Jump to content

Lading fra flere enheter med forskjellig spenning


S/Y Gyda

Recommended Posts

Som de andre sier over, men sett fra en annen vinkel (og med flere ord):

 

Når en lader starter å lade, så stiger spenningen på systemet.  Det fører til at batteriene tar til seg lading.  Og jo høyere spenning, jo høyrere ladestrøm inn i batteriene.  Hvis batteriene er godt nedtappet så starter man med lavere spenning i utgangspunktet, enn ved fulladede batterier.  Og nedtappede batterier tar til seg mer strøm ved samme spenning, enn fulladede batterier. 

 

Når man lader så finner batteriene og ladesystemet en "balanse" hvor batteriene tar til seg det som ladesystemet kan levere eller spenningen stiger så høyt som til "ladespenningen".  "Ladespenningen" er i dette tilfellet bare en øvre grense for spenningen til den enkelte ladekilden.  Det er ikke alltid at spenningen er oppe på nivå med "ladespenningen", det skjer bare når ladekilden kan levere like mye eller mer strøm enn hva som kreves fra batterier og annet forbruk.

 

Når denne "balansen" mellom tilbud og etterspørsel legger seg på et høyere nivå (høyere spenning) enn hva én bestemt ladekilde har som øvre grense, så slutter den ladekilden å levere strøm.  Så spørs det hvor sultne batteriene er, annet forbruk og hvor mye strøm man har tilgjengelig.  Hvis den ladekilden med høyest ladespenning kan levere all strøm så får den lov til det, og blir til slutt den eneste ladekilden. 

 

I utgangspunktet så leverer altså alle ladekildene strøm, men etter hvert som spenningen stiger på systemet så slutter ladekildene å levere strøm én etter en.  Den som har lavest ladespenning slutter først å levere strøm, og deretter den med nest lavest ladespenning osv., til den med høyest ladespenning evt. står igjen som "vinner".

Link to post

Dersom jeg starter motoren, samtidig som landstrøsladeren står på, så får jeg alarm, ladelampe tennes og turtelleren mister signal.

Antar dette er ford laderen har et høyere sett punkt for øvre spenning, enn hva dynamoen har, og dynamo oppfatter derfor batteriet som fullt, og slutter da og lade.

Tok en stundt å finne ut av, bytte av et par dynamoen, en del feilsøking og studering av koblingsskjemaer.

Link to post
Kjellg skrev 36 minutes ago:

 

Neida, bare logikken min som slo inn :) Mente at det stod på landstrøm laderen min at den skulle vekk nor motor gikk. Men det kan jo være andre årsaker til det

Selv kobler jeg alltid fra landstrøm når jeg reiser fra brygga. Men ville kanskje vurdert annerledes om jeg hadde hatt betydelig lenger skjøteledning. :-) 

Link to post
Kjellg skrev 41 minutes ago:

 

Neida, bare logikken min som slo inn :) Mente at det stod på landstrøm laderen min at den skulle vekk nor motor gikk. Men det kan jo være andre årsaker til det

Spurte om dette for en stund tilbake da eg var redd for å glemme å nappe ut landstrøm før motor startes osv. Rekkefølgen...

 

Fikk til svar at dette hadde folk gjort i årevis på forskjellige måter og aldri knekt hverken lader eller dynamo. 

Link to post

Relevant for meg siden jeg akkurat har ferdigmontert et solcelleanlegg på 2-300W (annen tråd). Fint derfor å få dette belyst av ekspertisen. Har sett at anbefalingen er å ikke bry seg om dette.

 

Endrer jeg ikke vaner etter denne montasjen, så vil alltid båten på en dag under blå himmel lades(?) av landstrøm og solceller samtidig, eller av dynamo og solceller samtidig.

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Jeg er helt enig med de betraktningene som gjøres ovenfor, de er bare Ohms lov i praksis.

Men med såkalte "intelligente ladere" kan det fort komme andre parameter inn og forskyve balansen. En intelligent lader har ofte et program som den gjennomgår i begynnelsen av ladeprosessen og den kan også ha tidsfaktorer som gjør at laderne begynner å mate hverandre istedenfor å lade batteriene ....

Du kan neppe gjøre noe galt med å eksperimentere litt med det oppsettet som du selv har ombord.

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Jeg tenker på denne måten:

  • Startbatterier og truster/vinsj batterier lades i hovedsak bare av motorens dynamo
  • Forbruksbank bør ha en på/av bryter eller relè med manuell innstillings-mulighet fra motorens dynamo.

