Spirit`ist Startet 19.Mai.2017 Del på Facebook Startet 19.Mai.2017 Har hatt motor ute grunnet gearkassehavari, og når jeg nå har satt den inn igjen fungere ikke "stoppknappen". Selve stoppsolenoiden virker, og releet til solenoiden er OK. Har sjekket pluggene på kablestokken, og de sitter som de skal, og alle andre funksjoner virker (summer, ladelampe, starter innslag osv). Signalet fra stoppknappen og til releet er "borte". Kursen er usikret, jording er OK Noen som har tips...? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 Hvis releet og solenoiden virker må det vel være selve stoppbryteren som er defekt eller dårlig kontakt/kabelbrudd. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 Det er sikkert ikke likt som på 6LP serien, men hos meg er det en ekstra ledning utenfor de store kontaktene på hver ende av kabelstokken kun for stoppknappen. Den har bare en vanlig rund liten skjøteplugg. Hann på ene enden og hunn på andre enden av kabelstokken. Stoppknappen virket ikke hos meg heller etter at motoren var installert av firma. Måtte plugge sammen den kabelen selv. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 Det er likt, det er en ledning utenfor de store AMP kontaktene, Jeg mener ledningen er hvit og brun på fargen. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 Den var hvit og brun hos meg også. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 Klisterhjerner.! Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 19.Mai.2017 Del på Facebook Svart 19.Mai.2017 Fasit fra dokumentarkivet: Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 20.Mai.2017 Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 Forresten tolker jeg figuren over til at 6LY2A er satt opp på samme måte som min 6LP og er avhengig av strøm for å gå. Det overrasker meg litt. Jeg trodde det var spesielt for 6LP(A) og delvis forårsaket av at 6LP stammer fra en bilmotor. I en båt er det jo desidert best med en stoppsolenoide som stenger dieselen når den får strøm og forblir åpen hvis du mister all strøm. Det hadde jeg på den gamle Iveco-motoren som sto i båten før. Den hadde i tillegg synlige bevegelige deler, sånn at jeg kunne stoppe motoren manuelt med å bruke hendene om nødvendig. Det siste fant jeg ut første gangen jeg skulle stoppe den og stoppknappen ikke virket. Skjønte etterpå at jeg ikke burde skrudd av tenningen først (som jeg var vant til fra forrige båt med bensinmotor). Figuren over indikerer for meg at releet kutter strømmen når du trykker på knappen. Jeg har hørt at 6LP måtte bygges om på dette punktet for å bli godkjent i MOB-båter (man over board). Vurderte lenge å gjøre det om selv, men kom aldri så langt. Har jeg tolket tegningen rett? Stopper en 6LY2A hvis du skrur av tenningen eller mister all strøm? Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 20.Mai.2017 Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 6LY2A stopper ikke om den mister strømmen eller skrur an tenningen Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 20.Mai.2017 Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 Det var jo positivt og som opprinnelig forventet. Fins det en oppskrift for hvordan releer tegnes i sånne skjema? Jeg antok den viste releets innstilling for når det ikke går strøm gjennom spolen. Og tilsvarende for stop switch. Jeg tolker figuren i manualen slik at man slutter kretsen (og sender styrestrøm gjennom releet) når man trykker på knappen. Begge deler er tegnet likt i koblingsskjemaet for 6LP, bortsett fra at selve solenoiden der er koblet direkte til jord lokalt, mens på 6LY2A går den til jord via kabling. Alt de andre detaljene indikerer også at alt skulle være likt. Tenning på og stoppknapp inne gir pluss på ene siden av spolen i releet, mens den andre er koblet til jord. Da tenkte jeg at strøm i spolen i releet ville kutte strømmen gjennom releet (og solenoiden) for begge motorene og solenoiden vil gå til sin "fail safe" posisjon. Som da burde stoppe motoren når du har trykket på stoppknappen. "Fail safe" for en stoppsolenoide burde være 'åpen' i båt og 'stengt' i bil. Jeg skjønner bare ikke at disse to motorene kan være motsatt av hverandre når koblingsskjemaet ser så likt ut... Jeg betviler ikke dine enorme kunnskap om disse motorene! Jeg bare liker å lære mer når jeg treffer på noe jeg ikke forstår... Kan det være sånn at det ene releet lukker kretsen når det får styrestrøm, mens det andre stenger kretsen, selv om de er tegnet helt likt....???? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.Mai.2017 Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 6LY2 har en solenoid som trekker til dieseltilførsel stoppen. Får den ikke strøm stopper ikke motoren og du må ned i motorrommet for å stoppe motoren manuellt. Sitér dette innlegget Link to post
Spirit`ist Svart 11.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2017 Det er mange tråder som ikke blir avsluttet, så nå tenkte jeg og gi mitt bidrag. Først, en stor takk til alle som har svart :-). Og (kremt...) Arnearmoa hadde nok rett. Dette vare en skikkelig "førstereiseblemme" fra min side. Ganske så riktig så var det en separat kabel parallelt med multikontaktene som jeg ikke hadde sett. Der nede, blant eksosslange, multikontakteog vaiere. Dere vet, der nede hvor det er godt og ligge med god plass og enhver stilling er svært behagelig å ligge i.... Jeg tok en kjapp kikk på el-skjema, og da skjønte jeg jo blemma. Uansett, nå både starter og stopper den :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.