pobre gringo Startet 15.Mai.2017 Del på Facebook Startet 15.Mai.2017 Hei, Har nå endelig fått kjøpt meg seilbåt, men står i beita for båtplass. Noen som kan foreslå en grei marina i Holmestrands eller Horten området? Tenker da på pris og tilgjengelighet. Prata med en i Holmestrand som mente det beste for båten var å la den ligge på vannet hele året og heller ta den opp for vårpuss og stoffing (han mente det var "sunnere" for båten) noen som har noen tanker rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 Her er en oversikt over havnene i Horten: http://www.hortenhavn.no/fritidsbaat/smaabaathavner/ De mest aktuelle er nok: - Fyllinga - Pluggen - Solviken - Steinbrygga - Åsgårdstrand - Horten Seilforening Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 16.Mai.2017 Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 pobre gringo skrev for 11 timer siden: Prata med en i Holmestrand som mente det beste for båten var å la den ligge på vannet hele året og heller ta den opp for vårpuss og stoffing (han mente det var "sunnere" for båten) noen som har noen tanker rundt dette? Svada... Det er praktisk å ha båten liggende på sjøen. En annen fordel er at det gjerne er enklere å få ha strøm/varme/avfukter ombord når den ligger på sjøen. Det er jo helt nødvendig også. På land er det ofte ikke denne muligheten, så alt av puter og tepper må hjem til boden. Bakdelen er vel nattesøvnen. Jeg sover mye bedre når jeg har båten på land om vinteren. Har opplevd at noen har "lånt" stikkontakten og glemt å sette min ledning inn igjen. Det var -14C, og bare flaks at jeg stakk innom og oppdaget det. Skal ikke ligge lenge slik før en skroggjennomføring frostsprenges. Har du mulighet til hyppig tilsyn er det greit med vinterhavn. Bruker du båten om vinteren også er det helt topp! Men noe billigere blir det ikke, hvis den likevel må opp en tur til våren. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Vindøyet Svart 16.Mai.2017 Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 Gratulerer med seilbåt! Holmestrand Småbåt er full og de har ventelister. Spesielt på litt større plasser. På Nordre Jarlsberg Brygge i Sande er det mye ledig, man kanskje litt dyrt og utenfor næromådet ditt. Så da er vel den nye havna i Horten muligheten din? Er det ikke litt risky å kjøpe båt uten båtplass? På lande eller vann om vinteren? Tja, der strides de lærde... Jeg har alltid tatt opp båten min, siden jeg allikevel må opp en gang i året for stoffing og vedlikehold. Så da handler det jo bare om hvor lenge den blir liggende på land. Velger du på land er det viktig å finne en opplagsplass med kort vintersesong. Kipt å ligge på land når varmen kommer på våren. :-( Hadde båten en vinter på Storsand, Hurum. Etter mye mas fikk jeg ut båten til pinse! Og da måtte jeg betale for å flytte andre båter forran meg. Aldri mer dit. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 16.Mai.2017 Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 Jeg hadde min båt på vannet i vinter, den dagen jeg konserverte var det -10 og det var vel nesten kaldeste dagen i år. Ikke var det is heller i år så jeg sover godt med båten på plassen sin. Dog er jeg heldig og ser båten fra stuevinduet. Kostnadsmessig så er det ikke store forskjellen, mener jeg betalte 3200,- for opptak, spyling, 1 uke på land og utsett. Så tror jeg vinteropplag hadde kostet rundt 5500,- men da er opptak og utsett inkludert. Da må man også ha krybbe, det er en engangsinvestering men koster penger det og. Sjekk også hva forsikringen din sier før du bestemmer deg for det ene eller andre... Kjedelig å ha båten uforsikret på vannet gjennom vinteren. Du vil ikke lenger sør i Vestfold? Om du allikevel må kjøre bil for å komme