Dette sikrer at man f.eks. kan droppe lading fra motor på forbruk om man har andre kilder(generator/solceller/vind/vann)

Landstrøm bør også kun tilkobles forbruksbank. Slik er det i min verden i hvert fall. Da unngår man at flere intelligente lade-kilder prøver å overgå hverandre i intelligens.

Batteriene i seg selv er ganske "dumme" og tar imot hva man tilbyr dem.

 

Veldig mange har også forskjellige batteriteknologier på forbruk og start/truster/vinsj og et fysisk skille vil gjøre det enklere med innstillinger når man har flere ladekilder.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Er det virkelig så enkelt at det er bare å hive innpå en masse forskjellige lade kilder, flere dynamoer, solcelle etc uten problem? Vil ikke det kunne "stresse" batteriene og lage en masse snodige fenomener? Jeg påstår ingenting, jeg bare spør ut fra min uvitenhet. Ser noen dynamofabrikanter har elektronikk om du setter inn flere dynamoen på samme bank og har også lest at landstrømlader ikke skal være på når motor går. 

Link to post
Faxen skrev 49 minutes ago:

Det er vel ikke bra om dynamoen går uten belastning.:nonod:

 

Om du leser en gang til så snakker jeg om å koble bort forbruk, ikke start/vinsjer/truster batterier.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg har laget en enkel automatisk kobling slik at når vi ligger i uthavn uten landstrøm, blir solcellepanelet koblet slik at det kun lader forbruksbanken. Med landstrøm, lader landstrømladeren forbruksbanken, og solcellepanelet lader startbatteriet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Høres ut som en fornuftig fordeling Lars.

Jeg bortskjemt med 2 ladere og releer som kan overstyres manuelt.

Solcellene ble derfor bare koblet til forbruksbanken.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg har landstrømlader, dynamo og solcelle MPPT koplet inn på samme punkt som er inngang Argofet ladeskille. Dette ordner seg selv, den minst 'aggressive' regulatoren gir seg først. I praksis ser jeg at landstrømlader aldri 'slipper til' MPPT og at MPPT gir seg ganske raskt når jeg starter motor, men om den er i bulk-modus har den vel ikke spenningsbegrensing og henger dermed med en stund. Funderte litt på dette selv da jeg monterte, men fant ut at siden dynamo og landstrømlader var originalt montert på samme punkt så kunne ikke MPPT gjøre noen skade der heller. Tut og kjør. Har dog vurdert å lage en logikk som koplet bort landstrømlader på dagtid ved gode solforhold, men jeg bruker landstrøm så lite at det står langt ned på lista. 

Link to post
Lars H. skrev for 1 time siden:

Jeg har laget en enkel automatisk kobling slik at når vi ligger i uthavn uten landstrøm, blir solcellepanelet koblet slik at det kun lader forbruksbanken. Med landstrøm, lader landstrømladeren forbruksbanken, og solcellepanelet lader startbatteriet.

 

Det jeg glemte å si, var at under gange kobles solcellepanelet mot startbatteriet og dynamoen lader både start og forbruk via gode gode gammeldagse skilledioder. Da "overkjøres" MPPT regulatoren for solcellepanelene og gir null lading ut. Det klarer dynamoen utmerket med Sterling PDAR regulator som guffer på det den kan (14,8V) og det batteriene vil svelge unna i max en time før den går over på vedlikeholdslading. Jeg har åpne bly/syre batterier for forbruk (2 × 140Ah) og et lukkedt bly/syre batteri (62Ah) for start. Jeg har ankerwinsj koblet til startbatteri og baugpropell på forbruksbanken som er semitraction batterier med 1000CCA hver.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Fantino skrev for 1 time siden:

Jeg har landstrømlader, dynamo og solcelle MPPT koplet inn på samme punkt som er inngang Argofet ladeskille. Dette ordner seg selv.... <\>

 

Dynamo er somregel en konstantspenningskilde, evt. med sense utenom, direkte til batteribanken, så det virker fint.

 

Landstrømslader og MPPT er begge batteriladere med flere trinn, som trenger feedback fra tilkoblet batteri for å kjøre ladeforløpet sitt riktig.

De blir belastet og leverer strøm gjennom Argofet(el. annen type skillediode) som du har det, men klarer aldri å 'lese av' hvilken spenning batteriene har siden batteriskille er en 'enveisventil', de ser bare sin egen utspenning og ladeforløpet går evt. via tidsbegrensninger i programmet. 

Det vil nok gå ganske bra, men er ikke optimalt.

 

Jeg ville flyttet MPPT og landstrømslader til utgangen på Argofet der forbruksbanken henger, og brukt utg.2 fra eksisterende lader eller en liten separat 4-7A lader på start/vinsjebatteriet.

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...