Napoli Startet 15.Mai.2017 Del på Facebook Startet 15.Mai.2017 Jeg skulle bytte ut kjølevæsken idag - for å kjøre en runde systemrens. Da jeg åpnet frostpluggene kom det først ut en helt svart guffe - som la seg i kjølen - deretter kom den vanlige kjølevæsken ut. Denne guffen var på begge sidene av maskinen, og har ikke noe oljeaktig over seg - den kan vaskes vekk med vann, men når den blandes med vann blir det bare et slags sort pulver igjen. Noen som har en formening om hva dette kan være? Oljen er helt fin, ingen tegn til vann der, så jeg antar at det ikke er toppakning/olje. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Napoli Svart 16.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 Ingen? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Hulda Svart 16.Mai.2017 Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 Sannsynligvis Fe3O4, eller rust med redusert oksygentilgang. Helt normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 16.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 Det er det! Søkte litt på det på youtube, og akkurat sånn ser det ut. Aldri sett sånt før, er det når man har brukt dårlig kjølevæske at det oppstår? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Havlengt Svart 16.Mai.2017 Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 Det er vel heller når bytteintervallet for frostveska ikkje har vore fulgt, at dette oppstår..? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 16.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 Det kan forklare det ja. Dette er tredje sesong jeg har Nimbusen - og har ikke byttet kjølevæske før nå. Da blir det en del av den vanlige opplagsrutinen ja. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Havlengt Svart 16.Mai.2017 Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 Volvo anbefalar skifte av den "grønne" kjøleveska kvart tredje år. Gul eller raud veske har fem-års intervall. Du bør ta ein utvida systemrens no før du fyller på ny veske, helst ved hjelp av sirkulasion og varme, då får du betre renseeffekt av prosessen. Ein slik kombinert sirkulasjonspumpe / motorvarmar for anleggsmaskiner er ideell, då får du over 50 grader på veska samtidig med at den sirkulerer. Kjører du dette gjennom ein filterduk bilr det bra! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Mai.2017 Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 Det ekk'e noe pes. Kan være at guffen har lagret seg over lang tid. Og så har den løsnet i forbindelse med skifte av kjølevæske, høy temperatur eller noe slikt. Det som er viktig er å bruke korrekt frostvæske og ikke blande frostvæsker som ikke er kompatible. Gammeldagse jernmotorer er enkle i så måte. Man skal være mer på tå hev når det gjelder motorer med komponenter i aluminium som ligger i samme kjølevæsken som stål/støpejern/kopperforbindelser. På Huldas jernmotor har jeg ikke sett spor av slikt. Men nå er det vel en 6 år siden jeg plukket med kjølevæsken, der frostvæsken er av typen grønn, kjøpt hos Volvo. Kan vel ikke anbefale alle å være så slapp som det jeg er. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 16.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 Grunnen til at jeg ville bytte, var at det var blå kjølevæske på. Så tanken var å kjøre en runde systemrens (den står i nå - ble varmkjørt igår) og deretter fylle på Volvo Penta grønn. Jeg ser at det skal bli en grundig skylling etter systemrensen her ja. Jeg mener at innsugsmanifolden min er aluminium - bør jeg da vurdere en annen frostvæske? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Hulda Svart 16.Mai.2017 Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 Bare om manifolden er en del av kjølekretsen. Hos meg er den ikke det (GM). Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 16.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 Ok, da forholder jeg meg bare til det som står som anbefalt del fra VP - som er den grønne kjølevæsken. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
DieselDahl Svart 17.Mai.2017 Del på Facebook Svart 17.Mai.2017 Innsuget på denne er nok i stål. Dvs det består av en nedre og en øvre del der nedre del som også kjølevannet går igjennom er i stål. Tradisjonelt har de fleste av disse motorene gått med direktekjøling så da er det praktisk med noe holdbart. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 17.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2017 Ja, jeg tror du har rett @DieselDahl - den er nok i stål. Jeg var bare forblindet av alt det flotte nye man kan kjøpe på ebay - og der er det stort sett alu innsug. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Seasu Svart 17.Mai.2017 Del på Facebook Svart 17.Mai.2017 (redigert) På min yanmar kjørte jeg spyling +3 runder med ferskvann etter systemrens. Pga av slim og dritt som kom ut. Så ble det fylt med 50/50 med batterivann og rød glykol. (byttet fra blå). Redigert 17.Mai.2017 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 17.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2017 Når du sier tre runder med ferskvann - vil det si at du har kjørt den varm i x minutter, for deretter å bytte igjen? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
