CptShaw Startet 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2017 Hei, Har en Evinrude 70hk 1994 mod m/El-Start som ikke vil starte. Er ny tank m/ny slange,ny blære, nye hurtigkoblinger på motor og tank., ny bensinpumpe, nye plugger, ny impeller..Utført komp test på alle tre sylindere ca 105PSI +- 2-3 på alle. Er gnist på alle plugger. Kan det være forgasser relatert?Eneste jeg ikke har sjekket/renset.. Problemet oppstå opprinnelig da motor ble kjørt på full gass over en liten periode ca 15-20 min..Motor kuttet og jeg ble liggende død i vannet. den startet så vidt det var etter ca 10min men ville ikke gå med hæyt turtall og døde igjen, Dagen etter startet de på første turn, gikk fint på tomgang og jeg kunne kjøre med fullt pådrag frem til havna, ca 10 min tur. Etter å ha tatt båten opp på land samme dag startet jeg den på nytt for ferskvannskjøring, den gikk i ca 3 min så døde den igjen. Deretter ble overnevnte artikler/deler byttet etter feilsøk. Er det noen der ute som kan ha en ide eller tips om hva problemet kan være? På forhånd takk for tips:) Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 (redigert) Ser at du har gnist og komp og da blir fokus på bensintilførselen. Gnist får du nok ikke om det er feil på stoppbryter eller gear-indikator, så ser bort fra det. Når den ikke starter, bør du skru ut pluggene for å se på disse om den får for mye eller lite bensin, eller drar vann inn i forbrenningskammeret. Årsaker til at den ikke starter kan være mangt, men jeg hadde i tillegg til ovennevnte fokusert på: Feil på choke. Bruk manuell choke. Feil tenntidspunkt. Sjekk tenning. Rengjør eller drener gassere. Kan være feil på reed ventiler. Redigert 16.Mai.2017 av Karl Norge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Jeg har en mindre Evinrude med med problemer med at sejle. Nogle gange ville den godt sejle andre gange ville den ikke sejle. Problemet var at der var skidt i karburatoren der satte sig fast i hoveddysen. Karburatoren blev renset og nu køre den perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Jepp, enig med softice på 17. mai. Rengjør karburatorene, spesielt om du stoppet første gang fordi det var bensinmangel. Da drar du med all skidt fra tanken og oppover. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 at den stopper etter x antall minutter , kan tyde på at det suges vakuum i bensintilførselen. Kan feks være tett tanklufting, eller at en slange inne på motoren ligger med litt kink. Da vil den kunne suges flat under fart, men se ok ut når motoren er stoppet. Og forresten - er det originaltank / slange eller biltema? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
CptShaw Svart 16.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Hei, Takk for gode innspill folksen:) Problemet er løst og motor går som den skal. Bensinpumpe var koblet feil på verkstedet.Lufting gikk til forgassere og fuel til lufting..Ikke rart det var dårlig med start på motoren.. Riktig God 17mai! Mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.