Jump to content

Bilder av Viksund 750 Bravo med kalesje?


scardeep

Recommended Posts

  • 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...
Berjak skrev On 28.6.2017 at 0.18:

Viksund 750 bravo med vp31.  Litt oppstilt pumpe nye propeller 26knop Max . Ca 25l/t i 19/22 mars fart. Svært anvendelig hyttebåt ?

 Kan du si litt mer om pumpejustering og type propell du har? Jeg kommer ikke mer enn 20 knop. Ville ikke kalle det for marsjfart heller... :)

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei. Ja. Kontrolerte tenninga på dieselpumpa med et sett jeg kjøpte på biltema. Justerte mengde skruen inn til turtallet økte. Fant ut at det ble perfekt like før sort røyk la seg på drevet. Gikk da opp til d5, men la meg sjekke det opp. Båten gjør 26knop på GPS . Men merker at jo fortere båten går, jo bedre blir den. Veldig stabil og godt skråg

Link to post

Jeg har en Viksund 750 Bravo som jeg fikk med kalesje til når jeg kjøpte båten. Tenkte å montere denne, men det viser seg at jeg mangler den bakerste kalesjebøylen.  Har prøvd å få laget denne, men ingen som kan hjelpe uten at jeg har en annen bøyle og kopiere.

 

Noen som har mulighet til å ta noen mål på den bakerste bøylen slik at jeg kan få bøyd til en ny til båten min ?

 

 

Atle

 

 

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Berjak skrev On ‎16‎.‎04‎.‎2018 at 23.22:

Hei. Ja. Kontrolerte tenninga på dieselpumpa med et sett jeg kjøpte på biltema. Justerte mengde skruen inn til turtallet økte. Fant ut at det ble perfekt like før sort røyk la seg på drevet. Gikk da opp til d5, men la meg sjekke det opp. Båten gjør 26knop på GPS . Men merker at jo fortere båten går, jo bedre blir den. Veldig stabil og godt skråg

Hvordan kontrolleres tenning på en diesel motor???

Skjønte at du gir mer drivstoff til motor så blir det mer turtall. Det er egentlig bare det du har gjort. Når du sier at den gikk opp til 5, mener du 5000 rpm?

Link to post
  • 3 måneder senere...

For det første så må man være sikker på at motor er i god form. Lettstartet god kompresjon ikke oljeforbruk samt at turbo er i god forfatning .oljetrykk må være bra. Neste er å sjekke at saltvannsljørling fungerer. Impeller,Varme veksler ikke tilstoppet , olje kjøler er åpen og ikke tilstoppet , laddeluftkjøler Ok. Og selvfølgelig luft tilgang/ rent luftfilter..Så ang tenningsjistering av dieselpumpe. Det er justeringen av pumpen når den skal begynne å sprute inn diesel. Dette blir gjort med pumpen. Da forutser jeg at åpningstrykket på dysene er korrekt. Vist så er det å montere et måle ur i bak kant på pumpen , for så å se hvor mye løft den har v øvre dødpgt... ved å følge med turbotrykk og temperatur så kan mengde oppjusteres. Ved for mye oppjustering øker turbotrykk og belastning på motor. Svart røyk. Motorskade kan oppstå ved uforsiktighet / tenningsbank høyt turbotrykk / høy vanntemperatur . 

Fikk med dette økt moment i motoren. Satte da på tyngre propeller. Ikke i vekt , men propeller som skyver mere vann.... turtallet med disse propellene tar jeg Max til 3900/4000rpm , men ligger på krusing speed 3450rpm å har da 19-21 knop avhengig av strøm og vind...  håper dette ga svar på spørsmålet . Mvh B

Redigert av Berjak (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...