kardinalfeil Startet 18.Mai.2017 Del på Facebook Startet 18.Mai.2017 Hei, ny på forumet. ønsker å kjøpe en seilbåt på østlandet, men prisene på båtplass gjør et solid innhugg i hva jeg kan bruke på båt. Jeg er relativt nevenyttig, og ser for meg at jeg må bruke tid på å gjøre båten fin - men om man har 15.000kr til disp, vil en seilbåt i denne prisklassen være greit nok, eller må man i mye høyere prisklasse for å få noe brukbart? hvilken båttype i denne prisklassen kan du i så fall anbefale? så for meg en 25-26 fot seilbåt fra sent 70-80 tallet. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Litt dyrere og litt min mindre enn du såg for deg, men hva med en Junker 22? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=77438200 Hvis det er mye som må fikses så koster det fort mye, spesielt hvis det er en innenbordsmotor som tar kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Har sett IF'er ned i denne prisen, og lavere. Da er det gjerne båter som har etterslep på vedlikehold... men det er enkle og solide båter, som det burde være mulig å få seilbar uten for store kostnader. Vær obs på at seil er dyrt å bytte ut, i denne prisklassen mer enn du betaler for båten. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Da kan man komme jorda rundt Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 18.Mai.2017 Del på Facebook Svart 18.Mai.2017 Alo Mikkel, eller en Alo 28 kan man vel få ganske billig. Solide båter det. Kan vel få en Albin Vega ganske rimelig også. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 Jeg er redd for at du ikke kjøper deg stort annet enn problemer i den prisklassen. Tenk heller litt større, og kjøp deg noe du kan ha en stund. Selv om du kan gjøre mye selv er det delene som koster. Det hjelper lite om båten er fin og blank om utstyret er utslitt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vrod Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 kardinalfeil skrev On 18. mai 2017 at 19.48: Hei, ny på forumet. ønsker å kjøpe en seilbåt på østlandet, men prisene på båtplass gjør et solid innhugg i hva jeg kan bruke på båt. Jeg er relativt nevenyttig, og ser for meg at jeg må bruke tid på å gjøre båten fin - men om man har 15.000kr til disp, vil en seilbåt i denne prisklassen være greit nok, eller må man i mye høyere prisklasse for å få noe brukbart? hvilken båttype i denne prisklassen kan du i så fall anbefale? så for meg en 25-26 fot seilbåt fra sent 70-80 tallet. Rimelige båtplasser på Storsand på Hurum så kan du kanskje ha mere og legge i en båt. Lykke til. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Gunga Din Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 (redigert) Hei kardinalfeil, o velkommen til Baatplassen ! for 15' finner du absolut noe..... jeg skulle sett etter, i rekkefølge Maxi 77 .....årsmodell 75 eller nyere da, får du ståhøyde ved pentryt Maxi 68.....årsmodell 77 eller nyere da lyfte man cockpitdørken...sa du slapp o stå for å få utsikt framover dekk IF Vega Misil II eller HR24 som en del kaller den Magnifik Midget Ohlsson 22 Amigo 23...med litt tur kanskje en Amigo 27.......flotte båter !! Triss Magnum Monark 540 alle disse finner du idag under 15 tusen.....bare litt tålmodighet (har garantert misset flotte båter i denne klassen,....) du kan lese mer på http://www.sailguide.com om de ulike båtene det du skall se etter er.....seil- så nye som mulig,........påhengsmotor, kjennt fabrikat Johnsson,Evinrude, Yamaha, Suzuki......., så nye puter......så mye tamp, fendrer, dragg etc etc som mulig.......og en kikk runt kjølbolter....ikke sprekker der. du kommer absolutt finne noe i denne klassen, good luck....... Redigert 19.Mai.2017 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Nero II Svart 20.Mai.2017 Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 Enig med gunga Din - og er imponert over hans oversiktg. Mitt poeng er at du kan finne en grei båt til 15 000, men at du nok må være forberedt på at det du ikke bruker før kjøpet, må du bruke til oppgraderinger/reparasjoner etterpå. Slik sett er det - heller ikke her - noen "gratis lunsj". Men er du innstilt på å bruke tid, krefter og penger etterhvert som skaffer dem, så stå på-. Jeg har seilt noe IF, og jeg vet at der seiler du trygt uansett vær, og forbausende raskt til å være en langkjøla båt. Men du vet ikke hva en slik båtform betyr om du ikke har ligget på kryss og dunka og slått i en finnkjølt båt. Men med det er jeg redd jeg starter en ny diskusjon, og det var ikke meninga, ville bare legge inn et godt ord for IF. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Mai.2017 Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=88152413&fks=88152413 Så ut som den var i grei stand. Alt en trenger om en seiler alene egentlig, og har god tid da :-) Sitér dette innlegget Link to post
Seiza Svart 20.Mai.2017 Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 Jeg hadde en Nordisk Folkebåt for en del år siden. Super båt for turseiling og det burde være mulig å få en slik til rundt 15k. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 20.Mai.2017 Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 Listen til Gunga er et veldig godt utgangspunkt. Kommer litt an på tidsperspektivet ditt for kjøp oxo. Det dukker gjerne opp et varp eller tre ila sesongen. Det gikk et sånt i forrige uke. (Solgt på dagen) 28 fot med bra motor og seil... maxi 77/68 er det mange av så dersomdu ser etter båt "raskt" så er det kanskje det du bør se etter. Utstyr/seil kan du evt oppgradere etter hvert. (Følg med på finn.no, Blocket.se og baatmats.nu) etter brukt utstyr. Jeg kjøpte en del utstyr i Sverige til min båt. Frakt til strømstad og hentet det p postkontoret der ("post deres tante") Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.