Jump to content

Draco 2300 suncab, helt ny motor/drev/transom eller selge og kjøpe "ny" båt

Rs2000is

Recommended Posts

Hei.

Det stadig tilbakevendende spm vdr båt. Skal vi bytte ut hele motor/transam og drev med splitter nytt, beholde båten og ha det kjekt i 10-15 år uten nevneverdig problemer.

... Eller selge båten, kjøpe en båt i prisklassen 350'-450' ish og få en båt som er "ny" eller helt ny, men miste mulighet til å overnatte i båten, samt miste eget toalettrom.

Båt i dag er en Draco 2300 suncab 1987 med buet glass i front. Det er byttet kalesje for 4 år siden, det er lagt inn ny kvern i toalett, ny setpiktank på ca 40 liter, og el-pumpe på tømming.

Ny dobbel pentry 2014....

Nye batteri (115 ah og 64 ah)

Der må gjøres noe med skaien i båten, den er fra byggetiden.

Ellers er båten veldig heil og fin.

Lytter gjerne på tilbakemeldinger.

Morten

Redigert av Rs2000is (see edit history)

Draco 2300 SunCab 1987

får man ikkje 'ny' båt til 350-450 med overnattingsmulighet og dritar sei du? hmm.  Nei nytt er nytt og alltid mykje kjekkere. Om en kan slippe desse gamle halvrøtne tungrodde greierne så skulle man tro det alltid er å foretrekke. I mine auge er det ikkje nåke å tenke på engang. Økonomien i det blir sikkert mykje det samme om du faktisk har båten i 15 år så hvorfor ha gammelt med masse arbeid og evig forfall om en kan ha nytt til samme pris. Om det hadde vært bil ville du da valgt den gamle nyshinede eller en ny til samme pris? 

Joda klart man kan få noenlunde fin gammel båt men det kreves et meeget bra utgangspunkt og tusenvis av timer. Og hvem har vel det. Noen liker ha båten i garasjen mens andre vil på sjøen- hvem er du :wink:

Og ikkje minst- ting går ikkje alltid som planlagt eller som man tenkte den gang da og brått så må skuta selges lenge før du tenker nå. Igjen vil nytt vinne glatt.

Redigert av Knurrbart (see edit history)

Jeg er veldig glad for at tidligere eier satt inn ny motor i båten min! Pga stort prisfall fikk jeg råd til en båt med relativ ny motor :D

Økonomien i å sette inn ny motor i gammel båt går nok ikke opp - som @Knurrbart er inne på. Så det er andre ting som nostalgi, kjærlighet til båten DIN m.m som spiller inn. Det er vanskelig for meg å verdisette og dermed gi et fornuftig råd. Men det er interessant å høre hva du ender opp med å gjøre og hvorfor.

Velkommen på forumet!

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)

Ja her er der gode tilmeldinger å få. Jeg har fått tilbud på mercruiser helt nytt, V6 4.5 liter 250 HK bensin,  ny transom, nytt alfa one drev, ny kontroller, ferskvannskjølt. Gammel motor, transom/drev/kontroller/instrumenter  ut, støping nye motorfeste og arbeid til "nøkkelferdig" båt med tilpasset propell til ca rett under 240'.

Dette er forhandler, så her er det garanti og alt. 5 år regner jeg med. 

Så dette skal tygges på til høsten, da det evnt blir aktuelt.  

Men det er båtmesse til helgen på Sørlandet, så jeg må ta en tur :)

Fordelen med båten er at den er stor nok, og at den er "tung" i sjøen til å tåle mye sjø om der skulle komme litt større bølger. 

Ulempen er Sef litt arbeid med gammel båt, men det er det oxo med ny båt. ( vask/polering osv) :)

.... så jeg er litt på begge deler kjenner Æ 

Draco 2300 SunCab 1987

Er Dracoen  hel og fin så ville jeg kjøpt ny motor.

Du får ikke en tilsvarende romslig båt for 500000, koster mye mere. Sjekk Finn.

Suncaben har god uteplass, romslig cabin og noen lure skyvedører som åpner opp båten.

I dag leveres alt med 4 takts påhenger og de korroderer i stykker når de har fått noen år på nakken.

Har en 1986 Windy 23 FC hvor det er byttet  motor noen år tilbake.

I år ha vi rubbet og pusset litt mere en normalt, ny kalesje, ny skai og lakkert noe av treverket.  

Resultatet er en flott båt, ikke helt ny.

Nå skal vi på fjorden å pynte opp!

Ser der kommer med forslag til finn.no og andre båter, og det er veldig bra, men om jeg skulle evnt bytte/kjøpe  ny /nesten nytt, så vil jeg ikke over 450'.

Jeg ser at der er problemer med "eldre" påhengsmotorer også, så en båt i årsmodellen f.eks 2015/2016 får å få minst mulig problemer med korrosjon osv, så blir "valget" færre m.h.t  prisen.

Så jeg ser at motorbytte, gir "mest for penga" om man ser på plass/størrelse. Men jeg vet at de selvfølgelig ikke er en god investering på en eldre båt. Men som de fleste sier, så vil man få igjen ca kostnaden med motorbytte om vi skulle selge båten om 4-5 år.

Litt glad i klassikeren vår også.... :-)

Draco 2300 SunCab 1987

Jeg anbefaler bestandig alle å kjøpe nytt.

Siden det ikke kunne falle meg inn å høre på meg selv gikk jeg og satt en spiller ny motor i en båt fra 1976. Prisklassen det er snakk er omtrent det samme som du snakker om. Begrunnelsen vår er at vi får en veldig bra båt med stor plass, toalett, kokemuligheter og blah blah blah samt motor og drivverk som vi kan stole på. Når motor og resten av drivverket er nytt, da er følelsen god. Jeg tror ikke vi ville klart å få like mye båt for pengene dersom vi hadde kjøpt nytt.

Så min anbefaling er som alltid, kjøp nytt. :giggle:

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Rs2000is skrev for 7 timer siden:

Ser der kommer med forslag til finn.no og andre båter, og det er veldig bra, men om jeg skulle evnt bytte/kjøpe  ny /nesten nytt, så vil jeg ikke over 450'.

Jeg ser at der er problemer med "eldre" påhengsmotorer også, så en båt i årsmodellen f.eks 2015/2016 får å få minst mulig problemer med korrosjon osv, så blir "valget" færre m.h.t  prisen.

Så jeg ser at motorbytte, gir "mest for penga" om man ser på plass/størrelse. Men jeg vet at de selvfølgelig ikke er en god investering på en eldre båt. Men som de fleste sier, så vil man få igjen ca kostnaden med motorbytte om vi skulle selge båten om 4-5 år.

Litt glad i klassikeren vår også.... :-)

Det var i en annen tråd jeg skulle komme med den anbefalingen min, så hvorfor den dukket opp her er ikke godt å si ? 

I din sak så ville jeg ha beholdt båten, men forutsetning om at jeg er vaksinert mot trefotsyken de neste ti årene. 

Midtpinne skrev On 22.5.2017 at 17.47:

Jeg anbefaler bestandig alle å kjøpe nytt.

Siden det ikke kunne falle meg inn å høre på meg selv gikk jeg og satt en spiller ny motor i en båt fra

Jeg gjorde akkurat det samme selv men som jeg skrev så anbefaler heller ikke jeg å gjøre det.
Min historie er nok vesentlig billigere enn deres da jeg har en Sea Ray Monaco 19 fra 1986 med 4,3l Mercruser som hyttebåt på ett ferskvann.(har også båt i sjøen)
Sto der for ett par årsiden med utslitt motor med rådebank og hullete kalesje men isteden for å kjøpe noe nytt så valgte jeg å blåse liv i den gamle båten
Så nå har jeg kostet på den mere enn jeg får for den ved ett salg selv om jeg har byttet motor selv.
Greit nok men i tilegg så synger drevet på siste vers så da har man ikke annet valg enn å finne frem ett par tre  ti tusen lapper til.
Burde nok tatt de 20 000 jeg kunne fått for båten på rot + pengene jeg har lagt ned i ny motor og kalesje og lagt de ned i en nyere brukt båt selv om man nok hadde måtte skjøtet på med flere penger.
I det minste så ligger alt til rette for problemfrie år med ny motor og nytt drev og jeg slipper å kaste bort tid på finn på jakt etter ny båt
Det er jo verdt litt det også

Redigert av pipe (see edit history)
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...