Mille II Startet 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2017 Denne ble moderert av Moderator her inne. Vet ikke helt hvorfor, men prøver igjen :-) ------ Denne er det litt leit å få skilt fra hverandre. Har selvfølgelig løsnet begge muttere over og under men får ikke rikket klemflensen ut slik at jeg får byttet/puttet på en ny talgpakning. Noen som vet råd eller noe spesialverktøy for jobben? Vurdert legge noe imellom og presse ut men vet ikke om det er helt lurt :-) Sitér dette innlegget Link to post
fannefjord 2 Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 (redigert) skru ut pinnskruene og bruk en stor skiftenøkkel eller rørtang til å dreie på flensen hvis du ikke får den løs ved å skru den lenger inn , den står sikkert ikke helt innskrudd Redigert 16.Mai.2017 av fannefjord 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
owie Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Det ut som flensen er irret litt fast, prøv å kakk med en kloss på den, på min flens brukte jeg to fastnøkler på sidene å "jekket" flensen av, omså spray godt med wd40 el lignende så kommer den nok ? For og få ut de gamle talgringene så har jula et sett men noen kroker, ligner på sånn verktøy som tannlegen bruker for og grave ut tannsten med ? Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Er du sikker på at den bare er irret. For meg ser det ut som at den er forsøkt tettet....ser ut som det er en del igjen å stramme ikke sikkert at du trenger å bytte talgpakning enda. Har du hatt båten lenge? Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Roger jo Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Pakningstrekker Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mille II Svart 16.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Det var neste spørsmål Bergstad :-) Ny type for meg dette her denne pakkboks løsningen her. Mulig jeg har mer å gå på med tighting. Kan man i utgangspunkt skru klemflensen helt inn? Vurderer bare å dra av den ytre som sees på bilde å legge inn en ny runde, men trenger jeg det ikke er jo det det beste :-) Da blir det bare en liten shining først og skru igjen som den er. Hatt båten i 2,5 år. Ryddig kar jeg kjøpte den av, og det ligger 4 nye talgtamper i en pose klare. Grå ca 10mm bredde, ligner litt på grafitt med talg spør du meg....... Når det er sagt drypper det ikke mye nå heller, men liker at det skal være tett. Hører av gutta som kan det at det skal dryppe noe....hva vet jeg :-) Sitér dette innlegget Link to post
fannefjord 2 Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 denne type pakkboks blir aldri helt tett Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 En dråpe i Minuttet under gange er vist perfekt, så det ikke blir varmgang. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 (redigert) Skal ikke være tett. må komme et drypp i minuttet som noen skriver. Har samme som deg med teflonpakkning der drypper det litt. til opplysning tar du ut flensen mens båten står på vannet vil det komme en del vann inn i båt. jeg gjorde det men var forberedt på det.. dyttet inn pakning i en fei kom ca 20-30 liter med vann inn. Jeg ville ha prøvd og stramme til en runde på boltene og sjekket før du skifter. Hvis du er bekymret for kjøling på aksel i gjennomføringen kjøper du deg et IR temp måler på Biltema til ca kr 300.- fint måte å sjekke om det blir for varmt. Du skal kunne ta på hylsa uten at det er for varmt. Jeg tok et beger fra en 2 liter is som jeg skar til og plasserte under gjennomføringen. brukte bore bånd slik at begeret satt fast i bunn av båten, veldig enkelt og tørke ut med en svamp i ny og ne. I tillegg så er vannet der det skal være og ikke i kjølesvinet Redigert 16.Mai.2017 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
bellen Svart 16.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 Ser ikke ut som du trenger å bytte talgpakning på denne enda, bare skru glanden et lite hakk innover. Husk å stram like mye på hver side så du ikke strammer pakkboksen skeivt. Du trenger ikke å skrue ut hele pakkboksen for å skifte talgpakning, bare skru ut glanden og legg inn to ringer med talgpakning. Sitér dette innlegget Link to post
Mille II Svart 16.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2017 IR måler er i båten allerede. Brukt til mye annet om bord og en fin sak å ha :-) Da pusser og pynter jeg bare på begge gjennomføringene og skrur det sammen igjen. Etter å dømme er det vel plass til akkurat en tørn med ny talg inne i ringen som vist på bildet før den er kant i kant. Da har vi lært en ny ting, alltid forfriskende. Takk for nyttig info folkens :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.