Jump to content

Hvordan bruke anker eller dregg på snekke


Ksu74

Recommended Posts

Om å ligge på svai og hvor man da legger ankeret ut fra:

Jeg seiler mye alene og ligger som oftest på svai som nattfortøyning. Det spiller ingen rolle om du legger ankeret fra hekk eller baug. Jeg legger det fra hekk, for jeg har begge ankere stuet der. Når du har lagt ankeret, hvis du vil bytte fra hekk til baug eller omvendt, så bare ta med ankerlina på dekk og før den rundt til der du vil ha den (utenom rigg og sånt i mitt tilfelle) og gjør fast.

Jeg ligger som regel med baugen i vinden, for å få le i cockpit, men er det veldig varmt hender det at jeg gjør omvendt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Seilersnobben skrev On 5/20/2017 at 17.04:

Om å ligge på svai og hvor man da legger ankeret ut fra:

Jeg seiler mye alene og ligger som oftest på svai som nattfortøyning. Det spiller ingen rolle om du legger ankeret fra hekk eller baug. Jeg legger det fra hekk, for jeg har begge ankere stuet der. Når du har lagt ankeret, hvis du vil bytte fra hekk til baug eller omvendt, så bare ta med ankerlina på dekk og før den rundt til der du vil ha den (utenom rigg og sånt i mitt tilfelle) og gjør fast.

Jeg ligger som regel med baugen i vinden, for å få le i cockpit, men er det veldig varmt hender det at jeg gjør omvendt.

Om jeg vil bytte fra hekk til baug, vil ikke det bli tungvint om jeg har fast montert anker vinsj?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om du har et tau med kjettingkrok kan du i grunnen gjøre som du vil. Du hekter tauet i kjettingen, slipper ut noe kjetting og fester tauet der du vil på båten for å få den vinkelen du ønsker å ha. 

 

Og har du anker bak med tau eller ankorlina kan du slippe ut ankeret og så feste tauet i baugen etterpå. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ksu74 skrev 2 minutes ago:

Angående det å legge seg til longside mot et svaberg eller fjell, er ikke det også risikabelt om man ligger over en natt? Tenker på flo og fjære, man kan jo enten bli hengende eller få slakke nok til å slå mot fjellet?

 

Om du ligger med lange spring så er det liten fare. Og dunker båten i fjell så våkner du og gjør noe med det. Men fendrer du godt nok for natta så går det fint. På seilbåter, som ofte er veldig buet i skroget ifht motorbåter, pleier vi ofte også å ha med en planke som en kan henge mellom fjellet og fenderne. Da kan man også få rettet av ujevnheter og risikerer ikke at en fjellnabb plutselig står inn i båten hvis den flytter seg litt.  Et par store kulefendere kan også være veldig praktisk å ha. 

 

Det mest risikable med longside er egentlig at vind og vær evt. snur og presser en inn i fjellet så en ikke kommer seg ut fra plassen. Eller at en tulling ploger forbi så båten din kaster seg mot fjellet. 

--

Og med flo og fjære så må en jo være sikker på at det også er dypt nok på fjære. Har vært med på at båten begynner å dunke i bunnen midt på natta :-) 

--

På rette plassene er longside både trygt og fint. Men sjekk værmeldinga om du ligger på en potensielt værutsatt longsideplass. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...