scardeep Startet 18.Mai.2017 Del på Facebook Startet 18.Mai.2017 Ser at det fins svart lite info om disse båter, så jeg har tenkt å bidra med flere bilder... Om noen har bilder med kalesje så ville jeg vært takknemlig :) Denne her er mest sannsynlig levert som halvfabrikat. Produsert i 1987. Sitér dette innlegget Link to post
scardeep Svart 18.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Viksund 750 Bravo i Krokfjorden, Sør Varanger. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Fin båt? du har samme motor som meg? ( har en mørebas da) Sitér dette innlegget Link to post
Berjak Svart 28.Juni.2017 Del på Facebook Svart 28.Juni.2017 Viksund 750 bravo med vp31. Litt oppstilt pumpe nye propeller 26knop Max . Ca 25l/t i 19/22 mars fart. Svært anvendelig hyttebåt ? Sitér dette innlegget Link to post
scardeep Svart 26.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 Berjak skrev On 28.6.2017 at 0.18: Viksund 750 bravo med vp31. Litt oppstilt pumpe nye propeller 26knop Max . Ca 25l/t i 19/22 mars fart. Svært anvendelig hyttebåt ? Kan du si litt mer om pumpejustering og type propell du har? Jeg kommer ikke mer enn 20 knop. Ville ikke kalle det for marsjfart heller... :) Sitér dette innlegget Link to post
Berjak Svart 16.April.2018 Del på Facebook Svart 16.April.2018 Hei. Ja. Kontrolerte tenninga på dieselpumpa med et sett jeg kjøpte på biltema. Justerte mengde skruen inn til turtallet økte. Fant ut at det ble perfekt like før sort røyk la seg på drevet. Gikk da opp til d5, men la meg sjekke det opp. Båten gjør 26knop på GPS . Men merker at jo fortere båten går, jo bedre blir den. Veldig stabil og godt skråg Sitér dette innlegget Link to post
bmwpat Svart 17.April.2018 Del på Facebook Svart 17.April.2018 Jeg har en Viksund 750 Bravo som jeg fikk med kalesje til når jeg kjøpte båten. Tenkte å montere denne, men det viser seg at jeg mangler den bakerste kalesjebøylen. Har prøvd å få laget denne, men ingen som kan hjelpe uten at jeg har en annen bøyle og kopiere. Noen som har mulighet til å ta noen mål på den bakerste bøylen slik at jeg kan få bøyd til en ny til båten min ? Atle Sitér dette innlegget Link to post
scardeep Svart 26.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2018 Atle, sjekk hos Hansen Protection i Norge, jeg mener dem hadde tegninger etter en 750 Bravo de har tatt en gang i tiden. Om jeg ikke blander så fikk jeg muntlig tilbud fra de på kalesje med rammeverk for 19900kr pluss frakt. S. Sitér dette innlegget Link to post
scardeep Svart 7.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 Berjak skrev On 16.04.2018 at 23.22: Hei. Ja. Kontrolerte tenninga på dieselpumpa med et sett jeg kjøpte på biltema. Justerte mengde skruen inn til turtallet økte. Fant ut at det ble perfekt like før sort røyk la seg på drevet. Gikk da opp til d5, men la meg sjekke det opp. Båten gjør 26knop på GPS . Men merker at jo fortere båten går, jo bedre blir den. Veldig stabil og godt skråg Hvordan kontrolleres tenning på en diesel motor??? Skjønte at du gir mer drivstoff til motor så blir det mer turtall. Det er egentlig bare det du har gjort. Når du sier at den gikk opp til 5, mener du 5000 rpm? Sitér dette innlegget Link to post
Berjak Svart 10.August.2018 Del på Facebook Svart 10.August.2018 (redigert) For det første så må man være sikker på at motor er i god form. Lettstartet god kompresjon ikke oljeforbruk samt at turbo er i god forfatning .oljetrykk må være bra. Neste er å sjekke at saltvannsljørling fungerer. Impeller,Varme veksler ikke tilstoppet , olje kjøler er åpen og ikke tilstoppet , laddeluftkjøler Ok. Og selvfølgelig luft tilgang/ rent luftfilter..Så ang tenningsjistering av dieselpumpe. Det er justeringen av pumpen når den skal begynne å sprute inn diesel. Dette blir gjort med pumpen. Da forutser jeg at åpningstrykket på dysene er korrekt. Vist så er det å montere et måle ur i bak kant på pumpen , for så å se hvor mye løft den har v øvre dødpgt... ved å følge med turbotrykk og temperatur så kan mengde oppjusteres. Ved for mye oppjustering øker turbotrykk og belastning på motor. Svart røyk. Motorskade kan oppstå ved uforsiktighet / tenningsbank høyt turbotrykk / høy vanntemperatur . Fikk med dette økt moment i motoren. Satte da på tyngre propeller. Ikke i vekt , men propeller som skyver mere vann.... turtallet med disse propellene tar jeg Max til 3900/4000rpm , men ligger på krusing speed 3450rpm å har da 19-21 knop avhengig av strøm og vind... håper dette ga svar på spørsmålet . Mvh B Redigert 10.August.2018 av Berjak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.