Arvor 20 Fish Startet 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2017 Er dette en lekkasjetester, og hvordan fungerer den? Det er ikke noe å trykke på, men man kan vri den slik at glasskoppen står litt opp, og væsken i bunn kan renne mot kobling. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Den er ny send en mail og bilde til customerservice@primus.se de er hjelpsomme. Det ser da ut som at det er et senterrør som går ned i oljen, men hvordan lede gassen dit uten noe å trykke på ? Hva heter Lekkasjetester på Svensk? Ps. enten holder du på å klippe av gasslangen med slangeklemmen eller er stussen som går inn i slanger for tynn. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ingar Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Som du har funnet ut kan man vippe den på siden. Røret inni glasset blir dekt av væsken og en eventuell lekkasje vil avsløre seg i form av bobler. Alt av forbruk må selvsagt være avstengt under testen. Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 16.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Takk for tilbakemeldinger. Kanskje er slangeklemmen skrudd litt hardt til - skal kappe den, og unngå å teite for hardt til. En annen sak er at gassbeholderen (Blå av farge) med drenering, står knotete plassert under sittegruppen. Jeg tar av gassen mellom hver bruk, og det er en hel prosess med flytting av puter og folk - ta av alle klemmer rundt gasskasse og alt på igjen. Er det en god ide å ha en stengekran på utsiden av kasse for å ta av mellom bruk når en er på tur - og heller ta av på regulatoren når man legger båten fra seg? Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Får kjøpt elektrisk ventil for å stenge av gassen. Ellers burde det jo være mulig å flytte gassløsningen tilsvarende som på nyere Nb 840 - dvs i skap i skrogsiden ved inngangsdøren. Da er det veldig raskt å greit å slå av gassen og du får kort strekk med slange. Får kjøpt ferdige skap som passer til de små blå flaskene hvis du ikke har skap der fra før. Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 16.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Jeg har blitt tipset om denne løsningen med elektrisk magnetventil. Det er en løsning jeg vurderer. Leverandøren av denne mente at det ikke ville være en god løsning å ha bryteren inni gasskassa tilfelle lekkasje og evt. gnist - som kunne medføre eksplosjon, og at magnetventilen burde stå på utsiden av gasskassen. Det er da jeg tenker at en vanlig av/på kran på utsiden av kassa kan være et annet alternativ - da mesteparten av jobben er å ta av alle klemmen på kassen. Jeg har et skap der, men der kommer landstrømmen inn, og skapet er ikke gass tett. Dessuten er skapet for lite til kompositt flasken jeg har.(5kg) Får den ikke inni skapet. Kan sikkert kjøpe en mindre flaske på 2 kg. og montere et nytt skap bakenfor det som er der. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Det normale er å ha en stengeventil der som røret slutter og en slangestump videre til komfyren. Regner med at opplegget er sertifisert. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Arvor 20 Fish Svart 16.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Alt er ok, med lekkasjetester ved rør start, og stengekran ved kok. Har ikke hatt gass tidligere, og det kan godt være at jeg er vel overivrig etter å stenge ved flaska uten at det er nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 (redigert) Stenger bare gasen ved flaske hver gang den skal skiftes, båten er i bruk hele året. Gass er trygt hvis en følger forskriftene og inspiserer slanger og rør hver vår. og ikke bruker kraft på stengeventilen ved kok. Vil anbefale å montere en gassalarm nede på veggen ved dørken under blusset. Denne er bra http://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholding/brann-og-sikkerhet/merke/gassalarm/gassalarm-442001/?gclid=CjwKEAjwxurIBRDnt7P7rODiq0USJADwjt5DQHuMfWQPWPFOJzxx7CU39NxWus8_gv3SSojHc79I3BoCTWjw_wcB Redigert 16.Mai.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Arvor 20 Fish Svart 17.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 Takker for innspill. Gassvarsler nå innkjøpt og montert ved gasskassa. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2017 NB840 Bergen skrev for 3 timer siden: Takker for innspill. Gassvarsler nå innkjøpt og montert ved gasskassa. Greit nok det, men har ikke gasskassen drenering ut skutesiden? Gassalarm nede ved gulvet under kokebluss/ komfyr er det natulige sted en bør ha alarm. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Arvor 20 Fish Svart 18.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 (redigert) Joda, gasskasse har drenering. Men det går slange ut fra gasskasse - til lekkasjetester og rør. Der finnes det potensiale for lekkasje. Er helt enig, bør være en alarm ved kok også - kjøper en til og monterer der. Som tidligere fortalt er jeg nok vel overivrig etter å få slått av gassen, slik at det ikke står trykk på systemet. Dette beror nok mer på at jeg er uerfaren med gass ombord, og har litt ekstra frykt for evt. lekkasjer. Har bestemt meg for å investere i en magnetventil som monteres på regulator - for å få nødvendig ro i sjelen når jeg er ombord. Redigert 18.Mai.2017 av NB840 Bergen Bilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Roger jo skrev On 2017-05-15 at 19.49: Hva heter Lekkasjetester på Svensk? Läckagetestare Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Roger jo Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 (redigert) "NB804 Bergen Har bestemt meg for å investere i en magnetventil som monteres på regulator - for å få nødvendig ro i sjelen når jeg er ombord." Det er kloke ord, hvis alle ombord har ro i sjelen blir båtlivet TOPP. "Gunga Din" Takker da kom den fram, men uten manual, irriterende å søke og ikke finne. https://butik.skrotahusvagn.com/sv/varmekyla/gasol-tillbehor/primus-lackagetestare.html Men mysteriet er løst. Redigert 18.Mai.