Rs2000is Startet 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2017 (redigert) Hei. Det stadig tilbakevendende spm vdr båt. Skal vi bytte ut hele motor/transam og drev med splitter nytt, beholde båten og ha det kjekt i 10-15 år uten nevneverdig problemer. ... Eller selge båten, kjøpe en båt i prisklassen 350'-450' ish og få en båt som er "ny" eller helt ny, men miste mulighet til å overnatte i båten, samt miste eget toalettrom. Båt i dag er en Draco 2300 suncab 1987 med buet glass i front. Det er byttet kalesje for 4 år siden, det er lagt inn ny kvern i toalett, ny setpiktank på ca 40 liter, og el-pumpe på tømming. Ny dobbel pentry 2014.... Nye batteri (115 ah og 64 ah) Der må gjøres noe med skaien i båten, den er fra byggetiden. Ellers er båten veldig heil og fin. Lytter gjerne på tilbakemeldinger. Morten Redigert 18.Mai.2017 av Rs2000is (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 2300 SunCab 1987 Link to post
TimJ Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Min mening: kjøp motor og drev. Hvis båten er grei ellers, dere ikke har planer om å bytte den ut på mange år er det en no brainer... Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Jeg ville vurdert sterkt å selge den gamle båten på rot for du er ikke i nærheten av å få igjen den investeringen. Har du ett kostnad estimat på hva dette vil koste deg? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Ville passet bra med en 4,3 mercruiser 250 hk med alpha i denne. Koster 180-190 lapper. Er jo ikke rare invisteringen hvis du tenker 10-15 år fremover i tid. Men selger du etter 5 så det dårlig butikk Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
000 Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 (redigert) får man ikkje 'ny' båt til 350-450 med overnattingsmulighet og dritar sei du? hmm. Nei nytt er nytt og alltid mykje kjekkere. Om en kan slippe desse gamle halvrøtne tungrodde greierne så skulle man tro det alltid er å foretrekke. I mine auge er det ikkje nåke å tenke på engang. Økonomien i det blir sikkert mykje det samme om du faktisk har båten i 15 år så hvorfor ha gammelt med masse arbeid og evig forfall om en kan ha nytt til samme pris. Om det hadde vært bil ville du da valgt den gamle nyshinede eller en ny til samme pris? Joda klart man kan få noenlunde fin gammel båt men det kreves et meeget bra utgangspunkt og tusenvis av timer. Og hvem har vel det. Noen liker ha båten i garasjen mens andre vil på sjøen- hvem er du Og ikkje minst- ting går ikkje alltid som planlagt eller som man tenkte den gang da og brått så må skuta selges lenge før du tenker nå. Igjen vil nytt vinne glatt. Redigert 18.Mai.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 (redigert) Jeg er veldig glad for at tidligere eier satt inn ny motor i båten min! Pga stort prisfall fikk jeg råd til en båt med relativ ny motor :D Økonomien i å sette inn ny motor i gammel båt går nok ikke opp - som @Knurrbart er inne på. Så det er andre ting som nostalgi, kjærlighet til båten DIN m.m som spiller inn. Det er vanskelig for meg å verdisette og dermed gi et fornuftig råd. Men det er interessant å høre hva du ender opp med å gjøre og hvorfor. Velkommen på forumet! Redigert 19.Mai.2017 av SøndreSvaberg (see edit history) Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Rs2000is Svart 21.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Ja her er der gode tilmeldinger å få. Jeg har fått tilbud på mercruiser helt nytt, V6 4.5 liter 250 HK bensin, ny transom, nytt alfa one drev, ny kontroller, ferskvannskjølt. Gammel motor, transom/drev/kontroller/instrumenter ut, støping nye motorfeste og arbeid til "nøkkelferdig" båt med tilpasset propell til ca rett under 240'. Dette er forhandler, så her er det garanti og alt. 5 år regner jeg med. Så dette skal tygges på til høsten, da det evnt blir aktuelt. Men det er båtmesse til helgen på Sørlandet, så jeg må ta en tur :) Fordelen med båten er at den er stor nok, og at den er "tung" i sjøen til å tåle mye sjø om der skulle komme litt større bølger. Ulempen er Sef litt arbeid med gammel båt, men det er det oxo med ny båt. ( vask/polering osv) :) .... så jeg er litt på begge deler kjenner Æ Sitér dette innlegget Draco 2300 SunCab 1987 Link to post
Tobiasitårnet Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Er Dracoen hel og fin så ville jeg kjøpt ny motor. Du får ikke en tilsvarende romslig båt for 500000, koster mye mere. Sjekk Finn. Suncaben har god uteplass, romslig cabin og noen lure skyvedører som åpner opp båten. I dag leveres alt med 4 takts påhenger og de korroderer i stykker når de har fått noen år på nakken. Har en 1986 Windy 23 FC hvor det er byttet motor noen år tilbake. I år ha vi rubbet og pusset litt mere en normalt, ny kalesje, ny skai og lakkert noe av treverket. Resultatet er en flott båt, ikke helt ny. Nå skal vi på fjorden å pynte opp! Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 (redigert) Hva med en Schaefer Yachts 260 Skulle oppfylle alle dine krav . https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=95842441 Redigert 21.Mai.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsfarer Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Denne ble lagt ut i dag https://www.finn.no/96829116 Jeg har lik båt og samme besetning som deg, og for oss passer den veldig godt. Jeg vil si at prisen i utgangspunktet høres stiv ut, men med de oppgraderinger som er gjort så kan det kanskje forsvares. Sitér dette innlegget Link to post
Rs2000is Svart 22.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Ser der kommer med forslag til finn.no og andre båter, og det er veldig bra, men om jeg skulle evnt bytte/kjøpe ny /nesten nytt, så vil jeg ikke over 450'. Jeg ser at der er problemer med "eldre" påhengsmotorer også, så en båt i årsmodellen f.eks 2015/2016 får å få minst mulig problemer med korrosjon osv, så blir "valget" færre m.h.t prisen. Så jeg ser at motorbytte, gir "mest for penga" om man ser på plass/størrelse. Men jeg vet at de selvfølgelig ikke er en god investering på en eldre båt. Men som de fleste sier, så vil man få igjen ca kostnaden med motorbytte om vi skulle selge båten om 4-5 år. Litt glad i klassikeren vår også.... :-) Sitér dette innlegget Draco 2300 SunCab 1987 Link to post
Draco24styling Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Hva slags motor sitter det i båten fra før da? synes tilbudet du har fått virker høyt, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Rs2000is Svart 22.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 (redigert) Jeg har en Mercruiser 3,7 liter 165 HK rekkefirer ferskvannskjølt, Alpha one drev., men den har jeg ikke avklart om jeg skal selge selv. Redigert 22.Mai.2017 av Rs2000is (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 2300 SunCab 1987 Link to post
000 Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Tror du skal forhøre deg hos en Vovlo Penta forhandler også om du har noe sånt i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 (redigert) Jeg anbefaler bestandig alle å kjøpe nytt. Siden det ikke kunne falle meg inn å høre på meg selv gikk jeg og satt en spiller ny motor i en båt fra 1976. Prisklassen det er snakk er omtrent det samme som du snakker om. Begrunnelsen vår er at vi får en veldig bra båt med stor plass, toalett, kokemuligheter og blah blah blah samt motor og drivverk som vi kan stole på. Når motor og resten av drivverket er nytt, da er følelsen god. Jeg tror ikke vi ville klart å få like mye båt for pengene dersom vi hadde kjøpt nytt. Så min anbefaling er som alltid, kjøp nytt. Redigert 22.Mai.2017 av Midtpinne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsfarer Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Rs2000is skrev for 7 timer siden: Ser der kommer med forslag til finn.no og andre båter, og det er veldig bra, men om jeg skulle evnt bytte/kjøpe ny /nesten nytt, så vil jeg ikke over 450'. Jeg ser at der er problemer med "eldre" påhengsmotorer også, så en båt i årsmodellen f.eks 2015/2016 får å få minst mulig problemer med korrosjon osv, så blir "valget" færre m.h.t prisen. Så jeg ser at motorbytte, gir "mest for penga" om man ser på plass/størrelse. Men jeg vet at de selvfølgelig ikke er en god investering på en eldre båt. Men som de fleste sier, så vil man få igjen ca kostnaden med motorbytte om vi skulle selge båten om 4-5 år. Litt glad i klassikeren vår også.... :-) Det var i en annen tråd jeg skulle komme med den anbefalingen min, så hvorfor den dukket opp her er ikke godt å si ? I din sak så ville jeg ha beholdt båten, men forutsetning om at jeg er vaksinert mot trefotsyken de neste ti årene. Sitér dette innlegget Link to post
Rs2000is Svart 23.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 (redigert) Godt tips vdr Volvo penta. De har oxo v6 240 hk. Lurer på hvilken som vil passe best? Volvo eller merc... Lurer på om de har oftere service på belgen enn mercruiser. Redigert 23.Mai.2017 av Rs2000is (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 2300 SunCab 1987 Link to post
Draco24styling Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Siden du alerede har alpha drev på båten vil det være vesentlig lettere å montere mercruiser. Belgskift på alpha rundt 8 år Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
pipe Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 (redigert) Midtpinne skrev On 22.5.2017 at 17.47: Jeg anbefaler bestandig alle å kjøpe nytt. Siden det ikke kunne falle meg inn å høre på meg selv gikk jeg og satt en spiller ny motor i en båt fra Jeg gjorde akkurat det samme selv men som jeg skrev så anbefaler heller ikke jeg å gjøre det. Min historie er nok vesentlig billigere enn deres da jeg har en Sea Ray Monaco 19 fra 1986 med 4,3l Mercruser som hyttebåt på ett ferskvann.(har også båt i sjøen) Sto der for ett par årsiden med utslitt motor med rådebank og hullete kalesje men isteden for å kjøpe noe nytt så valgte jeg å blåse liv i den gamle båten Så nå har jeg kostet på den mere enn jeg får for den ved ett salg selv om jeg har byttet motor selv. Greit nok men i tilegg så synger drevet på siste vers så da har man ikke annet valg enn å finne frem ett par tre ti tusen lapper til. Burde nok tatt de 20 000 jeg kunne fått for båten på rot + pengene jeg har lagt ned i ny motor og kalesje og lagt de ned i en nyere brukt båt selv om man nok hadde måtte skjøtet på med flere penger. I det minste så ligger alt til rette for problemfrie år med ny motor og nytt drev og jeg slipper å kaste bort tid på finn på jakt etter ny båt Det er jo verdt litt det også Redigert 23.Mai.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rs2000is Svart 6.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Tar opp tråden igjen, da det ikke ble noe motorbytte 2017, men nå er prisene mer aktuelle, samt det tvinger seg snart til en avgjørelse... noen som har erfaring meg Volvo Penta V6 240 DPS bensin ( nyeste bensinmotor ) ? Litt usikker på belg bytte/hvor ofte, samt servicekostnadene.... Sitér dette innlegget Draco 2300 SunCab 1987 Link to post
pipe Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Rs2000is skrev 36 minutter siden: men nå er prisene mer aktuelle, Lyst til å dele hva herligheten er stipulert til ? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Belgbytte er det minste problemet / utgiften oppi det her så ka du tenker på det for. Sitér dette innlegget Link to post
Rs2000is Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Prisen ligger mellom 220’-235’ i følge forhandler. Da er det med ny kontrollboks, støpingen av fundamenter, diverse nye kabler til kontrollboks/gear, klargjort ferdig på sjøen. Sitér dette innlegget Draco 2300 SunCab 1987 Link to post
Rs2000is Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Vdr kostnader på service/ belg, greit å vite hva prisen er, noen som har ca ide? Sitér dette innlegget Draco 2300 SunCab 1987 Link to post
trulsant Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Ett regnestykke kan også være om en kjøper en nyere båt, hva har denne av verditap over 5 år, event 10. Skal ikke forundre meg om det tilsvarer denne nye motoren. Dvs om 10 år så er kostnaden den samme, samme om du kjøper nyere eller re-Power. Og så slipper du kapitalkost på dyrere båt i mellomtiden. TA Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.