstrømmen over tenningen, tro?  Styrestrømmen til Balmar regulatoren skal ligge i mA-området og ikke skape det spenningsfallet.  Feltstrømmen derimot, kan bli noe A, og den blir større når dynamoen jobber hardt.  Kan rime med symptomene dine.  Feltstrømmen skal komme fra batteriet og inn på den røde kabelen, hvis du kjøpte regulatoren med kabel ("harness kit").  Sjekk koblinger og innstallasjonsanvisning :smiley:.

 

edit: beklager at jeg gikk utover ønsket ditt om å ikke få svar på hvor stort spenningsfallet skal være...  innser at du kanskje har koblet det slik tilsiktet, og at du nå bare ser at det ikke funket. 

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
StorStas skrev for 2 timer siden:

Kan du ha koblet feltstrømmen over tenningen, tro?  Styrestrømmen til Balmar regulatoren skal ligge i mA-området og ikke skape det spenningsfallet.  Feltstrømmen derimot, kan bli noe A, og den blir større når dynamoen jobber hardt.  Kan rime med symptomene dine.  Feltstrømmen skal komme fra batteriet og inn på den røde kabelen, hvis du kjøpte regulatoren med kabel ("harness kit").  Sjekk koblinger og innstallasjonsanvisning :smiley:.

 

edit: beklager at jeg gikk utover ønsket ditt om å ikke få svar på hvor stort spenningsfallet skal være...  innser at du kanskje har koblet det slik tilsiktet, og at du nå bare ser at det ikke funket. 

 

Neida, har koblet rett. Det er ignition input som er problemet, den brune på pinne 3. Pinne 2 den røde for selve arbeidsstrømmen, henter jeg fra batteri direkte. Prøvde å hente både fra forbruk og startbatteri. Problemet var den jæ... glødingen på motoren som alene trekker opp mot 120A. Når bulk lading i tillegg trekker mye strøm og kabel fra panelet, for å enable regulator er så tynn som et hårstrå, så skaper kabelen i seg selv et så stort spenningsfall at man kommer helt på grensene for hvor regulatoren skrur seg av og på. Mulig at strømmen fra ladelampe også spiller inn, men det gidder jeg ikke sjekke siden jeg har funnet en løsning på problemet.  Ikke sikker på hvor høy spenning regulator trenger for å enable, men det var helt tydelig at det var spenningsfallet som var årsaken. Målte spenningen 0,7 volt lavere på kabel fra panelet en batteri. Trodde først det var ladelampe som var årsaken, men den trakk ca 120ma, som egentlig er riktig ut i fra yanmarpusheren som sa at pæra var på 1,7w og da innenfor rammen på maks 500ma for regulator. Alle preflight check gikk uten feil. Kablingen tok jeg saaaaakte og gjennomtenkt. Ville ikke risikere å svi av noe :) leste og dobbeltsjekket flere ganger underveis. 

 

Men som sagt, strøm fra original kabel, gløding på og stor bulk charge - no go.  

Samme men med tykkere kabel fra panel eller annen kilde - go. 

 

Men nå skal jeg bruke båten så jeg setter på et rele i første omgang. Men den balmar AT-165 den er jo sinnsyk :) trodde ikke mine egne øyne men allerede på 1100-1200 rpm, 140A :) 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Btw, når jeg tok vekk glødingen så virket alt på originale kabler. Men nå skal jeg bruke båten. Har holdt på alt for lenge med å bygge opp helt nytt backbone for lading. Alt nytt. Har ikke jukset en millimeter :)  Her er det ikke svarte krympestrømper på plusskabler, men røde :) Neste prosjekt er ny forbruksbank på andre siden av båten, men nå kjenner jeg vil spy av alt som heter kabling, batteri og lading, så batteriene får vente litt. Men du verden jeg har lært mye av dette. 

 

Men er det noen av dere som bruker å skru dynamo av i gitte tilfeller så som hyppige start og stopp? Tenker det ikke er helt heldig for batteriene denne kimingen med stadige bulk lading når de egentlig er fulle. Fisker en del og da er det godt å ha det stille, men så må man plutselig forflytte seg..

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Kjellg skrev 1 time siden:

Neida, har koblet rett.

...

Ah, ok, det er alt det andre som skaper spenningsfallet og ikke regulatoren.  Da har du kontroll, det er bra :)

 

Kjellg skrev 51 minutes ago:

Men er det noen av dere som bruker å skru dynamo av i gitte tilfeller så som hyppige start og stopp? Tenker det ikke er helt heldig for batteriene denne kimingen med stadige bulk lading når de egentlig er fulle. Fisker en del og da er det godt å ha det stille, men så må man plutselig forflytte seg..

Du bruker ikke strøm til plotter/ekkolodd/varmer el.l. når du ligger rolig?  Hvis du gjør det, så er det vel nyttig å få fyllt på igjen jevnlig vil jeg si.  Samme med startbatteriet som du trekker litt ned hver gang du starter.

 

Vet ikke hvilke ladespenninger du har satt opp, men mine AGM batterier har nå vært igjennom ca. 750 motortimer på 6 sesonger (std. 14.2V regulator).  Og de er fremdeles tilsynelatende i god stand.

 

Ladelampa vil lyse om ikke dynamoen lader, men det kan du vel leve med.  Du har vel ingen lyd-alarm som kan bli stående og ule når ladingen uteblir? 

 

Link to post
StorStas skrev 22 minutes ago:

Ah, ok, det er alt det andre som skaper spenningsfallet og ikke regulatoren.  Da har du kontroll, det er bra :)

 

Du bruker ikke strøm til plotter/ekkolodd/varmer el.l. når du ligger rolig?  Hvis du gjør det, så er det vel nyttig å få fyllt på igjen jevnlig vil jeg si.  Samme med startbatteriet som du trekker litt ned hver gang du starter.

 

Vet ikke hvilke ladespenninger du har satt opp, men mine AGM batterier har nå vært igjennom ca. 750 motortimer på 6 sesonger (std. 14.2V regulator).  Og de er fremdeles tilsynelatende i god stand.

 

Ladelampa vil lyse om ikke dynamoen lader, men det kan du vel leve med.  Du har vel ingen lyd-alarm som kan bli stående og ule når ladingen uteblir? 

 

 

Full kontroll :)

 

Har lukkede bly syre i påvente av prisras på lithium. Regulator er satt til FSB, med ladespenning 14,4v. Jeg så at kompensasjon også fungerte utmerket. Var 4 grader og den kjørte ut 14,7 så det er vel ganske så riktig. Joda plotter har jeg på, men den trekker jo ikke så mye. Når jeg fisker så bruker jeg en Raymarine e7d ute. 3,4, 5A ? Men selvsagt loddet trekker jo også litt, i tillegg Raymarine NG og HS. så kanskje 15A. Det må jeg sjekke. Men batteri har jeg nok av. Setter inn 3x145A, og lar bare det gamle forbruksbatteriet på 115A stå som egen "bank". Gjør ikke noe om jeg rævkjører det litt :) Har tilgang på sønnak batterier til en billig penge. 

 

Ladelampe vil vel lyse, ja. Men det kan man alltids ordne seg noe dippedupper som tar seg av. Planlegger å lage meg et lite panel med litt overvåking i tillegg til Victron 702. Må bare tenke litt hva jeg skal gjøre. Balmar sier at Tx og RX ikke kan brukes til noe, men skal sjekke hva som kommer ut av tx, eller om det kommer noe i det hele tatt. Eneste jeg savner er et remote panel til regulatoren for overvåking av ladingen. 

Link to post
Lazyjack skrev 31 minutes ago:

Du nevner "ettergløding", hva er det?

 

Ettergløding, ja. Jeg har en yanmar 4lha, en motor som har vært i mange, mange år. Kanskje en av de beste og mest driftssikre motorer som har vært i båter. Allerede i 1998 kom reglene om CE merking hvor båten skulle være CE merket. Det kjenner du kanskje til?  Men i 2006 så kom også kravet om at motor skulle innlemmes i denne CE merkingen. Da skulle motor tilfredsstille krav til bla utslipp av gasser og partikler. Avgassene og slikt skulle ikke være over et visst nivå. Yanmar hadde en knaill god mekanisk motor som nok hadde utslipp som var en del over kravene som myndighetene kom med, men for å komme innenfor kravene så måtte yanmar gjøre noe lurt for å ikke bygge en helt ny motor. Det de gjorde var å sette inn 2 store glødeplugger i insugsmanifoldet. Disse glødepluggene varmer opp innsugingslufta og manifoldet slik at kravene til utslipp ble oppfylt. Denne glødingen skal redusere røyken fra motor ved kaldstart, akkurat nok til å tilfredsstille kravene den gang. Disse glødepluggene trekker mye strøm, veldig mye strøm. På min motor så trakk de ca 120A i 4 minutter ved kald motor. Tiden den gløder skal visstnok være redusert ved varm motor, men jeg har ikke hatt den lenge nok til å sjekke dette ut. Vet at mange kobler det ut, og forhandler har ikke lov til å fortelle hvordan til noen, da bryter de loven :)

 

Men nå er kravene til utslipp gått helt dundras så nå tilfredsstiller ikke denne motoren lenger kravene til utslipp. Egentlig veldig synd for det er en veldig god motor. Enkel å skru på er den også siden der ikke er en sånn "common rail". Vet at importør fortsatt har noen på lager, for kravene til disse utslippene gjelder det tidspunkt motor kommer inn i EU/Norge.

Link to post
Marwin skrev 20 minutes ago:

 

Hvordan koblet du ut den?

(ELLER, sette inn et termostatstyrt rele som kun kobler inn når motoren startes er kald?)

 

 

Motor sett bakfra. På venstre side, rett over startmotor står et stort rele/solenoid som du kjenner igjen på 2 stykk 16mm2 kabler. På denne kommer det også en kabel med 2 tynne ledere. Denne er det en hurtigkobling på. Åpne, skill og isoler. That's it :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...