REBECCA Posted June 28, 2005 Share Posted June 28, 2005 hei jeg har fått tak i en eldre laser seiljolle hvor øvre (dekket) del hadde begynt og løsne fra nedre (skroget) del. etter masse meisling og banning har jeg greid og skille de to delene helt fra hverandre, og pusset/slipt delene helt rene slik at det er klart for og lime de sammen igjen. spørsmålet er da bare hva skal jeg bruke til og lime med ?. delene er av glassfiber. det er ganske langt skrog slik at det vil ta litt tid og få smurt på godt med lim, så det ikke være for kort herdetid på guffa jeg skal bruke og det må ikke bite seg fast med en gang da jeg neppe treffer riktig på første forsøk. håper at noen har vært borti lignene reperasjoner før. Quote Link to post
ok67 Posted June 28, 2005 Share Posted June 28, 2005 (edited) Dersom begge delene er av glassfiber og du har fått slipt det rent kan du bruke Epoxy med langsom herder iblandet noe fyllstoff. Det sitter som fjell når Epoxyen er herdet. Med langsom herder vil du normalt også ha noe tid på deg før herdinga begynner, men det er avhengig av temperaturen. Edited June 28, 2005 by ok67 (see edit history) Quote Link to post
torbit Posted June 28, 2005 Share Posted June 28, 2005 Nei for all del ikke sikaflex. West System er anerkjent og kan anbefales. Som ok67 sier, bruk godt med fyllstoff slik at det ikke renner av for deg før herding. Kanskje en idé å legge skroget opp-ned? Ta en titt på West Systems hjemmeside, der finner du mye og bra info! Lykke til med jobben Quote Link to post
ok67 Posted June 28, 2005 Share Posted June 28, 2005 Det finnes billigere leverandører en West, f.eks. Trebåten og SP-Systems (Diab). Quote Link to post
REBECCA Posted June 29, 2005 Author Share Posted June 29, 2005 takker for svar, da tar jeg turen til west system i dag. Quote Link to post
Gunga Din Posted June 29, 2005 Share Posted June 29, 2005 (edited) Hej Rebecca! Ett tips ! En kompis till mig som har en gammal Laser, hade problem med mastinfestningen i botten, han sa att det var typiskt på gamla Laser-båter! dom var tvungna o ta upp en inspektionslucka i dekket för att kunna plasta fast mastfoten riktigt, lite kirurgarbete o plasta genom två små hål i dekket. när du nu ändå har av hela dekket... kolla din båt så att din mastfot er OK, kanske sparer dig fra litt jobb framover ! Edited June 29, 2005 by Gunga Din (see edit history) Quote S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts