Jump to content

Beste dag rundt Jæren og Lindesnes nærmeste fremtid

beauty of aqua

Recommended Posts

Skal levere gamlebåten min så fort som mulig til Drøbak... ser det er meldt endel vind de neste dagene rundt Lindesnes og Jæren. Har ingen erfaring med disse områdene. Noen som har synspunkter angående beste dag og reise på?

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

I morgen ser jo ikke så gale ut etter en kjapp kikk på Windy

Fra fredag ser det ut til å bli nordlige vinder som er en greit når du skal sydover.   Da er det ofte roligere og mer behagelig å gå lenger inne langs Jæren 

IMG_9889.PNG

IMG_9890.PNG

Edited by sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Gamlebåten var en P388 om jeg ikke husker feil.  

Vil også anbefale farledsvarselet på barentswatch.  

Er et eget varsel for strekningen Jæren - Farsund som etter min erfaring stemmer bra.  Men ikke se deg blind på bølgehøyden alene.  Retning, vindstyrke samt hvilken vei du skal i forhold til været betyr mer.  

Nå sist gikk vi ut ved Farsund i 12-13 msek sydlig vindretning og varslet ca 2,5 signifikant.  Var null problem da bølgene ikke var krappe pga at de gikk med strømmen samt at vi skulle nordover så fikk medsjø.  Motsatt vei hadde vært mer slitsomt.  

Nordvest gir ofte krappere sjø på strekningen, men så lenge man går sydover går det ofte greit uansett.  Jo mer nordlig den er, jo bedre er det ofte nærmere land langs Jæren.  

Mvh. SAP