Jump to content

Feste av landgang i fjell/berggrunn


Rydningen

Recommended Posts

dieselfan skrev for 7 timer siden:

Siden jeg ikke vet hvor i Norge du skal sette opp landgangen.... så tar jeg med noen faktorer fra sør/østlandet (som jeg kjenner til)

  • kombinasjonen is og vind skaper enorme krefter. Min mening er stikk motsatt av mons. Du må sette fast landgangen.
  • ville brukt en M20/M24 gjengestang og gysing/kjemisk ankring.
  • gjerne med foring i hullet du trer over stanga
  • ville også montert en hettemutter på toppen for å minimere snubblefare og satt denne fast med skruesikring (Loctite)  

 

Godt forslag fra dieselfan som vanlig :yesnod:

 

Tror jeg brukte en Fischer gysemasse sist jeg gjorde dette, men det er sikkert en haug med produkter ute og går. Her er et par

 

https://www.ahlsell.no/33/forbruksmateriell/festemidler/betongfestemateriell/kjemisk-anker/326430/

 

http://essve.no/pdf/966919.pdf

 

Tror de har slik gysemasse på Biltema også, men jeg ville kanskje ikke valgt den hvis det er en litt kritisk montasje :sweat:  Men nå er matpausa over, så nå skal jeg ut og blande litt polyester :thumbsup:

Link to post

Litt generelt om kjemiske ankere.

  • Det finnes mange kvaliteter, men generelt deler vi de i råvarer. Polyesterbasert, Vinylesterbasert og epoksybasert,
  • Poylyester holder man seg unna, det er generelt for dårlig kvalitet til det meste. I hvert fall slike montasje vi snakker om her
  • Vinylester. Er den typen det selges mest av, og de finnes i ulike kvaliteter. Se etter "Option 1" som også er godkjent under vann, i tak og i sprukket betong.
  • Epoksybasert. Dette er "overkill" og koster skjorta. Det setter krav til diamantboring etc.

Et kjemisk anker vil ikke "lime" seg mot overflaten, men danner en "plugg" som fyller ujevnhetene i borehullet og langs gjenge-stangen/armeringsjernet. Kjemisk kalles det bare fordi det herder fra en flytende masse. Det er derfor utrolig viktig å rengjøre borehullet med børste og aller helst en luft-pumpe(kan godt bruke en sykkelpumpe) til slutt for å få ut alle løse masser og støv. Da får man god tilgang til alle fordypningene i hullet og får best feste. Brukes ankeret under vann, må man trekke fra ca. 30% av sluttstyrken som er oppgitt i produktets European Tecnical Approval(ETA).

  • Les alltid ETA for kjemisk anker. Det er en lang blekke, men der finner man tabellene for borediametere/dybder vs. boltdiameter, uttrekk-styrke, herde-tid vs. temperatur. ETA er også en monteringsveiledning som gir god beskrivelse av fremgangsmåten ved bruk. Dette er ikke komplisert, men ved å lese ETA gjør man ingen feil. De aller fleste er på engelsk, men det behersker vel de fleste nå om dagen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
VannTro skrev On 18.5.2017 at 21.35:

Litt generelt om kjemiske ankere.

  • Det finnes mange kvaliteter, men generelt deler vi de i råvarer. Polyesterbasert, Vinylesterbasert og epoksybasert,
  • Poylyester holder man seg unna, det er generelt for dårlig kvalitet til det meste. I hvert fall slike montasje vi snakker om her
  • Vinylester. Er den typen det selges mest av, og de finnes i ulike kvaliteter. Se etter "Option 1" som også er godkjent under vann, i tak og i sprukket betong.
  • Epoksybasert. Dette er "overkill" og koster skjorta. Det setter krav til diamantboring etc.

Et kjemisk anker vil ikke "lime" seg mot overflaten, men danner en "plugg" som fyller ujevnhetene i borehullet og langs gjenge-stangen/armeringsjernet. Kjemisk kalles det bare fordi det herder fra en flytende masse. Det er derfor utrolig viktig å rengjøre borehullet med børste og aller helst en luft-pumpe(kan godt bruke en sykkelpumpe) til slutt for å få ut alle løse masser og støv. Da får man god tilgang til alle fordypningene i hullet og får best feste. Brukes ankeret under vann, må man trekke fra ca. 30% av sluttstyrken som er oppgitt i produktets European Tecnical Approval(ETA).

  • Les alltid ETA for kjemisk anker. Det er en lang blekke, men der finner man tabellene for borediametere/dybder vs. boltdiameter, uttrekk-styrke, herde-tid vs. temperatur. ETA er også en monteringsveiledning som gir god beskrivelse av fremgangsmåten ved bruk. Dette er ikke komplisert, men ved å lese ETA gjør man ingen feil. De aller fleste er på engelsk, men det behersker vel de fleste nå om dagen.

Endte opp med soudafix VE400, ettersom det var det enkleste å få tak i, og samtidig så var det vinylester-basert som du anbefalte. Tror dette skal være godt nok, det mente også han i butikken. Så har jeg fått leid meg en bergbormaskin, så får vi se hvordan dette går :)

Link to post

Dette blir helt supert ! Følg ETA så er det "tut og kjør" !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

"kulefangerbly" må vel være egnet her :) - og relativt lett å få tak i.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...