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Arvor 20 Fish Svart 18.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Takk for info Roger.Jo. Har enda ikke helt klart for meg hvordan jeg tester med denne lekkasjetesteren. Skal prøve meg litt frem... Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 NB840 Bergen skrev On 18.5.2017 at 9.49: Som tidligere fortalt er jeg nok vel overivrig etter å få slått av gassen, slik at det ikke står trykk på systemet. Dette beror nok mer på at jeg er uerfaren med gass ombord, og har litt ekstra frykt for evt. lekkasjer. Du er ikke overivrig i det hele tatt. Gassen skal stenges mellom bruk, ikke nødvendigvis på flasken, men med en hovedventil i nærheten av flasken. I ditt tilfelle kan den godt plasseres på utsiden av benken. Ventilen på flasken stenger du når du forlater båten, eller ved skifting av flaske. Les: https://lovdata.no/forskrift/1983-10-20-1580/§8 NB840 Bergen skrev On 18.5.2017 at 9.49: for å få nødvendig ro i sjelen når jeg er ombord. Jeg ville ikke fått nødvendig ro i sjelen før gass i båt var kastet ut til fordel for noe annet. Og ikke forbausende nok siden jeg jobber med det; Wallas. Ironisk tok jeg mitt første gass-kurs (sertifisering) i 1984, og ble stadig vekk tilkalt av Skipskontrollen for å kontrollere og godkjenne anlegg i fartøy inntil 500t. Tok på nytt sertifiseringen i 2009, og ble forbauset over at verden ikke er kommet lengre. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Roger jo Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 (redigert) Wallas Service skrev for 5 timer siden: Du er ikke overivrig i det hele tatt. Gassen skal stenges mellom bruk, ikke nødvendigvis på flasken, men med en hovedventil. Les: https://lovdata.no/forskrift/1983-10-20-1580/§8 Jeg ville ikke fått nødvendig ro i sjelen før gass i båt var kastet ut til fordel for noe annet. Og ikke forbausende nok siden jeg jobber med det; Wallas. Tok på nytt sertifiseringen i 2009, og ble forbauset over at verden ikke er kommet lengre. En skal ikke svartmale og skremme folk vekk fra GASS, Siden du er sertifisert, da burde du hvite at gass er trykt renslig og enkelt å bruke når en følger forskriftene og har et godkjent anlegg.. Gass har da hvert i bruk i den Norske husholdning siden ca. 1850. Har bare jobbet med gass siden 1960 så jeg har litt erfaring. Hadde Wallas i Marexen da kona hørte på en som svartmalte gass. Som jeg sa den gangen jeg har ferie så om kaffevannet tar noen minutter lenger å koke opp er det ok. Heldigvis så byttet vi båt og til primus-komfyr med hurtigbrennere. Det tok 15 år før kona ville bytte ut primus-komfyren med gasskomfyr, etter et båttreff på svenskekysten hvor kona i nabobåten ville ta bussen hjem, ble jeg nysgjerrig på grunnen. De hadde byttet flaske dagen før og var tom dagen etter og en nabobåt som malte fanden på veggen over at de kunne blåst hele ut-havna i luften. Fikk roet gemyttene og tilbød meg og sjekke anlegget det var potte tett , manglet gassalarm som ikke er påbudt , men kjekt å ha etter min mening. Tilbød meg å skifte slangene og montere gassalarm. og kjøpe ny gassventil da den var årsaken til at de tømte flaska til friluft. Plutselig var kona lei av å pumpe trykk på primus-komfyr og båt sjappa hadde tilbud på gasskomfyr. Så vi kom hjem med gasskomfyr. Redigert 22.Mai.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kjellg Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 (redigert) Er det normalt om det lukter litt gass ute i kassen? Har kasse ute og drenering i bunnen. Ser ikke skader på slangene og har heller ikke unormalt forbruk av gass. Skiftet flasken i fjor og så på den i dag og det så ikke ut for at det hadde minket noe. Hvor ofte skal slange og ventil (på flaske) skiftes pga alder? Redigert 22.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Gass lukter som råtne egg. Med kassa ute og flaske som det ikke minker på, høres ok ut. En gassalarm inne for å høyne sikkerheten så alle får ro i sjelen er å anbefale, men som det står i manualen la gassalarmen få smake på litt gass fra en lighter så alarmen går. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kjellg Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Skal kjøpe meg en alarm i morgen den dag. Fra før så har jeg kullos alarm siden jeg ligger med varmeren på vår og høst. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 NB840 Bergen skrev On 18.5.2017 at 11.24: Takk for info Roger.Jo. Har enda ikke helt klart for meg hvordan jeg tester med denne lekkasjetesteren. Skal prøve meg litt frem... Jeg prøvde å forklare i dette innlegget.. Ingar skrev On 15.5.2017 at 21.16: Som du har funnet ut kan man vippe den på siden. Røret inni glasset blir dekt av væsken og en eventuell lekkasje vil avsløre seg i form av bobler. Alt av forbruk må selvsagt være avstengt under testen. Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 23.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 (redigert) Ingar: Har forsøkt, men tror kanskje det er for lite væske på beholderen. Tror den skal dekke det lille messingrøret som kommer ut på toppen når man vipper den opp, men væsken dekker ikke røret. forslag til etterfylling av væske? Er det olje eller hur? Redigert 23.Mai.2017 av NB840 Bergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Oljen skal skiftes med jevne mellomrom. Fås kjøpt hos de fleste båtsjapper: Mener glasset er merket med 2 streker som er ment som minimum/maksimum fylling. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.