NilsPils Svart 17.Mai.2017 Del på Facebook Svart 17.Mai.2017 Jeg har også en sånn svart eller brun guffe i kjølevannet på Saowanee. En motorekspert foreslo å ha på dyktig med sitronsyre, kjøre med det noen dager, spyle godt gjennom med ferskvann og fylle på frostvæskeblanding. Jeg har kjøpt billig sitronsyre på nettet og er klar til å prøve. Noen som har prøvd noe lignenede? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Akkurat den rusten der tar jeg med knusende ro så lenge temperaturen på motoren holder seg konstant. Det skal nokså mye rust til før at det gir utslag. Vi rotet en del med dette i ungdomstiden på gamle bilmotorer. Før/etter krigen var frostvæske dyrere enn smuglersprit. Og ikke på langt nær så bra. Mange tappet av kjølevannet i kuldeperioder. Rustproblemet var virkelig et rustproblem den gangen. Konsentrer dere heller om sjøvannskretsen. Det har heller ikke jeg gjort, har det på kjøreplanen til vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Volvo anbefalar Oxalsyre til rens på glycolsida. Det er vel nokolunde same verkemiddel som sitronsyre. Dei anbefalar også nøytralisering med soda I etterkant. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 NilsPils skrev for 9 timer siden: En motorekspert foreslo å ha på dyktig med sitronsyre, kjøre med det noen dager, spyle godt gjennom med ferskvann og fylle på frostvæskeblanding. Jeg har kjøpt billig sitronsyre på nettet og er klar til å prøve. Noen som har prøvd noe lignenede? Systemrens er blanding av sitronsyre og fosforsyre, og det virker bra, så bare sitronsyre fungerer sikkert det også :-) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 22 minutes ago, Hulda said: Akkurat den rusten der tar jeg med knusende ro så lenge temperaturen på motoren holder seg konstant. Det skal nokså mye rust til før at det gir utslag. Vi rotet en del med dette i ungdomstiden på gamle bilmotorer. Før/etter krigen var frostvæske dyrere enn smuglersprit. Og ikke på langt nær så bra. Mange tappet av kjølevannet i kuldeperioder. Rustproblemet var virkelig et rustproblem den gangen. Konsentrer dere heller om sjøvannskretsen. Det har heller ikke jeg gjort, har det på kjøreplanen til vinteren. Jeg blir heller ikke desperat på grunn av dette. Jeg har heller ingen problemer med temperaturen. Men jeg har nettop renset platekjøleren, og der var det et tykt lag med sånt brunt stoff på ferskvannssiden av platene. Det satt helt løst og var lett å vaske bort, men jeg tror det kanskje må redusere gjennomstrømningen og sikkert redusere varmeovergangen og kjøleeffekten. På sjøvannsiden var det gullende rent. Når det passer sånn tar jeg en runde med sitronsyre og etterfølgende skylling og nøytalisering med soda. Ellers tar jeg gjerne også mot råd (Hulda?) om hva en bør gjøre med saltvannsiden, annet enn å skylle med ferskvann. det siste skjer jo ved hver vinterkonservering, men kanskje det bør gjøres oftere? Jeg har veldig lettvint opplegg for å kjøre gjennom ferskvann. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Napoli Svart 18.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Ja, løsningen ble rett og slett systemrens, kjørt varm, stått i tre døgn. Så grundig gjennomskylling med ferskvann og til sist på med ny VP grønn kjølevæske. I og med at systemrensen jeg kjørte igjennom var stort sett ren da den kom ut, gadd jeg ikke å styre så mye mer med det - og motoren holder temperaturen greit. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Hulda Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Har lite med gode råd. Jeg har aldri hatt problemer, heller ikke forsket rundt det. Men til vinteren skal kjølerene for kjølevann og motorolje inn på benken i kjelleren for gjennomgang. Det får være grenser for neglisjering av forebyggende vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 4 hours ago, Hulda said: Har lite med gode råd. Jeg har aldri hatt problemer, heller ikke forsket rundt det. Men til vinteren skal kjølerene for kjølevann og motorolje inn på benken i kjelleren for gjennomgang. Det får være grenser for neglisjering av forebyggende vedlikehold. "Til neste år . . . ." . . . . . Håper forsettet holder og at vi får vite hva du finner. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Seasu Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Ja. Spylte først bare med vann og åpne drenerings kraner. Fylte opp igjen og startet og lot den gå til den ble varm x 3. Lot den kjøles mellom da det ikke er bra med kaldt vann i varmt register. Kom fortsatt dritt ut etter 2, så det ble en ekstra. Så 50/50 med batterivann og rød glycol. Tror aldri min var skylt eller renset før jeg gjorde det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Skal rapportere. Ankerwich, Eber og Sleipner står også på programmet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.