Jump to content

Riktig turtall - marsjfart ??

Windy 7500

Recommended Posts

Har en Windy 22DC med en 89 mod OMC 5,7L bensinmotor på 260 hp. Lurer litt på hva som er "komfortabelt" turtallsnivå på denne over litt lengre strekk. Har noen en formening om dette?

Kan tenke meg at det vil ligge mellom 3200 - 3600 omdreininger, men du hører selv når motoren arbeider lettest. Det kommer jo også an på hvor mye last du har og skrogets fasong o.l.

Maxum 4100 scb, Chenette III

I håndboka for Volvos 5,7 l V8 med 260 Hk av årsmodell slutten av 80-tallet (AQ260) sies det:

Max speed 4.400 rpm

Max permitted operating cruising speed 300-500 rpm below max speed

Sjøl har jeg en VP V8 AQ200D med samme data for turtall som AQ260. Kjører den aldri over 3.800 på cruising, vanligvis legger jeg meg på 3.200-3.400. Har båt som er litt treg å på opp i plan, og drar ofte litt over 4.000 i det momanget. Antakelig er jeg litt "pinglete" når det gjelder cruisespeed, kunne sikkert ligget jevnt og trutt på 3.700-3.800 uten at det hadde gjort noe (men så er det bensinregninga selvfølgelig).

Antakelig er det sak samma vedr turtall for din OMC som for Volvoen med samme volum/ytelse.

Finn deg turtall optimalt mellom komfort og forbruk. På maks belastning bruker motoren din 80 l/time, på cruisebelastning kanskje 35 l/time (avh av båt osv naturligvis). Med W 22DC og 260 hk antar jeg at du kan ligge i fin flyt godt over 20 knop med 3.000 omdr. Og da kjører du økonomisk - både i fht forbruk og i fht slitasje.

Edited by evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.