Jump to content

Bytte ut gammel VHF?


Dr.blind

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har en gammel VHF i båten min, sikkert siden båten var ny.

 

Tenkte å spandere på meg kurs, lisens og kanskje ny radio, er litt ranglete å dårlig lyd i den som er ombord nå.

Da lurer jeg på hvilken type som anbefales? Må jeg montere ny antenne eller kan den gamle som evt er i masten fortsatt fungere like bra? 

Ser noen typer har AIS vil dette være nyttig? Hvor mye bør jeg legge i en VHF?

Link to post

Jeg tror Telenor kystradio har et tilbud hvor du kan ta kurs og prøve på nett og hvor du får kjøpt radio alt i en pakke, AiS er vel mest for og se andre båter med navn og hvis man har mottaker og sender kan også andre se det navnet du registrerer på din båt så det er vel mest for gøy men og koble vhf mot en GPS antenne er jo greit da det må til hvis distress knappen skal fungere . Lykke til det var plankekjøring og ta kurset.

Nå kommer sommeren?

Link to post
Bårdp skrev 25 minutes ago:

Vel det finnes utstyr en kobler inn mellom VHF og antennekabel som måler effekten og ikke minst reflektert effekt. Men skal du ha skikkelig effekt og SWR meter koster nå det mange ganger mer en hva VHFen koster.

 

Det var å ta godt i. Mitt SWR-meter kostet ikke mange hundrelappene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
4 hours ago, Bårdp said:

Som regel varer en VHF 5 ganger lengre en antennen og antennekabelen disse trekker fukt og går gaiken etter noen år.

 

Å, nå. Min Standard Horizon GX2100 gikk fløyten etter to sesonger. Raymarine et-eller-annet i en annen båt tok kvelden etter tre. I begge tilfeller: døv mottaker. Et problem som MÅ oppstå når produsenten benytter rimeligste type keramiske filtre  i IF-trinnet. Dette er en gjenganger på alt for mange radioer - filtre med betydelig hygroskopisk effekt, hvor filteregenskapene på grunn av tiltrukket fuktighet endrer seg dramatisk. 

 

Det at antenne og coax trekker fukt, er nytt for meg. Fukt/vann i kabelen er et kjent fenomen, men dette skyldes vanninntrengning på grunn av brudd eller dårlig forsegling, ikke at enkeltelementer trekker fukt. Coax'en her på bruket er i sitt tolvte år, godt eksponert for regn og havsalt. Fortsatt ingen tegn på at den har trukket noe som helst. 

Redigert av torkelmj (see edit history)

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
12 hours ago, Vrod said:

Jeg tror Telenor kystradio har et tilbud hvor du kan ta kurs og prøve på nett og hvor du får kjøpt radio alt i en pakke, AiS er vel mest for og se andre båter med navn og hvis man har mottaker og sender kan også andre se det navnet du registrerer på din båt så det er vel mest for gøy men og koble vhf mot en GPS antenne er jo greit da det må til hvis distress knappen skal fungere . Lykke til det var plankekjøring og ta kurset.

 

Jepp, kurset er ikke spesielt vanskelig, men jeg lurer på om man består om man beskriver AIS som en underholdningsgreie ... fungerer som supplement til radar i tåke og mørke.

Link to post
torkelmj skrev for 8 timer siden:

Det at antenne og coax trekker fukt, er nytt for meg. Fukt/vann i kabelen er et kjent fenomen, men dette skyldes vanninntrengning på grunn av brudd eller dårlig forsegling, ikke at enkeltelementer trekker fukt. Coax'en her på bruket er i sitt tolvte år, godt eksponert for regn og havsalt. Fortsatt ingen tegn på at den har trukket noe som helst. 

 

Vel, at spesielt kontakten til antennen blir dårlig, er ikke nytt for meg. Her et bilde fra egen antennetilkobling. Det så ikke særlig bra ut da jeg skar bort krympestrømpen og skulle skru løs antennen.

 

vhf_ant_bad1.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Beklager, ikke meningen å kuppe tråden din, men dukket opp ett spørsmål. 

 

Jeg har en Standard Horizon GX1100 i båten, jeg syns det kan være svært vanskelig å høre hva andre sier. 

 

Kan det ha noe med antennen å gjøre ? Eller er høyttaleren "sprengt" ?  

