Jump to content

VP 5,7GSIPBYCCE - Svart guffe i kjølvæsken


Napoli

Recommended Posts

Jeg skulle bytte ut kjølevæsken idag - for å kjøre en runde systemrens. Da jeg åpnet frostpluggene kom det først ut en helt svart guffe - som la seg i kjølen - deretter kom den vanlige kjølevæsken ut. Denne guffen var på begge sidene av maskinen, og har ikke noe oljeaktig over seg - den kan vaskes vekk med vann, men når den blandes med vann blir det bare et slags sort pulver igjen. Noen som har  en formening om hva dette kan være? Oljen er helt fin, ingen tegn til vann der, så jeg antar at det ikke er toppakning/olje.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Det er det! Søkte litt på det på youtube, og akkurat sånn ser det ut. Aldri sett sånt før, er det når man har brukt dårlig kjølevæske at det oppstår?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Det kan forklare det ja. Dette er tredje sesong jeg har Nimbusen - og har ikke byttet kjølevæske før nå. Da blir det en del av den vanlige opplagsrutinen ja.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Volvo anbefalar skifte av den "grønne" kjøleveska kvart tredje år. Gul eller raud veske har fem-års intervall.

Du bør ta ein utvida systemrens no før du fyller på ny veske, helst ved hjelp av sirkulasion og varme, då får du betre renseeffekt av prosessen.

Ein slik kombinert sirkulasjonspumpe / motorvarmar for anleggsmaskiner er ideell, då får du over 50 grader på veska samtidig med at den sirkulerer. Kjører du dette gjennom ein filterduk bilr det bra!

Link to post

Det ekk'e noe pes. Kan være at guffen har lagret seg over lang tid. Og så har den løsnet i forbindelse med skifte av kjølevæske, høy temperatur eller noe slikt. Det som er viktig er å bruke korrekt frostvæske og ikke blande frostvæsker som ikke er kompatible. Gammeldagse jernmotorer er enkle i så måte. Man skal være mer på tå hev når det gjelder motorer med komponenter i aluminium som ligger i samme kjølevæsken som stål/støpejern/kopperforbindelser.

 

På Huldas jernmotor har jeg ikke sett spor av slikt. Men nå er det vel en 6 år siden jeg plukket med kjølevæsken, der frostvæsken er av typen grønn, kjøpt hos Volvo. Kan vel ikke anbefale alle å være så slapp som det jeg er.

Link to post

Grunnen til at jeg ville bytte, var at det var blå kjølevæske på. Så tanken var å kjøre en runde systemrens (den står i nå - ble varmkjørt igår) og deretter fylle på Volvo Penta grønn.

 

Jeg ser at det skal bli en grundig skylling etter systemrensen her ja.

 

Jeg mener at innsugsmanifolden min er aluminium - bør jeg da vurdere en annen frostvæske?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Jeg har også en sånn svart eller brun guffe i kjølevannet på Saowanee. En motorekspert foreslo å ha på dyktig med sitronsyre, kjøre med det noen dager, spyle godt gjennom med ferskvann og fylle på frostvæskeblanding. Jeg har kjøpt billig sitronsyre på nettet og er klar til å prøve.

 

Noen som har prøvd noe lignenede?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Akkurat den rusten der tar jeg med knusende ro så lenge temperaturen på motoren holder seg konstant. Det skal nokså mye rust til før at det gir utslag. Vi rotet en del med dette i ungdomstiden på gamle bilmotorer. Før/etter krigen var frostvæske dyrere enn smuglersprit. Og ikke på langt nær så bra. Mange tappet av kjølevannet i kuldeperioder. Rustproblemet var virkelig et rustproblem den gangen. Konsentrer dere heller om sjøvannskretsen. Det har heller ikke jeg gjort, har det på kjøreplanen til vinteren.

Link to post
NilsPils skrev for 9 timer siden:

En motorekspert foreslo å ha på dyktig med sitronsyre, kjøre med det noen dager, spyle godt gjennom med ferskvann og fylle på frostvæskeblanding. Jeg har kjøpt billig sitronsyre på nettet og er klar til å prøve. Noen som har prøvd noe lignenede?

Systemrens er blanding av sitronsyre og fosforsyre, og det virker bra, så bare sitronsyre fungerer sikkert det også :-)

Link to post
22 minutes ago, Hulda said:

Akkurat den rusten der tar jeg med knusende ro så lenge temperaturen på motoren holder seg konstant. Det skal nokså mye rust til før at det gir utslag. Vi rotet en del med dette i ungdomstiden på gamle bilmotorer. Før/etter krigen var frostvæske dyrere enn smuglersprit. Og ikke på langt nær så bra. Mange tappet av kjølevannet i kuldeperioder. Rustproblemet var virkelig et rustproblem den gangen. Konsentrer dere heller om sjøvannskretsen. Det har heller ikke jeg gjort, har det på kjøreplanen til vinteren.

 

Jeg blir heller ikke desperat på grunn av dette. Jeg har heller ingen problemer med temperaturen. Men jeg har nettop renset platekjøleren, og der var det et tykt lag med sånt brunt stoff på ferskvannssiden av platene. Det satt helt løst og var lett å vaske bort, men jeg tror det kanskje må redusere gjennomstrømningen og sikkert redusere varmeovergangen og kjøleeffekten. På sjøvannsiden var det gullende rent.

 

Når det passer sånn tar jeg en runde med sitronsyre og etterfølgende skylling og nøytalisering med soda. Ellers tar jeg gjerne også mot råd (Hulda?) om hva en bør gjøre med saltvannsiden, annet enn å skylle med ferskvann. det siste skjer jo ved hver vinterkonservering, men kanskje det bør gjøres oftere? Jeg har veldig lettvint opplegg for å kjøre gjennom ferskvann.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Ja, løsningen ble rett og slett systemrens, kjørt varm, stått i tre døgn. Så grundig gjennomskylling med ferskvann og til sist på med ny VP grønn kjølevæske. I og med at systemrensen jeg kjørte igjennom var stort sett ren da den kom ut, gadd jeg ikke å styre så mye mer med det - og motoren holder temperaturen greit.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
4 hours ago, Hulda said:

Har lite med gode råd. Jeg har aldri hatt problemer, heller ikke forsket rundt det. Men til vinteren skal kjølerene for kjølevann og motorolje inn på benken i kjelleren for gjennomgang. Det får være grenser for neglisjering av forebyggende vedlikehold. 

"Til neste år . . . ." . . . . .

Håper forsettet holder og at vi får vite hva du finner.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Ja. Spylte først bare med vann og åpne drenerings kraner. Fylte opp igjen og startet og lot den gå til den ble varm x 3. Lot den kjøles mellom da det ikke er bra med kaldt vann i varmt register. Kom fortsatt dritt ut etter 2, så det ble en ekstra. Så 50/50 med batterivann og rød glycol. Tror aldri min var skylt eller renset før jeg gjorde det.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...