Jump to content

Kaffetrakter for gassbluss - Erfaringer?

Lazyjack

Recommended Posts

-jeg er nabo med Oliver på Jacu og Gunnar gikk jeg på skole med, så her drikkes det kortreist kaffe.? 

Det er jo helt andre kvaliteter på jacu enn evergood og Friele. Snakker jo om 150 kr for 250 gr. 

Min favoritt er Kenya Kamwange, langt unna typiske norsk brasiliansk kaffe. 

I tidlige tider kom kaffen til Norge med båtene som hadde gått til Brasil med klippfisk. Det er derfor vi har blitt vant med brasiliansk kaffe i Norge. 

Redigert av Eureka (see edit history)

God kaffe er mye lykke, og jeg har forsøkt meg på å finne litt mer eksotisk kaffe. 

Har forsøkt en del afrikansk, men det syns jeg blir litt søtt og rart. 

Liker nok litt skarpere og sterk kaffe. 

Er det noen her inne som er litt god på kaffe og kan anbefale en god "båtkaffe" man kan skaffe på Meny etc. ? 

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Eureka skrev for 9 timer siden:

Det er jo helt andre kvaliteter på jacu enn evergood og Friele. Snakker jo om 150 kr for 250 gr.

Vel vel, den kaffen har jeg ikke smakt og den er nok god, men med 10 store kopper til en slik pris 365 dager i året, blir litt drøyt for lommeboken til en pensjonist.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#
Kyst1 skrev 16 minutes ago:

God kaffe er mye lykke, og jeg har forsøkt meg på å finne litt mer eksotisk kaffe. 

Har forsøkt en del afrikansk, men det syns jeg blir litt søtt og rart. 

Liker nok litt skarpere og sterk kaffe. 

Er det noen her inne som er litt god på kaffe og kan anbefale en god "båtkaffe" man kan skaffe på Meny etc. ? 

Blir jo veldig smak og behag. Men som nevnt tidligere liker jeg Skånerost, om det er fra Zoega eller den svenske varianten spiller mindre rolle. Godt brent, mørk, sånn passe bitter og rund uten å være syrlig. Kan være litt vrien å dosere, men bedre for sterk enn svak. Som svak ramler den rett igjennom. Holder seg veldig lenge på termoskanne pga lite syre så den går ikke sur så fort. Men nytes best blodfersk ja :-)

Beste vinene jeg har fått har vært på ferie, tror ikke egentlig det var vinen som var god men heller situasjonen og omgivelsene. Sånn er det også med kaffen på båten. Og vinen for den del ... Og ølen. Og pizza. Og ... Ja nesten alt! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

• 2 uker senere...
Lars H. skrev On 5/18/2017 at 11.10:

Vel, nå er jeg 73 år, frisk og rask og har drukket kokekaffe daglig siden jeg var 12 år. Jeg har normalt kolesterol. Det er nok andre ting jeg burde bekymre meg over.

Du ja. Men mange av oss andre har nok godt av å tenke på dette.

Mener eg leste noe sånt om filter vs kokekaffi osv når det gjaldt mengde farlig olje:

Filterkaffi: 0,1

Nespresso kapsler: 1,0

Kokekaffi/preskanne: 18-19

Er vel en mulighet for at du har et noget annet kosthold enn oss født etter alle krigene, ikke midt i mellom :p

Alt handler jo om mengde. Skal man bo i båten 6 av 12 mnd er det jo kanskje vits å tenke på.

Edit: 0,2    1-2    22 var tallene. Og det var prosent innhold av disse såkalte farlige oljene.

Redigert av Joltus (see edit history)

Jeg litt vanskelig med å forstå talene for mengde "farlig olje" når det gjeldet kokekaffe og filterkaffe. Filterkaffen er jo mer finmalt, og da burde vel disse stoffene ha lettere for å komme ut i vannet? Kan det ha noe med temperaturen å gjøre? Kokekaffen utsettes jo for 100gr. et kort øyeblikk, men filterkaffen er noe lavere, 92 - 96gr.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 1 time siden:

Jeg litt vanskelig med å forstå talene for mengde "farlig olje" når det gjeldet kokekaffe og filterkaffe. Filterkaffen er jo mer finmalt, og da burde vel disse stoffene ha lettere for å komme ut i vannet? Kan det ha noe med temperaturen å gjøre? Kokekaffen utsettes jo for 100gr. et kort øyeblikk, men filterkaffen er noe lavere, 92 - 96gr.

Det stopper i filteret. 

Min trakter har forøvrig ikke 100 grader vannet. 

https://www.lhl.no/om-lhl/aktuelt/nyhetsarkiv-2014/2014/kaffe--godt-for-hjertehelsen/

Her kan man lese hvor mye godstoffer man sentrifugerte ut av kaffe: http://kaffe.no/kaffe-og-blodfetter/

http://www.nettavisen.no/nyheter/slik-blir-du-kvitt-det-usunne-kaffefettet/3662146.html

Nederst i artikkelen: http://www.tv2.no/a/3956141/

Står at kokekaffe inneholder 22% av disse fettsyrene. Og kafestol er et av de mest kolesterol økende fettstoffene. 

Trikkerlønning: tror heller ikke det er kritisk. Men det er tydelig trend på minkende tilfeller hjertekarsykdom etter kaffetrakterens ankomst og bruken av kokekaffe avtok. Det står også i ene artikkelen. 

Kaffe inntas jo i mindre mengder. 

Redigert av Joltus (see edit history)
Seiza skrev for 7 timer siden:

Tror det er ganske mange andre ting å bekymre seg for enn kaffen... 

Ja det er vel ingen som har sagt noe annet...... 

Når det er sagt, så minket antallet hjerte kar sykdommer dramatisk når traktere ble vanlig. Så hjemme ville eg ikke satset på kokekaffe... I båten syns eg det MÅ være kokekaffe.... 

Og på fjellet. Det er liksom sjarmen.

Joltus skrev 32 minutes ago:

Eg har lest på nettet at å ikke puste faktisk kan føre til besvimelse og død! 

Har du link? 

Du skal ikke tro på alt du leser på nettet vet du! 

Joltus skrev 31 minutes ago:

Så hjemme ville eg ikke satset på kokekaffe... I båten syns eg det MÅ være kokekaffe.... 

Det er vel konklusjonen? Kos deg på tur! Det gjør jeg og da velger jeg kokekaffe/mokka kaffe: Jeg mener kaffen smaker bedre med alle de farlige kaffeoljene som filteret fjerner.

Velger likevel håndbrygget filterkaffe hjemme!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...