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Link to post

Hva mener du med "vanskelig å høre"? Er lyden svak, kommer og går, skurret, grøtet eller høres det ut som en ekstra during, snatring motoraktig lyd eller hva?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Dette er nok ikke et antenneproblem, da ville du ha vanskelig for i det hele tatt å få inn svake signaler. For meg, som gammel vedlikeholdsingeniør lyd NRK, høres dette ut som en lydforsterker som ikke er helt frisk. Har det forresten alltid vært slik? Noen VHF'er har jo dårligere lyd enn andre. Min Sailor fra 1988 har krystallklar lyd, og har hatt det siden den var ny.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Sitat

Å, nå. Min Standard Horizon GX2100 gikk fløyten etter to sesonger. Raymarine et-eller-annet i en annen båt tok kvelden etter tre. I begge tilfeller: døv mottaker. Et problem som MÅ oppstå når produsenten benytter rimeligste type keramiske filtre  i IF-trinnet. Dette er en gjenganger på alt for mange radioer - filtre med betydelig hygroskopisk effekt, hvor filteregenskapene på grunn av tiltrukket fuktighet endrer seg dramatisk. 

Har nå en 30 år gammel Sailor som nokk sliter på antenne og kabel nr 6 eller 7. VHF en er fremdeles like bra og antagelig mye bedre en mye av det som selges i dag.

Link to post
quantumduck skrev for 18 timer siden:

 

Jepp, kurset er ikke spesielt vanskelig, men jeg lurer på om man består om man beskriver AIS som en underholdningsgreie ... fungerer som supplement til radar i tåke og mørke.

Jeg fikk ikke noen spørsmål som handlet om AiS når jeg tok prøven i våres og du kan gjerne forklare meg hva / hvordan det øker / reduserer sikkerheten og vite navnet på andre båter i tåke og mørket?

Nå kommer sommeren?

Link to post
1 hour ago, Vrod said:

du kan gjerne forklare meg hva / hvordan det øker / reduserer sikkerheten og vite navnet på andre båter i tåke og mørket?

 

Spørsmålet var ikke rettet til meg, men "here goes":

 

AIS forteller deg at det er en båt der overhodet, videre får du vite fart, kurs og bestemmelsessted.  Alt dette øker sikkerheten, spesielt i tåke og mørke.

Navnet på båten er egentlig den minst interessante opplysningen man får fra AIS, men dette kan også være nyttig dersom man ønsker å kalle opp båten på VHF for å unngå eventuelle misforståelser som kan føre til farlige situasjoner.

Link to post
Vestkystseiler skrev for 6 timer siden:

 

Spørsmålet var ikke rettet til meg, men "here goes":

 

AIS forteller deg at det er en båt der overhodet, videre får du vite fart, kurs og bestemmelsessted.  Alt dette øker sikkerheten, spesielt i tåke og mørke.

Navnet på båten er egentlig den minst interessante opplysningen man får fra AIS, men dette kan også være nyttig dersom man ønsker å kalle opp båten på VHF for å unngå eventuelle misforståelser som kan føre til farlige situasjoner.

 

Vestkystseier. Spørsmålet til Vrod er berettiget, og ja du har en del rett i ditt svar, men. Det er ikke alle som har AIS, og flesteparten av de i dag har mottager ikke sender - ser bort fra yrkestrafikken nå - noen bruker Marinetrafic som AIS. 

AIS er og blir ett hjelpemiddel, og må brukes der etter. Tipper at du i en dag med dårlig sikt, ala tåke som du skriver vil se maks 20% av de som er utpå. Mange tar det som en sikkerhet og bruker båten på samme måte som om det var klarvær - for har jo AIS ombord. 

AIS må og skal brukes med forsiktighet.

 

Det er forresten ingen spørsmål om AIS i VHF pensumet. 

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
On 19.5.2017 at 9:06 AM, Lars H. said:

 

Vel, at spesielt kontakten til antennen blir dårlig, er ikke nytt for meg. Her et bilde fra egen antennetilkobling. Det så ikke særlig bra ut da jeg skar bort krympestrømpen og skulle skru løs antennen.

 

vhf_ant_bad1.jpg

 

 

Det er nok mange tvilsomme plugger, inkludert godt saltede og korroderte. Men jeg går ikke med på at disse i seg selv "trekker fukt". 

 

Hadde resten av pluggen brukket av?

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post

Her et par bilder av selve foten til antennen med spole. Dette var selvfølgelig ikke synlig før jeg demonterte antennen pga. elendig mottak og sending på VHF'n.

 

Så dersom en har en gammel antenneinstallasjon, er det ikke dumt å ta en inspeksjon.

 

vhf_ant_bad2.jpg.22a3bff8ab078f31161b4c4661d61595.jpg    vhf_ant_bad3.jpg.aa650552a5b48616234697497fef8753.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...