til båten, så er det raskere å kjøre 30-40min ekstra bil for å komme rett ut i skjærgården enn det er å ta den strekningen i 5-6 knop. Jeg ser på finn så ligger det båtplasser på Kjøpmannskjær for 6500,- for 350cm og 8000,- for 400cm ved privat leie og 10.000,- på Marina med låst port. Jeg har bare seilt en gang forbi Holmestrand og Horten og den delen av Oslofjorden var ikke så veldig spennende ;) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 16.Mai.2017 Del på Facebook Svart 16.Mai.2017 Dersom du vurerer så langt syd som Kjøpmannskjær i Vrengensundet, så er det et fint anlegg med låst bort, og nye brygger der man kan gå på hver side av båten. Hadde båten der ifjor og året før. Bra utgangspunkt for tur i skjærgården enten du velger øst eller vest for Nøtterøy/Tjøme. Kiwi vognen med varer som du triller rett ut til båten var veldig praktisk. Vi brukte ca. 1 time i bil fra Drammen dit. Iår har vi flyttet oss over Vrengensundet, men der vet jeg ikke om det er ledig. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
pobre gringo Svart 17.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2017 Vindøyet skrev On 16.5.2017 at 7.55: Gratulerer med seilbåt! Holmestrand Småbåt er full og de har ventelister. Spesielt på litt større plasser. På Nordre Jarlsberg Brygge i Sande er det mye ledig, man kanskje litt dyrt og utenfor næromådet ditt. Så da er vel den nye havna i Horten muligheten din? Er det ikke litt risky å kjøpe båt uten båtplass? Hei Vindøyet, hva kan jeg si. Det var nok litt risky å kjøpe båt uten båtplass, faktisk så var det vanskeligere å finne plass enn jeg trodde! Men har nå kommet over ett par mulige kandidater. NJB har ledige plasser selv om det er noe kostbart, er også en annen havn i sande som har ledig. Regner med jeg legger båten i sande første året, ettersom jeg bor i Drammen. Blir litt lettere hvis jeg skal ned i båten på kveldene å fikse noe. Er det virkelig så bortkastet tid å kjøre ned øvre del av Oslofjorden? Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Jeg bor også i Drammen og har båten på NJB. Noe dyrt men veldig bra. Tidligere hadde jeg båten på Mågerø, Tjøme. Har også hatt båtplass i Drammen. Det er alltid et kompromiss; Lang vei til båten eller til skjærgården. Fordelen med å ha den nærmere bosted er at jeg bruker båten mer gjennom uka. Fint med ettermiddagsseilaser, men allikevel ikke mer enn en drøy time unna hjertet i Oslofjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Hadde båt ved Bjerkøya for 30 år siden, en Nidelv 24 som marsjet ca. 6 knop. Mener å huske det var en drøy time til Mølen, for vi kom ikke under moloen. Så hvis hjertet av Oslofjorden er på Mølen så er jeg enig, ellers vil jeg mene det tar lengre til for eksempel til Vestfoldskjæregården med seilbåt fra NJB. Jeg har i dag båtplass i Tønsberg, kort vei til mange fasiliteter. Så du bør tenke på din bruk og så er det sikkert mulig å flytte hvis du endrer syn. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 dennrick skrev On 16.5.2017 at 15.48: Dersom du vurerer så langt syd som Kjøpmannskjær i Vrengensundet, Jeg tror den havnen ligger ute til salgs så blar man frem noen millioner burde man klare å rydde plss til seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Ja, jeg har også hørt at den er til salgs. Hadde forresten også båtplass på NJB et år, og det var praktisk mht å bo i Drammen. En fin havn det også. Det ble mye Kommersøya og Holmsbu. Men litt for ofte følte vi oss gravitere mot Vestfoldskjærgården. Da ble det oftest 90 min tur/retur i transportetappe med båten, og hverken mannskapet eller lommeboka trivdes med det når bilen var både raskere og rimeligere. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.