Dr.blind Startet 18.Mai.2017 Del på Facebook Startet 18.Mai.2017 Hei Jeg har en gammel VHF i båten min, sikkert siden båten var ny. Tenkte å spandere på meg kurs, lisens og kanskje ny radio, er litt ranglete å dårlig lyd i den som er ombord nå. Da lurer jeg på hvilken type som anbefales? Må jeg montere ny antenne eller kan den gamle som evt er i masten fortsatt fungere like bra? Ser noen typer har AIS vil dette være nyttig? Hvor mye bør jeg legge i en VHF? Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Jeg tror Telenor kystradio har et tilbud hvor du kan ta kurs og prøve på nett og hvor du får kjøpt radio alt i en pakke, AiS er vel mest for og se andre båter med navn og hvis man har mottaker og sender kan også andre se det navnet du registrerer på din båt så det er vel mest for gøy men og koble vhf mot en GPS antenne er jo greit da det må til hvis distress knappen skal fungere . Lykke til det var plankekjøring og ta kurset. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Bårdp Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Som regel varer en VHF 5 ganger lengre en antennen og antennekabelen disse trekker fukt og går gaiken etter noen år. Sitér dette innlegget Link to post
Kyst1 Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Finnes det utstyr som forbruker kan måle signalstyrke på antennen med ? Eller er det en funksjon i Vhf'n? Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Bårdp Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Vel det finnes utstyr en kobler inn mellom VHF og antennekabel som måler effekten og ikke minst reflektert effekt. Men skal du ha skikkelig effekt og SWR meter koster nå det mange ganger mer en hva VHFen koster. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Jada det finnes RF wattmeter og SWR meter man kan sjekke utgangseffekt og motstående bølgeforhold med. Noen båtforeninger har slikt utstyr for utlån, og noen firmaer låner ut slikt. Noen som jeg har dette på roterommet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Bårdp skrev 25 minutes ago: Vel det finnes utstyr en kobler inn mellom VHF og antennekabel som måler effekten og ikke minst reflektert effekt. Men skal du ha skikkelig effekt og SWR meter koster nå det mange ganger mer en hva VHFen koster. Det var å ta godt i. Mitt SWR-meter kostet ikke mange hundrelappene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
176-671 Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 (redigert) 4 hours ago, Bårdp said: Som regel varer en VHF 5 ganger lengre en antennen og antennekabelen disse trekker fukt og går gaiken etter noen år. Å, nå. Min Standard Horizon GX2100 gikk fløyten etter to sesonger. Raymarine et-eller-annet i en annen båt tok kvelden etter tre. I begge tilfeller: døv mottaker. Et problem som MÅ oppstå når produsenten benytter rimeligste type keramiske filtre i IF-trinnet. Dette er en gjenganger på alt for mange radioer - filtre med betydelig hygroskopisk effekt, hvor filteregenskapene på grunn av tiltrukket fuktighet endrer seg dramatisk. Det at antenne og coax trekker fukt, er nytt for meg. Fukt/vann i kabelen er et kjent fenomen, men dette skyldes vanninntrengning på grunn av brudd eller dårlig forsegling, ikke at enkeltelementer trekker fukt. Coax'en her på bruket er i sitt tolvte år, godt eksponert for regn og havsalt. Fortsatt ingen tegn på at den har trukket noe som helst. Redigert 18.Mai.2017 av torkelmj (see edit history) Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
quantumduck Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 12 hours ago, Vrod said: Jeg tror Telenor kystradio har et tilbud hvor du kan ta kurs og prøve på nett og hvor du får kjøpt radio alt i en pakke, AiS er vel mest for og se andre båter med navn og hvis man har mottaker og sender kan også andre se det navnet du registrerer på din båt så det er vel mest for gøy men og koble vhf mot en GPS antenne er jo greit da det må til hvis distress knappen skal fungere . Lykke til det var plankekjøring og ta kurset. Jepp, kurset er ikke spesielt vanskelig, men jeg lurer på om man består om man beskriver AIS som en underholdningsgreie ... fungerer som supplement til radar i tåke og mørke. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 torkelmj skrev for 8 timer siden: Det at antenne og coax trekker fukt, er nytt for meg. Fukt/vann i kabelen er et kjent fenomen, men dette skyldes vanninntrengning på grunn av brudd eller dårlig forsegling, ikke at enkeltelementer trekker fukt. Coax'en her på bruket er i sitt tolvte år, godt eksponert for regn og havsalt. Fortsatt ingen tegn på at den har trukket noe som helst. Vel, at spesielt kontakten til antennen blir dårlig, er ikke nytt for meg. Her et bilde fra egen antennetilkobling. Det så ikke særlig bra ut da jeg skar bort krympestrømpen og skulle skru løs antennen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kyst1 Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 Beklager, ikke meningen å kuppe tråden din, men dukket opp ett spørsmål. Jeg har en Standard Horizon GX1100 i båten, jeg syns det kan være svært vanskelig å høre hva andre sier. Kan det ha noe med antennen å gjøre ? Eller er høyttaleren "sprengt" ? Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Lars H. Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 Hva mener du med "vanskelig å høre"? Er lyden svak, kommer og går, skurret, grøtet eller høres det ut som en ekstra during, snatring motoraktig lyd eller hva? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kyst1 Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 Grøtet er nok det beste ordet. Vanskelig å høre ordene skikkelig. Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Lars H. Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 Dette er nok ikke et antenneproblem, da ville du ha vanskelig for i det hele tatt å få inn svake signaler. For meg, som gammel vedlikeholdsingeniør lyd NRK, høres dette ut som en lydforsterker som ikke er helt frisk. Har det forresten alltid vært slik? Noen VHF'er har jo dårligere lyd enn andre. Min Sailor fra 1988 har krystallklar lyd, og har hatt det siden den var ny. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kyst1 Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 Har bare hatt båten 1 år, men ble litt forskrekket over den dårlige lyden i denne. Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Bårdp Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 Sitat Å, nå. Min Standard Horizon GX2100 gikk fløyten etter to sesonger. Raymarine et-eller-annet i en annen båt tok kvelden etter tre. I begge tilfeller: døv mottaker. Et problem som MÅ oppstå når produsenten benytter rimeligste type keramiske filtre i IF-trinnet. Dette er en gjenganger på alt for mange radioer - filtre med betydelig hygroskopisk effekt, hvor filteregenskapene på grunn av tiltrukket fuktighet endrer seg dramatisk. Har nå en 30 år gammel Sailor som nokk sliter på antenne og kabel nr 6 eller 7. VHF en er fremdeles like bra og antagelig mye bedre en mye av det som selges i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 Dr. Blind... Kor er du med båten? Vist du er i område min, kan eg spendere en tur og sjekke anlegg ditt. Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
Whiskey Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 Men gamle vhfer har ikke distress knapp og dsc, som jeg ser for meg er ganske viktig i en nødsituasjon. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Mix Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 Nettopp Whiskey, det er problemet med gode gamle Sailor radioer og Icom radioer som er kvalitets produkter. De mangler DSC og Distress knappen. Som for mange har blitt ett absolutt krav idag. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 quantumduck skrev for 18 timer siden: Jepp, kurset er ikke spesielt vanskelig, men jeg lurer på om man består om man beskriver AIS som en underholdningsgreie ... fungerer som supplement til radar i tåke og mørke. Jeg fikk ikke noen spørsmål som handlet om AiS når jeg tok prøven i våres og du kan gjerne forklare meg hva / hvordan det øker / reduserer sikkerheten og vite navnet på andre båter i tåke og mørket? Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Vestkystseiler Svart 20.Mai.2017 Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 1 hour ago, Vrod said: du kan gjerne forklare meg hva / hvordan det øker / reduserer sikkerheten og vite navnet på andre båter i tåke og mørket? Spørsmålet var ikke rettet til meg, men "here goes": AIS forteller deg at det er en båt der overhodet, videre får du vite fart, kurs og bestemmelsessted. Alt dette øker sikkerheten, spesielt i tåke og mørke. Navnet på båten er egentlig den minst interessante opplysningen man får fra AIS, men dette kan også være nyttig dersom man ønsker å kalle opp båten på VHF for å unngå eventuelle misforståelser som kan føre til farlige situasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 20.Mai.2017 Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 Kyst1. Kjøp den eksterne høyttaleren fra Standard H med forsterker. Kjøpte min på Seatronic i Moss for Ca 850 kr. Ble utrolig bra lyd i forhold til den som kommer fra radioen. På min 1300 modell var det klart med ekstraledninger ut fra radio. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 20.Mai.2017 Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 (redigert) Vestkystseiler skrev for 6 timer siden: Spørsmålet var ikke rettet til meg, men "here goes": AIS forteller deg at det er en båt der overhodet, videre får du vite fart, kurs og bestemmelsessted. Alt dette øker sikkerheten, spesielt i tåke og mørke. Navnet på båten er egentlig den minst interessante opplysningen man får fra AIS, men dette kan også være nyttig dersom man ønsker å kalle opp båten på VHF for å unngå eventuelle misforståelser som kan føre til farlige situasjoner. Vestkystseier. Spørsmålet til Vrod er berettiget, og ja du har en del rett i ditt svar, men. Det er ikke alle som har AIS, og flesteparten av de i dag har mottager ikke sender - ser bort fra yrkestrafikken nå - noen bruker Marinetrafic som AIS. AIS er og blir ett hjelpemiddel, og må brukes der etter. Tipper at du i en dag med dårlig sikt, ala tåke som du skriver vil se maks 20% av de som er utpå. Mange tar det som en sikkerhet og bruker båten på samme måte som om det var klarvær - for har jo AIS ombord. AIS må og skal brukes med forsiktighet. Det er forresten ingen spørsmål om AIS i VHF pensumet. Redigert 20.Mai.2017 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
176-671 Svart 20.Mai.2017 Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 On 19.5.2017 at 9:06 AM, Lars H. said: Vel, at spesielt kontakten til antennen blir dårlig, er ikke nytt for meg. Her et bilde fra egen antennetilkobling. Det så ikke særlig bra ut da jeg skar bort krympestrømpen og skulle skru løs antennen. Det er nok mange tvilsomme plugger, inkludert godt saltede og korroderte. Men jeg går ikke med på at disse i seg selv "trekker fukt". Hadde resten av pluggen brukket av? Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Lars H. Svart 20.Mai.2017 Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 Her et par bilder av selve foten til antennen med spole. Dette var selvfølgelig ikke synlig før jeg demonterte antennen pga. elendig mottak og sending på VHF'n. Så dersom en har en gammel antenneinstallasjon, er det ikke dumt å ta en inspeksjon. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.